Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vet verkligen inte hur jag ska göra =(  (läst 1260 gånger)

Sandraa

  • Gäst
Vet verkligen inte hur jag ska göra =(
« skrivet: 05 apr-07 kl 18:05 »
Jag har alltid haft hund runt omkring mig, har haft egen hund (bordecollie) . Jag älskar verkligen hundar och nu har jag skaffat mig en egen igen. Dock känns det inte rätt, hon är motsatsen till vad jag "krävde" av min hund jag ville ha, jag sa till dom jag köpte henne av att jag ville ha en framåt valp, gärna lite mjukare än tuff men ändå inte rädd. Vad får jag hem? En osäker hund, som ändå är rätt tuff mot människor.
Det känns verkligen inte rätt med denna hund.
Jag ville ha en trevlig hund som jag skulle kunna träna med, men hon bryr sig verkligen inte.

Hur skulle ni göra i denna situation.
« Senast ändrad: 05 apr-07 kl 18:07 av Sandraa »

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Vet verkligen inte hur jag ska göra =(
« Svar #1 skrivet: 05 apr-07 kl 20:12 »
Byt hund! eller skaffa en till...
Kan tyckas okänsligt, men, hunden kommer att leva i minst tio år till, och ska du under tiden gå runt och vara besviken på ditt valpköp så kommer varken du eller hunden må så bra som ni borde.
Se till så att din hund får en ägare som passar henne bättre och leta reda på en uppfödare som förstår exakt vad det är som du söker och behöver, eller en vuxen hund som redan är exakt vad du söker och behöver.
En hund är en livskamrat och då duger det inte med vem som helst, det måste vara någon som man älskar.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Vet verkligen inte hur jag ska göra =(
« Svar #2 skrivet: 08 apr-07 kl 09:21 »
sälj henne till någon som passar ihop bättre med henne.
det är ju som med oss människor, personkemi du vet.
jag har lämnat tillbaka en hund som inte passsade ihop med vår "familjekemi"
jag skäms inte för det utan såg det som en god gärning för hundens skull.

sedan när jag blev tvungen att avliva min tik efter 13 år, så letade jag efter en valp men det blev absolut inte som jag hade tänkt mig.
jag köpte en 4 årig riesenschnauzer istället. han stämmer in perfekt med vår familj och han har anpassat sig snabbt till våra rutiner.
mitt råd till dig är att du tänker på din och hundens framtid.
fungerar det inte nu så tänk igenom ditt beslut innan du tar det.
vill förtydliga att det INTE är fel att man inte kan knyta an till en hund.
det är ju fullkomligt normalt :)

A9kha

  • Inlägg: 63
Re:Vet verkligen inte hur jag ska göra =(
« Svar #3 skrivet: 10 apr-07 kl 18:22 »
sälj henne till någon som passar ihop bättre med henne.
det är ju som med oss människor, personkemi du vet.
jag har lämnat tillbaka en hund som inte passsade ihop med vår "familjekemi"
jag skäms inte för det utan såg det som en god gärning för hundens skull.

sedan när jag blev tvungen att avliva min tik efter 13 år, så letade jag efter en valp men det blev absolut inte som jag hade tänkt mig.
jag köpte en 4 årig riesenschnauzer istället. han stämmer in perfekt med vår familj och han har anpassat sig snabbt till våra rutiner.
mitt råd till dig är att du tänker på din och hundens framtid.
fungerar det inte nu så tänk igenom ditt beslut innan du tar det.
vill förtydliga att det INTE är fel att man inte kan knyta an till en hund.
det är ju fullkomligt normalt :)
Nästan som jag gjort :)
Har en schäfertik på 10 år som är skraltig ,kunde inte tänka mej att stå helt utan hund en dag  ,så jag letade och letade i månader ;)
Och helst skulle det vara en STOOOOOOOOR hund med massor av päls och en valp.

Men vad blev resultatet :
Jo jag hittade en hund på internet med en bild som jag blev kär i  ::)
Jag hade ingen aning om ålder eller ras eller nått jag bara kände att den vovvan är precis vad jag vill ha  ,En Cocker Spanieltik på 2 1/2 år från Spanien men som tur var fanns hon sedan 1 vecka i Sverige .
Sedan strulade allting när vi skulle åka 40 mil och hämta hund mm
Men har aldrig ångrat mej vi passar så bra ihop ,mina gamla hundvänner tror jag blivit alldeles galen Schäfermänniska som jag varit i alla år.
 ;)

A9kha

  • Inlägg: 63
Re:Vet verkligen inte hur jag ska göra =(
« Svar #4 skrivet: 10 apr-07 kl 18:30 »
Jag har alltid haft hund runt omkring mig, har haft egen hund (bordecollie) . Jag älskar verkligen hundar och nu har jag skaffat mig en egen igen. Dock känns det inte rätt, hon är motsatsen till vad jag "krävde" av min hund jag ville ha, jag sa till dom jag köpte henne av att jag ville ha en framåt valp, gärna lite mjukare än tuff men ändå inte rädd. Vad får jag hem? En osäker hund, som ändå är rätt tuff mot människor.
Det känns verkligen inte rätt med denna hund.
Jag ville ha en trevlig hund som jag skulle kunna träna med, men hon bryr sig verkligen inte.

Hur skulle ni göra i denna situation.

Det finns ju många saker som poppar upp i skallen på mej !!
Vad är det för ras ? vilken ålder ? Vilket kön ? Vad ska den användas till egentligen ? (typ bruks,Vall,jakt osv.)  Varför fungerar det inte ?
Jag köpte mej en Schäfertik efter alla år med hanhundar ,och jag lärde mej inte förstå denna hund förrän hon var runt 7-8 år ,alla de övriga i familjen älskade denna hund !
Men jag bara gick och tittade på henne mest !
Vi hade ju fler hunar då så hade ju *gamlingarna*att träna/tävla med men inte var det kul när alla frågade om just denna fina hund !!
Om du inte börjat på kurs än så gör det !!
Om det är fel rastyp får man faktiskt lov att byta !!! Varför förpesta livet för både hund /ägare när det kan bli så bra genom ett byte !
Och en BC är ju inte det lättaste att träna på :)  
Hoppas du får en fin vän till slut ändå eller att du vågar byta till något som passar bättre
Annika


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser