Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor till Jano...  (läst 1596 gånger)

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
Frågor till Jano...
« skrivet: 12 jul-19 kl 18:08 »
…eller någon annan som känner sig manad.

Jag hittade din utmärkta blogg häromveckan och har läst den med stort intresse. Din princip för delning av samhällen på våren har jag läst tidigare, och provat vid något tillfälle med bra resultat. Nåväl, till frågorna:

1. Jag använder ¾ Langstroth på längden. Tror du det går att invintra enligt din metod med 5-6-7 ramar i bredd, 3 lådor, om jag stänger flustret till den tomma delen?

2. Skall avdelningsluckan gå ända ner i botten? Någonstans tror jag du skrev något i stil med att det var öppet i botten så bina fick vara i det tomma utrymmet bäst de ville.

3. Foderlådan har uppgång över hela bredden. Behöver jag spärra den också, så de inte kan gå ner i tomrummet?

4. När man slår ihop de delade samhällena på hösten, kommer dragbina att hitta rätt? Någonstans skrev du att de står en meter från varandra, så det är inget problem, men på ett annat ställe skrev du att du bar iväg drottninglådan 15 meter. Hur fungerar det då? Hinner de glömma sin orientering medan de gnager sig igenom tidningspappret?

5. Med tanke på fråga 1: vore det en idé att ha 2 lådor hel Langstroth som yngelrum i stället, eller 2 ramformat komplicerar tillvaron i onödan? Skulle någon ram bli full med honung går det ju inte att flytta upp den till skattlådorna t.ex. Dessutom blir det ju fortfarande på längden, så där blir ingen skillnad.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Frågor till Jano...
« Svar #1 skrivet: 12 jul-19 kl 21:51 »
…eller någon annan som känner sig manad.

Jag hittade din utmärkta blogg häromveckan och har läst den med stort intresse. Din princip för delning av samhällen på våren har jag läst tidigare, och provat vid något tillfälle med bra resultat. Nåväl, till frågorna:

1. Jag använder ¾ Langstroth på längden. Tror du det går att invintra enligt din metod med 5-6-7 ramar i bredd, 3 lådor, om jag stänger flustret till den tomma delen?

2. Skall avdelningsluckan gå ända ner i botten? Någonstans tror jag du skrev något i stil med att det var öppet i botten så bina fick vara i det tomma utrymmet bäst de ville.

3. Foderlådan har uppgång över hela bredden. Behöver jag spärra den också, så de inte kan gå ner i tomrummet?

4. När man slår ihop de delade samhällena på hösten, kommer dragbina att hitta rätt? Någonstans skrev du att de står en meter från varandra, så det är inget problem, men på ett annat ställe skrev du att du bar iväg drottninglådan 15 meter. Hur fungerar det då? Hinner de glömma sin orientering medan de gnager sig igenom tidningspappret?

5. Med tanke på fråga 1: vore det en idé att ha 2 lådor hel Langstroth som yngelrum i stället, eller 2 ramformat komplicerar tillvaron i onödan? Skulle någon ram bli full med honung går det ju inte att flytta upp den till skattlådorna t.ex. Dessutom blir det ju fortfarande på längden, så där blir ingen skillnad.

Det är ju lågnormal jag använde under min biodlartid så jag har ingen erferenhet av 3/4 langstroth.
 Höjden av tre lådor borde ju fungera på samma sätt, med skillnad att det blir två lådmellanrum. Det får alltså finnas tre flyttbara sjiljeväggar som måste passa rakt över varandra. Eftersom de flyttbara väggarna har samma mått som lådans höjd blir det automatiskt ett melllanrum mot botten. De bin som använder ytterkanten av flustret kommer in under skiljeväggen.
 Det är väl inget som hindrar att foderlådan vänds i samma riktning som ramarna?
 När bisamhällen ska slås ihop gör man detta efter flygtidens slut för dagen. Ett fåtal bin letar dagen efter på den gamla platsen men eftersom där inte finns någon kupa hittar de snart rätt.
 Olika ramformat i samma kupa ställer nog mest till problem.   

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Frågor till Jano...
« Svar #2 skrivet: 13 jul-19 kl 10:46 »
Tack!

Lite följdfrågor:

Det får alltså finnas tre flyttbara sjiljeväggar som måste passa rakt över varandra.   

Kan man inte ha en skiljevägg som är lika hög som tre lådor?

Det är väl inget som hindrar att foderlådan vänds i samma riktning som ramarna?

Lådorna är inte kvadratiska, så det går inte utan något slags "adapterskivor" mellan.

När bisamhällen ska slås ihop gör man detta efter flygtidens slut för dagen. Ett fåtal bin letar dagen efter på den gamla platsen men eftersom där inte finns någon kupa hittar de snart rätt.

Även om den nya platsen är 15 m bort, och det finns fler kupor runt omkring?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Frågor till Jano...
« Svar #3 skrivet: 13 jul-19 kl 14:54 »
 Jag hade en skiva genom två lådor Lågnormal i början, men det var ett helvete att få bort vid inspektion en på våren. Prova gärna så får du se, det blir nog inte lättare med tre lådor som ska delas vid vårundersökningen. Skiljeväggarna ska täta mot lådornas sidor och bina kittar fast dem med propolis.

 Vad gäller foderlådan så är de väl också avsedda för Langstroth annars får du improvisera. Bina ska ju inte kunna krypa ner där det inte finns några ramar att lägga sin last i.

 Avståndet mellan lådorna har inte upplevts som något problem om de förenats sent på kvällen när bina slutat flyga. Dåligt flygväder dagen efter föreningen är perfekt.

 

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Frågor till Jano...
« Svar #4 skrivet: 14 jul-19 kl 09:21 »
Jag hade en skiva genom två lådor Lågnormal i början, men det var ett helvete att få bort vid inspektion en på våren. Prova gärna så får du se, det blir nog inte lättare med tre lådor som ska delas vid vårundersökningen. Skiljeväggarna ska täta mot lådornas sidor och bina kittar fast dem med propolis.

Hmm! Låter vettigt.

Vad gäller foderlådan så är de väl också avsedda för Langstroth annars får du improvisera. Bina ska ju inte kunna krypa ner där det inte finns några ramar att lägga sin last i.

Ja, det är Langstroth, men ramarna står på längden och uppgången till foderlådan är på tvären, så den går över det tomma utrymmet också. Jag får täcka för på något sätt.

Avståndet mellan lådorna har inte upplevts som något problem om de förenats sent på kvällen när bina slutat flyga. Dåligt flygväder dagen efter föreningen är perfekt.

Låter bra. Jag skall inte slå ihop några samhällen i år, så jag kan inte testa, men jag skall ha det i minnet till nästa år.

Än en gång tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser