Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Fläta litet staket - vad ska jag använda?  (läst 1237 gånger)

mosskullen

  • Gäst
Fläta litet staket - vad ska jag använda?
« skrivet: 18 jan-20 kl 12:34 »
Vi har diverse buskar och rabatter med växter jag är rädd om.
Vi har också två ha hundar på gården...

Jag tänker att jag kanske skulle tillverka/fläta små låga staket runtom det jag vill rädda från hundpissdöden.
Vi har egen skog så nog borde jag kunna använda något därifrån? Är det något träslag som vore bättre än andra?

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Fläta litet staket - vad ska jag använda?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-20 kl 18:26 »
Vill du ha ett levande staket kan du sticka ner pinnar av salix så att varannan lutar åt höger och varannan åt vänster. Sedan "väver" du ihop dem med varandra och väntar tålmodigt. Varning dock för att rotskott kan sticka iväg dit du inte vill ha dem! Du kan också fläta döda grenar av salix eller hassel. Pröva dig fram, det finns många sätt.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

mosskullen

  • Gäst
SV: Fläta litet staket - vad ska jag använda?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-20 kl 21:10 »
Vill du ha ett levande staket kan du sticka ner pinnar av salix så att varannan lutar åt höger och varannan åt vänster. Sedan "väver" du ihop dem med varandra och väntar tålmodigt. Varning dock för att rotskott kan sticka iväg dit du inte vill ha dem! Du kan också fläta döda grenar av salix eller hassel. Pröva dig fram, det finns många sätt.

Nej ett levande staket har jag inte tänkt mig. Jag vet inte om jag ska fläta heller, men jag tänkte att det vore fint att använda material jag kan hitta gratis här på vår mark.
Hassel har vi inte här. Tro om det funkar att bara ta diverse grenar av lite vad som?
Det behöver inte vara så himla tjusigt, bara funktionsdugligt.  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser