Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bescanning  (läst 3272 gånger)

Robert Andersson

  • Inlägg: 20
Bescanning
« skrivet: 02 jul-19 kl 13:26 »
Hej alla glada och sura.

Är det någon här som provat appen Beescanning?
Den har ju fått pris osv. Men jag kan inte hitta någon som använder den och har några åsikter....

Tycker den låter intressant men är den pålitlig tror ni? någon som har provat den?

// Robban

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bescanning
« Svar #1 skrivet: 02 jul-19 kl 13:31 »
Hej alla glada och sura.

Är det någon här som provat appen Beescanning?
Den har ju fått pris osv. Men jag kan inte hitta någon som använder den och har några åsikter....

Tycker den låter intressant men är den pålitlig tror ni? någon som har provat den?

// Robban

Är den såndär Android?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bescanning
« Svar #2 skrivet: 02 jul-19 kl 14:12 »
Troligen ett reklaminlägg. Borde tas bort.

Robert Andersson

  • Inlägg: 20
SV: Bescanning
« Svar #3 skrivet: 02 jul-19 kl 14:47 »
Hej!

Nej det är ingen reklam, den finns till Android telefon.
Den är gjord för att kolla efter Varoakvalster.
Är en svensk bioldare som utvecklat den och den vann något pris i Food Tech industry (som delades ut av våran egna prins Carl  :laugh: .

Tänkte om någon använde den eller om det bara är skräp.
Om det fungerar bra skulle det vara ett bra altenativ till varroa galler eller va det nu heter.

Jag är nybörjare så tänkte om det var ett smidigt sätt att gör det på, men har inget att jämföra med så tänkte fråga experterna här.


//Robert

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bescanning
« Svar #4 skrivet: 02 jul-19 kl 15:36 »
Om jag inte ska uttala mig om huruvida det finns människor som är bättre på marknadsföring eller att söka bidrag, än på själva sin idé eller ej, så kan jag bara säga att varroainlägg eller appar ger jag inte mycket för. Mitt viktigaste verktyg i biodlingen är en varroashaker och ett paket florsocker. I min värld så är antalet nedfallna kvalster det ointressanta, medans hur många kvalster som lever i kupan idag det intressanta......
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Robert Andersson

  • Inlägg: 20
SV: Bescanning
« Svar #5 skrivet: 02 jul-19 kl 15:52 »
OK, om du rankar den högt över "att ha redskap" får jag investera i en sådan :) tänkte se hur mycket små krimskrams man kan slippa att köpa, vet inte om jag köper massa saker som är helt onödiga ibland...

blivit dyrt att starta upp en bigård (visste att det skulle kosta men det springer lätt iväg)

Med Vänliga Hälsningar Robert Andersson


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bescanning
« Svar #6 skrivet: 02 jul-19 kl 16:44 »
OK, om du rankar den högt över "att ha redskap" får jag investera i en sådan :) tänkte se hur mycket små krimskrams man kan slippa att köpa, vet inte om jag köper massa saker som är helt onödiga ibland...

blivit dyrt att starta upp en bigård (visste att det skulle kosta men det springer lätt iväg)

Med Vänliga Hälsningar Robert Andersson

Joodå, det springer lätt iväg....
Förr sade man att det fanns 3 sätt att ruinera sig på:
"Lantbruk, hästar och kvinnor..
Kvinnor det var det angenämaste
hästar det snabbaste
och slutligen Lantbruk; det effektivaste"

Nu kan en nog ta med ett fjärde alternativ och det är Biodling; det säkraste sättet att ruinera sig på.
Men samtidigt är det nog det mest fantastiska - vilken komplex och intressant värld Bivärlden är!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bescanning
« Svar #7 skrivet: 02 jul-19 kl 20:00 »
Det är ett intressant verktyg.
Och om det verkligen fungerar så som det är sagt, är det gaska tyst om.

Jag skulle testa med scannern och sedan köra med skakburken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bescanning
« Svar #8 skrivet: 02 jul-19 kl 22:55 »
Men om man är nybörjare så är väl inte en app det första man undrar över

Robert Andersson

  • Inlägg: 20
SV: Bescanning
« Svar #9 skrivet: 03 jul-19 kl 09:42 »
Hej!

Kanske inte första man tänker på... men vi har gått igenom sjukdomar på kursen så blev nervös över Varroa... så vill kika upp det så fort jag kan på mina kupor.
Men måste nu vänta på leverans på en skakburk.

Verkar som en sådan behövs, men var intresserad om någon hade provat appen, då all informatioon jag hittade var från deras hemsida och såklart de skriver bra saker där.

//Robban

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Bescanning
« Svar #10 skrivet: 03 jul-19 kl 20:12 »
Tycker det är märkligt att man inte hört en enda som använt appen men den ändå fått pris

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Bescanning
« Svar #11 skrivet: 03 jul-19 kl 20:54 »
Tycker det är märkligt att man inte hört en enda som använt appen men den ändå fått pris
Alla seriösa biodlare har iPhone.. och betygen i Appstore har aldrig varit nåt att lita på.

Men jag finner det lite märkligt att en svensk utvecklare inte har lyckats göra mer reklam. Eller så är jag bara blind.
« Senast ändrad: 03 jul-19 kl 21:23 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Bescanning
« Svar #12 skrivet: 03 jul-19 kl 23:11 »
Alla seriösa biodlare har iPhone.. och betygen i Appstore har aldrig varit nåt att lita på.

Men jag finner det lite märkligt att en svensk utvecklare inte har lyckats göra mer reklam. Eller så är jag bara blind.
Då får jag kallas för oseriös.

Nästan för mig att det va nån artikel i nån bitidning för nått år sedan , men lät som det mest va teori och knappt testat.  Osäker på vart artikeln var.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bescanning
« Svar #13 skrivet: 03 jul-19 kl 23:28 »
Då får jag kallas för oseriös.

Nästan för mig att det va nån artikel i nån bitidning för nått år sedan , men lät som det mest va teori och knappt testat.  Osäker på vart artikeln var.

Nja jag tror ju att det är få som litar på ny teknik. Biodlare som alla andra behöver bli överbevisade. En app åstadkommer inte de på en natt, eller 800.

I Apples någorlunda underbara värld så hittar man ju inte många vettiga verktyg om man söker på ”bee”.
Och läser man inte facklitteratur dagligen så missar man nog en listig idé som denna app.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bescanning
« Svar #14 skrivet: 04 jul-19 kl 10:06 »
Tittade lite på den på Youtube, och visst fungerar det. Men att vara tvungen att ta 8 bilder och skicka iväg dem för igenkänning av kvalstren (och betala) känns som stenåldern. Med dagens mobilkameror och processorkraft skall det gå att göra med en bild på vardera sida av ramen, och telefonen skall klara igenkänningen själv.

Jag skulle nog vänta till version 2.0 kommer ut...

The Swedish Lord

  • Inlägg: 15
SV: Bescanning
« Svar #15 skrivet: 06 jul-19 kl 00:07 »
Tittade lite på den på Youtube, och visst fungerar det. Men att vara tvungen att ta 8 bilder och skicka iväg dem för igenkänning av kvalstren (och betala) känns som stenåldern. Med dagens mobilkameror och processorkraft skall det gå att göra med en bild på vardera sida av ramen, och telefonen skall klara igenkänningen själv.

Jag skulle nog vänta till version 2.0 kommer ut...

Betalningen är ju det som driver runt utvecklingen av appen, antingen betalar man per scanning eller ett högre pris för Major versionerna och har gratis scanning däremellan.
Att en modern telefon skulle klara väldigt avancerade NN-nätverk får man småle lite åt, viss typ av bildbehandling klarar de bra men att köra något mer avancerat NN på en telefon tvivlar jag starkt på. Jag utvecklar NN-produkter själv och jag har även kört dem på mobila enheter där de i princip tar 100% av processorns kraft för att fungera. Finns det dedikerade NN-chip i telefonen så kan det gå men då tappar man också den snabba inlärning som molnbaserat kan ge osv. För och nackdelar på båda sätten att lösa det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bescanning
« Svar #16 skrivet: 06 jul-19 kl 01:17 »
Visst finns det fördelar med molnet, och givetvis måste den som utvecklar en app få tillbaks sin insats, och gärna gå med vinst på det hela. Men utvecklingen går i en rasande fart, och både telefoner och AI blir hela tiden bättre, så jag tror definitivt att vi snart är där. Att räkna kvalster på biryggar är ju bara en tillämpning, knappast det som driver forskningen framåt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bescanning
« Svar #17 skrivet: 06 jul-19 kl 09:26 »
Med TBH så blir det ju inte så lätt att dela in en kaka i 4 kvadranter, så jag ska nog sätta mej och känna mej kränkt lite senare i eftermiddag.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bescanning
« Svar #18 skrivet: 06 jul-19 kl 09:59 »
 
Med TBH så blir det ju inte så lätt att dela in en kaka i 4 kvadranter, så jag ska nog sätta mej och känna mej kränkt lite senare i eftermiddag.
;D ;D ;D ;D ;D Var det Ior i Nalle Phuh som hade särskilda platser att gå till för att känna sig dyster?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bescanning
« Svar #19 skrivet: 06 jul-19 kl 10:47 »
  ;D ;D ;D ;D ;D Var det Ior i Nalle Phuh som hade särskilda platser att gå till för att känna sig dyster?

Precis, jag har pannrummet och jakttornet, beroende på väderlek.
Det är aldrig för sent att ge upp.

The Swedish Lord

  • Inlägg: 15
SV: Bescanning
« Svar #20 skrivet: 06 jul-19 kl 14:32 »
Precis, jag har pannrummet och jakttornet, beroende på väderlek.

Helt OT men vad 17 gör man i pannrummet?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Bescanning
« Svar #21 skrivet: 06 jul-19 kl 14:35 »
Helt OT men vad 17 gör man i pannrummet?
Om du inte vet så har du inte varit kränkt nog eller så har du hittat en bättre lokal med total frihet.
« Senast ändrad: 06 jul-19 kl 14:59 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bescanning
« Svar #22 skrivet: 06 jul-19 kl 20:48 »
Helt OT men vad 17 gör man i pannrummet?

Snickarboa hoppfalleraaa........
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 5 användare (2 dolda)
fri, xaelanar, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser