Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor familj, begränsad yta - tips önskas!  (läst 4124 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #20 skrivet: 09 nov-19 kl 11:14 »
Tack för alla ytterligare tips och infallsvinklar, precis vad det här forumet är bra för :D !

Jag svarar er huller om buller här, så får den som vill ta åt sig:
Satsbordet var otroligt vackert och praktiskt, hade helt klart varit något! Vi har en del snickerimaskiner och verktyg (inte inne i huset, dock :P ), så det skulle absolut gå att få till något i den stilen.

Jordkällare har vi redan, och veden går som sagt inte att "slutförvara" ute, den måste vara inne en tid innan den ska eldas. Tackar också för tipset om utrymmessnål odling, men mark har vi gott om, den mäts i hektar, så ingen fara där.

Att införskaffa några garderober/klädskåp till vore bra, alla har redan varsin byrå som tur är. (Även om vissa yngre familjemedlemmar tycker att det blir mer överskådligt att ha kläderna på golvet  ::) ...) Lådor under sängarna låter också bra!

Jag gillar din systematik och filosofi, Hanne Kjersti, och det är tydligt att det ligger mycket erfarenhet bakom. Det här med de gråtande sakerna vore helt klart användbart, och din tanke om att funktionerna har bestämda platser.

Vi har nappat på det här med torktumlare för att spara plats vintertid, och är nu på jakt efter en sådan begagnad!

Min man tyckte om förslaget om att tömma ett rum i taget, bära ut allt och bara ta tillbaka det som verkligen behövs och används in igen. Vi har inte gjort så i ett helt rum än (fel årstid nu, tycker vi), men jag har använt principen på mina hyllor i klädgarderoben. Plocka ur alla plaggen och sedan sortera dem i 3 fraktioner: 1) kläder som jag tycker om och använder sparas 2) kläder som är hela och rena men sällan/aldrig används skänks till second hand 3) kläder som är för trasiga eller dåliga för att ens ha i lagården slängs i brännbart.


Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #21 skrivet: 09 nov-19 kl 15:15 »
3) kläder som är för trasiga eller dåliga för att ens ha i lagården slängs i brännbart.

En del second hand-inrättningar, bl a Erikshjälpen, tar gärna emot även kläder som är för dåliga för att sälja eller skicka som bistånd. De sorteras och säljs som lump.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #22 skrivet: 09 nov-19 kl 17:06 »
En del second hand-inrättningar, bl a Erikshjälpen, tar gärna emot även kläder som är för dåliga för att sälja eller skicka som bistånd. De sorteras och säljs som lump.

HM gör också det.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stor familj, begränsad yta - tips önskas!
« Svar #23 skrivet: 12 nov-19 kl 06:59 »
En del second hand-inrättningar, bl a Erikshjälpen, tar gärna emot även kläder som är för dåliga för att sälja eller skicka som bistånd. De sorteras och säljs som lump.
HM gör också det.
Jag tänker att materialåtervinning av textilier är som materialåtervinning av plaster - svårt att få det att fungera praktiskt för branschen. Därför valde jag alternativet energiåtervinning (som förbränning heter i dessa sammanhang :P ).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Anders Flix, xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser