Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på vegetariska biffar?  (läst 10654 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Recept på vegetariska biffar?
« skrivet: 28 maj-08 kl 22:26 »
Finns här någon som har recept på goda vegetariska biffar som även barn/tonåringar gillar? De få veg.biffar jag hittills gjort har inte blivit så jättelyckade trots recept. Jag har varje gång fått äta upp dem alldeles själv...  :-\

Acleja

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-08 kl 12:21 »
Här är ett recept jag själv fått här på alternativ. Gjorde dem som köttbullar på julafton och många var tveksamma om det inte verkligen var kött i alla fall i dem, men icke! Helt kanongoda, ser ut soch har samma konsistens som kött- köttbullar.
Kommer inte håg vem jag fick receptet av men de kallades då Marsha-balls.

2 ½ dl   riven hård ost, knappt (gärna cheddar)
1 dl   finhackade valnötter, knappt
2 st ägg
1 st gul lök, finhackad
1 ¾ dl ströbröd
1 ½ krm salt
   olja eller smör att steka i
2 ½ dl buljong, knappt

Blanda ost, nötter, ägg, lök, ströbröd, och salt till en smet. Rulla bollar. (Stek eller) fritera dem i olja tills de får fin färg. Lägg upp dem att rinna av på hushållspapper. Lägg alla bollar i en stor panna och slå kokande buljong över. Sjud under lock ca 10 minuter. Ta sedan av locket och fortsätt sjuda tills nästan all buljong kokat in, ca 25-30 minuter.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Lexie

  • Inlägg: 5
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #2 skrivet: 04 jun-08 kl 08:49 »
Låter spännande... blir smeten lös eller fast??

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #3 skrivet: 04 jun-08 kl 16:10 »
Smeten blir rätt så fast, som köttfärs. Lagom till att rulla eller platta till.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Lexie

  • Inlägg: 5
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #4 skrivet: 04 jun-08 kl 16:23 »
måste prova någon gång... min smet blir nästan alltid för lös av någon andledning

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #5 skrivet: 04 jun-08 kl 19:19 »
Jag brukar köra blötlagda kikärtor, lök, vitlök, chili och evt. nåt kryddgrönt genom köttkvarnen och får då ut en färs som är ganska lik köttfärs i konsistensen. Har man i en rödbeta blir färgen som köttfärs också.

Blir smeten för lös kan man ha i några skedar grahamsmjöl, det binder ihop lite utan att bli för "degigt".

Stek eller fritera sen som bullar eller biffar. Enkelt och gott, går bra att frysa och sen värma i ugn så blir dom som nya.

Man kan byta kikärtorna mot linser eller bönor lite hur man vill och experimentera sig fram till proportioner som passar en själv. Ärtor/linser/bönor m.m. ska alltså inte vara kokta utan bara blötlagda över natten eller längre.

Naturligtvis kan man variera kryddning som man vill, örtkryddor är gott, linsbullar med kryddpeppar till jul, kikärtor + spiskummin + koriander = sant ... m.m. m.m. m.m. ...

Man kan blanda i andra grönsaker också men inte för mycket av sånt som inte är så stärkelserikt, potatis hjälper till att binda ihop smeten, morötter binder inget men ger lite saftighet och sötma. Rödbeta för färgen som sagt.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #6 skrivet: 04 jun-08 kl 20:34 »
Det här receptet tycker jag fungerar bra. Barnen äter det också. Påminner lite om falafel.

http://elins-tradgard.blogspot.com/2008/03/rda-linsbiffar.html

memma

  • Inlägg: 347
    • Uppland
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #7 skrivet: 10 jun-08 kl 21:32 »
Tror ni att man kan frysa in era olika smetar? Att tina senare, göra biffar/bullar och steka, och att de blir bra?

scrdcow

  • Inlägg: 10
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #8 skrivet: 12 jun-08 kl 08:16 »
1 medium-size onion, finely chopped
1/2 cup finely chopped, peeled carrot
1 cup finely chopped mushrooms
2 cloves garlic, minced
2 tablespoons soy sauce
3 tablespoons tomato paste
1 cup textured vegetable protein
1/2 teaspoon dried thyme
1/2 teaspoon dried oregano
1/2 teaspoon dried paprika
2 teaspoons Dijon mustard
1 tablespoon peanut butter
1/4 teaspoon liquid smoke (optional)
1/4 cup oat flour
Oil for cooking

Stek lök, morot, svamp och vitlök mjuka. Tillsätt sen buljong, sojasås, tomatpure, vegetarisk protein (soja tex), örterna och paprikan. sätt lock på och låt koka upp, sänk värmen, låt det sjuida i kanske 7 minuter, ta av locket och låt stå i 3-5 minuter. När proteinet är färdigt kan man ta av det, blanda i resten, och låta det svalna så att man kan forma biffar och steka. Hur det är med vätskemängden är jag fundersam över, men det är nog helt korrekt.

Jag skrev av receptet ur en amerikansk kokbok, http://www.recetphjalpen.se kan hjälpa till med måttomvandling m.m.
Själv har jag lagat det utan TVP och svamp, hade istället quinoa och röda linser (50/50 ungefär) och inget havremjöl, utan potatismjöl för bindning. Funkar asbra. Ägg är helt onödigt.

scrdcow

  • Inlägg: 10
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #9 skrivet: 12 jun-08 kl 08:19 »
måste prova någon gång... min smet blir nästan alltid för lös av någon andledning

Potatismjöl funkar för allt. Men vilket mjöl som helst som binder bra funkar, men potatismjöl är ju klart bättre än vetemjöl. Kan man göra klister av det kan man göra bra biffsmet :P

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #10 skrivet: 12 jun-08 kl 19:42 »
.......

Kan man göra klister av det kan man göra bra biffsmet :P

 ;D

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
SV: Recept på vegetariska biffar?
« Svar #11 skrivet: 14 jun-08 kl 08:56 »
Tror ni att man kan frysa in era olika smetar? Att tina senare, göra biffar/bullar och steka, och att de blir bra?

Vi brukar frysa in smeten i form av biffar. Dvs, vi formar biffar av smeten och styckefryser dem i rått tillstånd, sedan är det bara att ta fram och steka, tinar gör de under tiden  :)

Eftersom jag är den som känner Marsha och därför grundorsaken till att receptet på Marsha balls (som hon kallar Swedish meatless balls) går runt här, vill jag bara säga att det är kul att så många uppskattat dessa supergoda bollar!  :-*  Fortsätt sprida  :D

Marsha balls brukar vi frysa in efter stekning/fritering men innan buljongkokningen. Då är det bara att ta fram frysta bollar och lägga i kokande buljong och göra koket klart!
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
woodcraft68

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser