Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gettfråga määäää  (läst 1356 gånger)

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
gettfråga määäää
« skrivet: 02 feb-09 kl 15:18 »
Vilken gettras är minst krävande för en nybörjare?
en som är snäll o trevlig gärna vill gå i skogen också?.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: gettfråga määäää
« Svar #1 skrivet: 02 feb-09 kl 16:19 »
Alla är lika krävande.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: gettfråga määäää
« Svar #2 skrivet: 02 feb-09 kl 19:22 »
Utom möjligen att vissa behöver mer kraftfoder än andra...? Men, i princip håller jag med Gruff. Det är krävande att ha djur, skillnaderna knappt märkbara mellan raser.
Lär dig en del om getter (forumet här är en bra startpunkt), och skaffa sen dem som ligger dig varmast om hjärtat, eller som du räkade snubbla över! Du kommer att älska just dem du har mest av alla sen, oavsett!

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: gettfråga määäää
« Svar #3 skrivet: 02 feb-09 kl 19:26 »
Getter borde man kunna ha på skogsbete väl? Hur mycket förstör dom på träden????
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: gettfråga määäää
« Svar #4 skrivet: 02 feb-09 kl 20:11 »
Varning, Gruffharang!!!  :) :-[

Jag anser det inte krävande att ge en extra skopa. Och har man andra djur hemma, kanske man redan har foderfrågan löst. Det finns individer, även inom raserna som kan behöva mer eller mindre. Man ska inte välja en allmogeras efter råd om att dom behöver mindre kraftfoder. (nu garderar jag mig genom att säga att jag inte riktar mig till dig Tuve) För det finns inga garantier för att just den geten, inte mjölkar ur sig alldeles. Med krävande, menade jag summan av det väl så kära besväret. Mkt. av det som kan kännas som krävande kan man i början välja bort genom förberedelser. Det är t.ex mindre besvär att välja ett lämpligt stängsel utifrån sina förutsättningar hemma på gården än att stängsla om ett på stället olämpligt stängsel man fått råd om. Det är mindre besvär att ha getterna närmare vatten än att som vi bära in allt vatten från gårdspumpen. Besvär, upplevs olika från person till person. Och varierar med den kringliggande miljön och de individer man har i lagårn.

Men Myrka....vad för typ av "krävande" är det just du frågar efter? Min egen erfarenhet säger mig att, getterna ger mig så mkt. att man står ut med rätt mkt. besvär. Man har roligt under tiden. Jag vill inte gå en dag utan mina getter. Och upplever dom inte som så krävande. Dom berikar snarare mitt liv något enormt.
« Senast ändrad: 02 feb-09 kl 23:16 av Gruff »

nemerina

  • Inlägg: 31
SV: gettfråga määäää
« Svar #5 skrivet: 02 feb-09 kl 20:40 »
Hej
Jag skaffade getter för tre månader sen De går på skogsbete(och har givetvis hö och havre) Jag kan säga att de går åt skogen rejält Mest sly men även lite större träd är helt avbarkade runt om Om det är något träd jag vill spara får jag näta det

Alla getter är krävande på ett underbart roligt sätt Jag förstår om större mjölkbesättningar måste avla på "snälla" djur men annars är själva charmen med geten att man aldrig vet vad som har hänt sen sist

Vi fick två underbara killingar mitt på dagen igår Jag fick vara med hela tiden Mamma Lisa valde en ovanligt svårtillgänglig plats uppe på berget Som den laglydiga och omvårdande djurägaren jag är såg jag till att killingarna fick en liten box med halm att värma sig i Lisa flyttade då killingarna till en skreva med ett litet överhäng av en klippa Det har tagit mig ett par timmar att hitta dom En sån underbar syn Den lilla geten skyddad av sin lite större bockbror Bägge varma som små kaminer Jag tror jag ska sluta att lägga mig i

Håll reda på lagar och regler så att du vet vad du bryter mot

Sussilo

  • Gäst
SV: gettfråga määäää
« Svar #6 skrivet: 02 feb-09 kl 22:08 »
Börja med att köpa/låna böcker om getter och läs allt du kommer över om dessa djur innan du köper några. De svenska getraserna Sv. Lantrasget, Göingeget, Jämtget och Lappget (de tre sista kallas allmogeraser) är anpassade till vårt klimat och betesförhållanden. Vill du t.ex. ha naturligt hornlösa getter, ska du välja Sv. Lantras eller Jämtget, där det finns hornlösa individer. "Krullgetterna" på bilden antar jag är angoragetter eller likn.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: gettfråga määäää
« Svar #7 skrivet: 02 feb-09 kl 23:25 »
nemerina; jag gillade andra stycket i det du skrev. Precis så är det :)

Myrka; det är angora på bilden. Vilken "vanlig" get som helst har nog egenskaperna du frågar efter. Jag upplever getterna som självgående individer, som väljer att umgås med oss. Oftast på sina egna väldigt speciella get-villkor.

Men, som dom säger. Läs allt du kommer åt först. Det finns ingen komplett getbok, men om du läser så många du kan. Så breddar du kunskapen hyfsat i.a.f.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: gettfråga määäää
« Svar #8 skrivet: 03 feb-09 kl 11:47 »
Jag ska erkänna att jag hade läst alldeles för lite innan jag blev med getter. Jag litade på att kompisarna jag köpte dem av skulle coacha mig. Tack och lov har allt gått väl, men jag har numera lärt mig att en av de största farorna man kan utsätta sina getter för är att utfodra dem fel.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: gettfråga määäää
« Svar #9 skrivet: 03 feb-09 kl 14:02 »
Ja, och med för kort tillvänjning av nya fodermedel. Jag har en tråkig lärdom i bagaget själv. Om man köper något blandat foder hos en bonde eller foderbutik. Kolla ALLTID om dom har ändrat sammansättningen sen förra gången.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo, biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser