Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodermängd  (läst 1359 gånger)

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
Fodermängd
« skrivet: 28 aug-19 kl 18:40 »
Hur mycket vinterfoder skulle ni säga att ett samhälle invintrat på 6 st ramar LN behöver?

Räknat i torrsubstans alltså!

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Fodermängd
« Svar #1 skrivet: 28 aug-19 kl 22:45 »
Jag hade satt på en låda med mellan väggar och gett 2 kg per ram+ 1 socker för utbyggnaden av ramarna.
https://alltombiodling.se/ramar/rammatt/
https://www.biodlarna.se/bin-och-biodling/mer-om-bin-och-biodling/hur-man-blandar-vinterfoder/
Dvs: 2+1x6=18 kg så är dom invintrade på två lådor med 6 nybyggda ramar, sedan så tillkommer drivfodring för att bygga vinterbin.
« Senast ändrad: 29 aug-19 kl 18:32 av hofboss »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fodermängd
« Svar #2 skrivet: 29 aug-19 kl 09:02 »
Hur mycket vinterfoder skulle ni säga att ett samhälle invintrat på 6 st ramar LN behöver?

Räknat i torrsubstans alltså!

Det beror på vad tanken är, hur det ser ut i de sex ramarna innan vintergivan ges, var i landet osv. Ska samhället ha 6 ram LN fram tills våren så säger jag ca 9 kg torrsocker, ifall det inte finns honung/foder i ramarna idag. Men då krävs foderdeg i mars månad.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Fodermängd
« Svar #3 skrivet: 29 aug-19 kl 10:32 »
Jag hade satt på en låda mellan väggar och gett 2 kg per ram+ 1 socker för utbyggnaden av ramarna.
https://alltombiodling.se/ramar/rammatt/
https://www.biodlarna.se/bin-och-biodling/mer-om-bin-och-biodling/hur-man-blandar-vinterfoder/
Dvs: 2+1x6=18 kg så är dom invintrade på två lådor med 6 nybyggda ramar, sedan så tillkommer drivfodring för att bygga vinterbin.
Det blir tufft att få plats med 3 kg socker i varje LN ram. Jag brukar i Gbg området räkna med ca 2 kg per ram LN.
Jag skulle ge dem runt 10 -12 kg beroende på hur mycket honung du eventueĺt lämnar.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fodermängd
« Svar #4 skrivet: 29 aug-19 kl 15:21 »
Det blir tufft att få plats med 3 kg socker i varje LN ram. Jag brukar i Gbg området räkna med ca 2 kg per ram LN.
Jag skulle ge dem runt 10 -12 kg beroende på hur mycket honung du eventueĺt lämnar.

Ingen i denna tråd har väl nämnt 3 kg per ram? hofboss föreslog 18 kg på 12 ramar, jag 9 kg på 6 ramar, vilket är rimligt i landet där maten växer.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Fodermängd
« Svar #5 skrivet: 29 aug-19 kl 16:02 »
Det går åt 1 kg socker per ram för att bygga ut ramarna så det blir bara 2 kg socker kvar per ram.
 

 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Fodermängd
« Svar #6 skrivet: 29 aug-19 kl 17:05 »
Hur mycket vinterfoder skulle ni säga att ett samhälle invintrat på 6 st ramar LN behöver?

Räknat i torrsubstans alltså!

 Det beror på vad som finns i de sex ramarna. Det borde vara yngel i minst tre och då hade jag satt en låda med sex ramar för foder över. Dessa sex kakor får bina fylla med 12 kg socker.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fodermängd
« Svar #7 skrivet: 29 aug-19 kl 22:22 »
Det går åt 1 kg socker per ram för att bygga ut ramarna så det blir bara 2 kg socker kvar per ram.

Bra påpekande! Somliga saker är så självklara att jag ibland glömmer bort att förtydliga mig. Med mellanväggar i LN-format så måste man ju alltid ge 3 kg torrsocker vid invintringen ifall man önskar 2 kg inlagrat foder per ram.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser