Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?  (läst 3851 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Ja en fråga jag funderat på länge, i vår moderna kakelugn av märket Uunisepät så finns det en massa hål som ligger bakom luckan men framför själva elden och rosten och det finns en öppen kammare ovanför elden innan den går vidare till kanalerna. De här hålen går ner dit askan deponeras och luft till elden tas. Vad som händer är att friskluft sugs in via dessa hål också, men det passerar framför elden och upp till röken ovanför elden, så rökgaserna när det blivit tillräckligt varmt i spisen, kan förbrännas igen.

Tycker detta är genialiskt och enkelt, då det man läst om sekundärförbränning låtit som det varit något reservat för moderna kaminer med fläktar och avancerade kontrollsystem... Men med tanke på hur enkelt det är och helt passivt dessutom, så undrar jag om det är något gammaldags rörspisar och kakelugnar använder sig av? Detta kanske är en gamlare och mera utbredd teknik än jag tror?

Om inte så verkar det ju som att man med små förändringar, kan mura en rörspis eller kakelugn med små designförändringar så att den också får sekundärförbränning och blir ännu effektivare, behöver bara få lite extra friskluft ovanför elden, så borde man få sekundärförbränning. En riktig boost på gammaldags teknik alltså.

Eller sparkar jag in öppna dörrar här?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-21 kl 10:50 »
Åtminstone i Sverige förekommer inte sekundärluft i "gammaldags" kakelugnar. Vet ej hur det ser ut i Finland.
Vedspisar av lite mer avancerade modeller började förses med sekundärluftintag i slutet av 1930-talet, ofta ganska osynligt för den som bara studerar spisen som hastigast, t ex kan det förekomma att spalten bakom brännplåten mellan eldstad och ugn används för att leda fram sekundärluft.
Kaminer och braskaminer började förses med sekundärluftanordningar under 1980-talet, och från mitten av 1990-talet då det började komma utsläppskrav, finns det på praktiskt taget alla.
Det kan nämnas att svenska försvarets gamla tältkamin, tältspis m/63, har sekundärluftinsläpp. Dessutom har den förvärmning av sekundärluften.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #2 skrivet: 14 jan-21 kl 12:33 »
Tycker detta är ett mycket intressant ämne!
I vår planerar vi att mura upp en ny murstock i äldre hus och som fysiknörd är jag nyfiken på hur man kan skapa en rörspis/massugn med riktigt bra effektivitet. I extrema fall finns det sensorer i murstocken som kan mäta temperatur och gashalter men så klart allra helst ska systemet vara någorlunda automatisk och traditionell.

Har ingen kunskap om rörspisar sedan tidigare så inget att tillägga när det gäller dina frågor mer än att intresset finns! Planerar att rita upp murstocken i 3D kommande tiden och tänker dela med mig av detta.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-21 kl 14:04 »
Detta var en intressant PDF
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:3724/FULLTEXT01.pdf

Det låter som det jag talar om kunde beskrivas nästan som fläktstyrd överförbränning som nämns i dokumentet som en effektiv metod. Skillnaden är då att här används ingen aktiv fläkt utan det baseras på självdrag. Man undrar om det skulle göra stor skillnad med en fläkt eller ej. Då skulle man dock förlora fördelen att vara oberoende av el, om det inte går att använda en stirlingfläkt.

 
Citera
2.1.2 Fläktstyrd överförbränning
Fläktstyrd överförbränning är en metod där sekundärluft
förs in i överdelen av eldstaden i en så kallad
”konisk gasförbränningskammare” för att tillsätta syre till
lågornas toppar. Detta medför att temperaturen där
stiger till över 1000º
C. Ovanför gasförbränningskammaren
sitter ett antal vertikala rökgaskanaler som är omgivna av
värmelagrande material. [se Bild 2]
Här sker överföringen av värme till lagringsmaterialet och
rökgaserna kyls ner till en önskvärd temperatur på 200º
C [2].
Denna metod är mycket effektiv och har till och med lyckats
uppnå en högre verkningsgrad än pannor med omvänd
förbränning [1].

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #5 skrivet: 25 jan-21 kl 10:16 »
En engelsk källa som handlar om "masonry heaters" och han verkar vara införstådd i det jag säger om sekundär förbränning:

https://www.pyromasse.ca/en/origin.html



Påminner starkt om designen i min kakelugn, fast tilluften tas in på litet annorlunda vis och det finns ingen förträngning alls, vet inte om det gör skillnad eller ej, det låter som det kunde vara en fiffig design aspekt, frågan är om man märker nån större skillnad.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #6 skrivet: 25 jan-21 kl 11:39 »
Tar en blick på vår egen kakelugn, från Uunisepät i Finland.



Här kan man se hålet där extra tilluft tas in, det är ett avlångt hål, inte flera som jag först påstod (ett tag sen jag kollade på ugnen i detalj)




Eldlådan


Tittar uppåt litet, ännu ett fel påstående från min sida, en förträngning finns nog där, fast inte liak aggressiv som i bilderna jag visade i förra inlägget.


Den här ugnen är inte gjort av tegel men nån sorts industri biprodukt som lär ha väldigt bra värmelagringsförmåga och tålighet. Man ser lite svart men ugnen har eldast i 7 år och aldrig rengjorts på insidan. Sotaren tog hand om skorstenen och murstocken i 2017 (och tyckte knappast det fanns nåt värt att ta) men insidan blir inte värre än såhär.

Jag tände nyss en eld, jag tror vi tänder för små eldar dock, därför tror jag vi har det svarta. Och sambon eldar ibland papperskartoner där.

Nå såhär ser elden ut:


Och på utsidan ser man ingen rök, bara då man startar elda så ser man rök. Svårt att säga från fotot också förstås men även i verkligheten såg jag ingenting.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #7 skrivet: 09 feb-21 kl 10:10 »
Intressant, via jobbet fick jag reda på att Tyskarna kräver att de braskaminer som vi har till bastur ska förses med denna simpla sak som görs att tilluft förs in bakom eller framför elden, för att det ska hålla deras BlmSchV-2 standard. Detta för att hålla nere utsläppen från ved genom att skapa sekundärförbränning, som vi vet ju kan vara farligt, speciellt om det är tätbebott.

En modell med rost (WX540)


Modell som är två stålplattor, kan placeras så lufthålen kommer längst fram eller bak.


Genialiskt, bara några tjocka stålplattor som passar in i eldlådan så kan man öka effektiviteten på spisen och minska nedsmutsningen. Man förlorar lite kapacitet förstås och stålet brinner upp med tiden, men det var typ 12mm tjockt så det håller ett tag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-21 kl 11:11 »
Det där var smart för att få till mer syre än det som normalt spolar glasluckan. Vi eldar för tillfället i en Harvia bastukamin i köket, och det är lite för dålig inblandning av luft. Skall fixa till ett par plåtar liknande de du visade.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-21 kl 14:15 »
De tre delar är exakt vad Torbjörn hade skrivit i sitt inlägg men lite osäker om han sa rätt angående årtalet.

De tre delar fanns i min spis fram tills jag började baka pizza då tog jag bort den delen som lutar mot ugnen för att få snabb, hög värme i ugnen då pizza degen mår som bäst. Eftersom de är lösa delar som sitter fast säkert när alla tre är på plats, började bakre delen på kort sidan krångla, så tog jag bort även den men lät delen på lång sidan som lutar mot spis väggen vara kvar. Vad jag fick förutom suveräna bak egenskaper är lite bredare och längre eldstad. Men vad konsekvenserna blir pga den här modifieringen få tiden visa sig.

Hursomhelst varför jag sa "osäker på Torbjörn's årtal" är för att denna spis heter VELOX 02 och killen som sålde den till mig sa att märket VELOX var ett märke från början på 1900talet och jag kunde inte heller hitta nånting på Google men senare råkade jag köpa en bykgryta också av samma märke. Hursomhelst verkar det som sekundär förbränning i spisar ha funnits i Sverige sedan väldigt länge.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #10 skrivet: 09 feb-21 kl 21:10 »
Beträffande vedspisarna så kan jag ta mig friheten att länka till en artikel i Teknisk Tidskrift från 1937, jag har nog lagt upp länken här på forumet förr också. http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #11 skrivet: 30 nov-21 kl 08:57 »
Det är så kallt nuförtiden och vi har dragit ner på VPns värmekurva p.g.a. elpriserna så jag eldar friskt i kakelugnen och nu även i bastukaminen. Men den är inte lika effektiv och jag kom att tänka på denna tråd. Det är en tunna typ med en skorsten, omgiven av stenar, inte ens en rost har den:



En rost skulle säkert hjälpa förbränningen genom att lyfta upp veden litet från golvet, då skulle tilluften kunna slippa åt elden bättre. Jag funderar också om man bara skulle lägga ett rör som går längs botten som tillför friskluft till baksidan av elden. Då kanske man kunde få sekundärförbränning.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #12 skrivet: 30 nov-21 kl 10:30 »
Sekundärluften ska ju normalt sett släppas in en bit upp i eldstaden (eller "en bit bort" om det rör sig om en eldstad med horisontell eller nedåtriktad/omvänd förbränning), den ska inte möta vedträn/glödbädd utan bara blanda sig med flammor och halvförbrända rökgaser.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #13 skrivet: 30 nov-21 kl 10:44 »
Planen är att leda in oförbränd friskluft längre in närmare skorstenshålet där det kan blandas med lågorna och röken som går ut i skorstenen och förhoppningsvis uppnå sekundärförbränning där. Om det går längst bak av elden så borde det undvika att gå igenom majoriteten av elden och kommer ut nära skorstenen.

Kanske funkar lika bra eller bättre med några stålplåtar i liknande design som ovanför också. Men ett rör eller liknande är ganska enkelt och billigt att testa med. Uppochnervänd U-balk kan funka.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #14 skrivet: 30 nov-21 kl 19:07 »
Jag började med en enkel modifikation, lade ett galler i kaminen bara. Jag tycker förbränningen ser renare ut redan nu.


fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #15 skrivet: 30 nov-21 kl 22:11 »
Jag började med en enkel modifikation, lade ett galler i kaminen bara. Jag tycker förbränningen ser renare ut redan nu.


Jag saknar gillaknapp på detta forum men tycker att du gjort en enkel och bra förbättring av eldstaden, hade du haft fyrkantig eldstad vore det enkelt och intressant att prova vermeculitens isolerande förmåga genom att dessutom klä in förbränningskammaren och kolla hur effektiviteten, vedförbrukningen och askmängden påverkas
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #16 skrivet: 04 dec-21 kl 15:23 »
Jag tycker inte att det gjorde så stor skillnad, bastun blir inte vidare varm. Besökte föräldrarna och deras Harvia 16 kW från 1993 värmer så mycket bättre, man kan värma huset med den. Funderar att plocka bort stenarna och testa, denna har 150kg och en Harvia har 30kg. Undrar om det kan ha nån inverkan.

Funderar också att köpa en Harvia istället, vi säljer dom där jag jobbar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #17 skrivet: 04 dec-21 kl 20:37 »
Harvian vi har, M2, är också på 16 kW och är förmodligen efterföljare till dina föräldrars. Vi kör den helt utan stenar och jag skulle gissa på att vi plockar ut 8 kW med den ved vi använder. Den har ju än rätt vettig konstruktion, fastän jag gärna skulle ha bättre sekundärluftinsläpp, det sker bara som luckspolning. Men den är enkel och byggd i stålplåt så att borra några hål i den är ju egentligen inte några problem när försökslusten slår till. Eller göra som du visade med två plåtar eller stenar så att man tar lite av luften som går genom rosten för att fixa det. Men jag är helnöjd, speciellt med tanke på priset.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #18 skrivet: 06 dec-21 kl 15:17 »
Ingen som hajar på men det kan ta en tid... Så jag plockade tillbaka stenarna igen och var försiktig att plocka dit dom så att dom skulle ligga så tätt emot som möjligt längst inne. Jag tror det blev bättre än innan.

Jag skulle vilja testa med typ eldfast tegel på insidan, huvudsakligen på sidorna som ett sätt att få in friskluft och kanske högre förbränningstemp. Se om det gör nån skillnad.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #19 skrivet: 08 dec-21 kl 09:11 »
Fortsätter experimentera. Hittade en bit med rostig metall som jag gjorde en friskluftskanal från som jag hoppas ska leda in frisk luft närmare skorstensutloppet.

Jag vet dock inte hur effektivt det är just nu, det vore enklare om luften kunde komma underifrån som i en vanlig kamin. Jag kanske ska testa ta bort stålbiten bakom luckan.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bokohammare, xaelanar, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser