Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra skyddhandskar av skinn  (läst 899 gånger)

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
Rengöra skyddhandskar av skinn
« skrivet: 05 jun-19 kl 22:15 »

Jag har ett par jättebra skinnhandskar som bina inte kan sticka igenom.
Jag får ibland stick i handskarna när jag jobbar i bikupan och det sägs att man skall göra ren skyddskläderna efter att man har fått ett stick i dem.
Hur gör ni rent era skyddshandskar i skinn?  Tvål och vatten? Men blir inte skinnet förstört då.


torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rengöra skyddhandskar av skinn
« Svar #1 skrivet: 05 jun-19 kl 22:38 »
Den typ av skinn som används i skyddshandskar, arbetshandskar mm tål vatten mycket väl, däremot tål det inte alkaliska (basiska) tvättmedel. Vanligt maskintvättmedel bör alltså absolut inte användas, tvål och såpa är också opålitliga (de kan ha högst varierande pH).  Vad som däremot utan tvekan går bra är lite lätt sura tvättmedel (alltså pH under 7). T ex flytande fintvättmedel avsett för ylle mm, eller vissa märken av handdiskmedel (pH brukar stå bland det finstilta på flaskan). Gå inte över 30 eller möjligen 40 grader med vattentempen, och skölj noga. Det får inte bli kvar några tvättmedelsrester i skinnet.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Rengöra skyddhandskar av skinn
« Svar #2 skrivet: 06 jun-19 kl 12:50 »
Och torka dem inte för varmt då blir skinnet hårt

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Rengöra skyddhandskar av skinn
« Svar #3 skrivet: 06 jun-19 kl 19:05 »
Jag sköljde mina i ljummet vatten och skrubbade lätt med händerna så framför allt honungen försvann.

Inga medel.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
SV: Rengöra skyddhandskar av skinn
« Svar #4 skrivet: 06 jun-19 kl 20:15 »
Tack för alla tips.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser