Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bröd  (läst 1752 gånger)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
bröd
« skrivet: 03 feb-06 kl 23:48 »
Till nybörjare;

Bröd behöver jäst, salt, lite socker, lite salt och mjöl. Du kan slänga i vilka ingredienser du vill. (ex potatis, el morots -rester, kryddor etc)
Jag blandar först jäst, och torr-varor salt i min köksberedare (ev rester) JAG ORKAR INTE KNÅDA  Samtidigt sätter jag på spisen och värmer vätskan till fingervarm vätska (vatten och el mjölk) Jag använder mestadels olja till bröd - denna slänger jag direkt ihop med jäst, socker , salt i burken. Använder jag SMÖR så smälter jag'denna först i kastrull innan jag tillsätter vätska. Då fingret medger (lite över fingervarmt häller jag på vätskan, (fingervarmt = att då du doppar i fingret känner du inte vätskan) därefter blandar jag i mjöl.

Den färdig-knågade göran vill ha varmt, täck ex med frotte-handuk. Då du görar degen är den ca 1/3  Den bör växa till ca  2/3.

Gå inte efter jäsningstiden, låt degen växa.

Jag hoppas att Ni nybörjare förstår mina "runskrifter"  

Fattar ni inte, eller har några frågor är Ni välkomna att mejla.

Kram Häx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser