Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fler som är intresserade av import av danska getter???  (läst 6220 gånger)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #20 skrivet: 07 maj-07 kl 13:18 »
precis det är det jag ochså fick fram efter mina undersökningar, att dom flesta slakta bockkillingar eftersom det inte lönar sig att föda upp dom.  Men dom går inte ut med det, för att kunden ska inte känner obehag när den äter sin ost, att dagsgamla killingar blivit avlivad för mjölkens skull.
Det är inte sant att större mjölkgårdar föder upp killingar till slakt. Det gör dom inte. Och några slakta dagsgamla killingar för att tillverka egen löpe ur löpmagen och då ska man slakta innan tredje dag.
Jag menar inte att man måste vara bilhandlare, men det har aldrig kommit nån invandrare på min gård och velat ha getter till slakt.

Och jag tycker inte att några invandrare som vill ha getkött är en "marknad". Ingen Bank (om du vill låna pengar) där du presenterar ditt "affärsidee" skulle godta det. Slaktintäkter från killingarna kan du inte räkna med i din inkomst om det är så osäker. Då behöver du minst ETT slakteri som garanterar dig att ta emot dina killingar till ett bra pris.
Visst är getkött en delikatess, men det är för få som vet det. Så där behövs fortfarande marknadsföring.

Man ska ju klara sig med det man gör, och om det lönar sig bättre med får, så är det bara så.
Men jag var ju nyfiken därför började jag fråga. Jag är bara i planeringsstadiet, och håller på att undersöke allt möjligt. Och eftersom jag känner inte en enda människa som äta get frivilligt, tyckte jag att detta tråd var intressant.
Jag ville inte reta upp dig, Balbina, men eftersom jag har annorlunda erfarenheter än du, kommer jag till andra slutsatser.







idiotiskt eg. att försöka argumentera om saker och ting när personen i fråga redan har en så klar syn på situationen att denne inte behöver upplysas.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #21 skrivet: 07 maj-07 kl 13:29 »
Efter 2 min i tel så har jag ett slakteri som slaktar getter åt mig. Dalsjöfors slakteri i Borås. de slakterier som slaktar lamm slaktar även get. Dock får du ordna försäljningen av köttet själv. jag har redan ett antal köpare på både lamm och get (kan tänka mig att förmedla kött om någon är intresserad) så jag har iaf. mitt på det torra och kan dra igång.....
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 13:32 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #22 skrivet: 07 maj-07 kl 16:51 »
Jag menar inte att man måste vara bilhandlare, men det har aldrig kommit nån invandrare på min gård och velat ha getter till slakt.

Kanske inte just dina getter då. Jag får neka folk kött flera gånger i månaden. Alla har vi olika erfarenheter. De flesta getgårdar jag har kontakt med föder upp bockarna till slakt eller till någon annan som föder upp dom på kalvnäring till slakt eller försäljning till liv. Jag känner ingen som slaktar nyfött och slänger bort i alla fall.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #23 skrivet: 07 maj-07 kl 19:27 »
Kanske inte just dina getter då. Jag får neka folk kött flera gånger i månaden. Alla har vi olika erfarenheter. De flesta getgårdar jag har kontakt med föder upp bockarna till slakt eller till någon annan som föder upp dom på kalvnäring till slakt eller försäljning till liv. Jag känner ingen som slaktar nyfött och slänger bort i alla fall.
Detta skriver jag inte för att vara en Besserwisser ;D utan för att jag tror på ide´n om man har avsättning för köttet. Många av de stora getgårdarna slaktar sina bockkillingar och skulle säkert vara intresserade av att få sälja dem. Här verkar det inte finnas avsättning för köttet så har ni det så tycker jag det vore toppen om någon kontaktade de stora häruppåt landet. Mjölkfårslammen går till vidareuppfödning men jag tror att det finns många överblivna bockkillingar.
                                            Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #24 skrivet: 07 maj-07 kl 20:45 »
Detta skriver jag inte för att vara en Besserwisser ;D utan för att jag tror på ide´n om man har avsättning för köttet. Många av de stora getgårdarna slaktar sina bockkillingar och skulle säkert vara intresserade av att få sälja dem. Här verkar det inte finnas avsättning för köttet så har ni det så tycker jag det vore toppen om någon kontaktade de stora häruppåt landet. Mjölkfårslammen går till vidareuppfödning men jag tror att det finns många överblivna bockkillingar.
                                            Mvh
                                        Charlotte

Finns det möjlighet till transport neråt landettill rimlig summa så kan det vara intressant att ta några bockar..

lois

  • Gäst
Re:Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #25 skrivet: 08 maj-07 kl 18:38 »
idiotiskt eg. att försöka argumentera om saker och ting när personen i fråga redan har en så klar syn på situationen att denne inte behöver upplysas.


Varför är du alltid så spydig när nån tycker olikt dig ? Känner du dig hotad av andra åsikter ?

Slakteriet här tar i och för sig ochså emot getter till slakt -men försäljning av köttet får jag då ordna själv.
När jag har lamm däremot kan jag sälja lammen till slakteriet, och slut.

Det är en skillnad.


Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #26 skrivet: 08 maj-07 kl 20:26 »
Varför är du alltid så spydig när nån tycker olikt dig ? Känner du dig hotad av andra åsikter ?

Slakteriet här tar i och för sig ochså emot getter till slakt -men försäljning av köttet får jag då ordna själv.
När jag har lamm däremot kan jag sälja lammen till slakteriet, och slut.

Det är en skillnad.



Du har varit medlem här i tre dagar.. Hur ska du kunna veta att jag ALLTID är spydig när någon har en annan åsikt???

varför skulle jag känna mig hotad och av vem??

Du har ju kommit fram till att uppfödning av lamm skulle vara mer lönsamt och mycket enklare för dig så då har du ju fått de svar du var ute efter.

Lägger mig i disskusionen då jag inte har tid med meningslösa disskussioner jag har bättre saker att göra.

bonnmora

  • Inlägg: 31
SV: Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #27 skrivet: 20 apr-08 kl 11:27 »
Jag har sjælv bott i Danmark,och varit på get och får utstællningar dær.
innan så hade jag lantras getter som hela tiden smet ut,men den perfekta rasen ær de med långa øron deras temprament var helt klart nått jag fall før,
så jag ær helt klart intresserad,jag har nu ingen gård, men efter det tar så lång tid med alla papper osv kan vi lika bra børja nu.
och vi som lægger ut dyra pengar på det hær kommer ju att ha ett samarbete ang aveln i sverige ,det ær mitt førslag ,vad bor ni alla andra jag kommer att hålla till i sødra sverige mvh Ella

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #28 skrivet: 20 apr-08 kl 16:44 »
Norge har Boer förresten, ifall det underlättar....

En fråga som dyker upp i mitt huvud kring funderingarna är: hur är det med semin i Sverige? Ja, inte det juridiska. Utan, finns det någon i Sverige som vet hur man gör i praktiken?

Nu hade jag lite brått när jag skrev detta. Så står det högre upp som ber jag om ursäkt för reprisen  :) Men jag är nyfiken, hur har det gått med ev. prissättning? Lite grovt räknat kanske, men rör det sig över eller under 10000:- per djur t.ex?
« Senast ändrad: 20 apr-08 kl 16:48 av Gruff »

Arne/norwegian

  • Inlägg: 63
SV: Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #29 skrivet: 27 apr-08 kl 22:01 »
Det blir vel lettere å få Boer fra Danmark enn fra Norge, siden både dere og danskene er med i EU?
Dessuten tror jeg at de fleste som har Boer i Norge har fått sine opprinnelige avlsdyr fra Danmark.

Den gangen i 2003 da jeg kjøpte Boerkje, tror jeg prisen lå på ca 5.000 norske kroner pr kje. Men det var jo innenlands og det tilkom ingen ekstra kostnader - bortsett fra at vi kjørte fra Vestlandet nesten opp til Trondhjem for å hente dem. (Det tok to dager og litt bensin)
« Senast ändrad: 04 maj-08 kl 13:20 av Arne/norwegian »

bonnmora

  • Inlägg: 31
SV: Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #30 skrivet: 03 maj-08 kl 23:01 »
HEJ
En fråga jag vet ju priset på getterna i Danmark,Ær det nån som har ræknat ut priset vad det skulle kosta ink allt med vet osv
hur långt har nån kommit med planerna att imporetera?
skriv och berætta,jag ær fortsatt intresserad mvh ella6710@hotmail.com
hør av er

Arne/norwegian

  • Inlägg: 63
SV: Fler som är intresserade av import av danska getter???
« Svar #31 skrivet: 04 maj-08 kl 13:19 »
Ser at prisene i Danmark nå er rundt halvparten av det jeg betalte i Norge.  :-\
Her er en liste med oppdrettere: http://www.boergoat.dk/links_til_medlemmernes_hjemmesid.htm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser