Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  bärlina i EK..  (läst 2311 gånger)

xlab

  • Gäst
bärlina i EK..
« skrivet: 07 apr-17 kl 19:34 »
Jag är på g att bygga en uteplats helt i EK och funderar lite på vilket avstånd jag skall ha mellan plintarna (även dom i EK) normalt har man 600, men i och med att EK är hårdare och inte riktigt lika känslig för böjning så kan man väl ha ca 800-1000 mellan plintarna eller ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: bärlina i EK..
« Svar #1 skrivet: 07 apr-17 kl 20:17 »
Även om ek har större böjhållfasthet än annat trä så är det väl ingen större skillnad på elasticitetsmodulen. Så risken är att uteplatsen blir lite väl svajig om man glesar ut med plintarna. Jag föreslår att du håller dig till det vanliga C/C-måttet på 600, men eventuellt skulle du kunna utnyttja ekens bättre hållfasthet genom att gå ner till klenare dimension på bärlinorna. Kanske behålla samma höjd som vanligt men snåla lite mer på bredden.

xlab

  • Gäst
SV: bärlina i EK..
« Svar #2 skrivet: 08 apr-17 kl 14:27 »
ok tack

david.wessman

  • Inlägg: 5
SV: bärlina i EK..
« Svar #3 skrivet: 10 apr-17 kl 18:15 »
Kan tipsa om svenskt trä:s lathund, den är bra för dimensionering av just trätrall mm.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
« Senast ändrad: 11 apr-17 kl 08:32 av david.wessman »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: bärlina i EK..
« Svar #4 skrivet: 10 apr-17 kl 20:29 »
Har då aldrig sett att nån har 60 cm mellan plintar, det brukar ju vara några meter, beroende på vad man har för bärlina.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: bärlina i EK..
« Svar #5 skrivet: 11 apr-17 kl 04:32 »
Har då aldrig sett att nån har 60 cm mellan plintar, det brukar ju vara några meter, beroende på vad man har för bärlina.


Ja det finns säkert sådana fuskbyggen

http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/lathund.pdf

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: bärlina i EK..
« Svar #6 skrivet: 11 apr-17 kl 09:15 »
Ja det finns säkert sådana fuskbyggen

http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/lathund.pdf


Förstår inte varför du kallar det fuskbyggen och samtidigt länkar till maximala avstånd på upp till 12,49 meter mellan plintar, om jag inte missade något längre mått?

lex

  • Gäst
SV: bärlina i EK..
« Svar #7 skrivet: 11 apr-17 kl 10:35 »
Är den där uteplatsen för vanliga bilar eller för stora långtradare? Är den för de senare kan torbjörns rekommendation vara befogad - om man nu med bärlina och plintar menar fundamentet syllarna/bjälklaget ska vila på. Annars håller jag med "ensamhet". Har själv gjort en uteplats/altan/trall på 35 kvm för fyra år sedan och under syllarna, tvåtumfyra la jag bara små stenplattor 15x10x5 cm med ett avstånd på ca 150 cm direkt på stampad lera och inte tjyven sviktar den någonstans. Låt lite förnuft styra istället för att ständigt klistra in länkar till virkesförsäljare och "proffs"! Höjden på uteplatsen spelar en viss roll. Har själv sett en altan vilande på en tät skog av plintar som såg för d..ligt ut

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: bärlina i EK..
« Svar #8 skrivet: 11 apr-17 kl 10:57 »
Förstår inte varför du kallar det fuskbyggen och samtidigt länkar till maximala avstånd på upp till 12,49 meter mellan plintar, om jag inte missade något längre mått?

Ja, och gör du den i stål så kan du säkert klara dig helt utan plintar. Men limträ var ju inte aktuellt i detta fall och det är ytterst få som använder grova limträbalkar som bärlina för altan!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: bärlina i EK..
« Svar #9 skrivet: 11 apr-17 kl 11:04 »
Är den där uteplatsen för vanliga bilar eller för stora långtradare? Är den för de senare kan torbjörns rekommendation vara befogad - om man nu med bärlina och plintar menar fundamentet syllarna/bjälklaget ska vila på. Annars håller jag med "ensamhet". Har själv gjort en uteplats/altan/trall på 35 kvm för fyra år sedan och under syllarna, tvåtumfyra la jag bara små stenplattor 15x10x5 cm med ett avstånd på ca 150 cm direkt på stampad lera och inte tjyven sviktar den någonstans. Låt lite förnuft styra istället för att ständigt klistra in länkar till virkesförsäljare och "proffs"! Höjden på uteplatsen spelar en viss roll. Har själv sett en altan vilande på en tät skog av plintar som såg för d..ligt ut

När du nu drar in bilar i det hela.
I mitt förra hus var det en veranda med tak som var ca 4,5 x 10 meter, den hade ca 5 meter mellan plintarna och bärlinan var 2x8 tum.
En vinter när det var mycket snö, så ställde jag 4 Mercedesar på den utan problem.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: bärlina i EK..
« Svar #10 skrivet: 11 apr-17 kl 11:10 »
Ja, och gör du den i stål så kan du säkert klara dig helt utan plintar. Men limträ var ju inte aktuellt i detta fall och det är ytterst få som använder grova limträbalkar som bärlina för altan!

Ok du var då en envis en.
I din länk så är det upp till 3,05 Meter, med konstruktions virke.

Dessutom har han inte uppgivet vad som var aktuellt, utan bara Ek.
« Senast ändrad: 11 apr-17 kl 11:17 av ensamhet »

david.wessman

  • Inlägg: 5
SV: bärlina i EK..
« Svar #11 skrivet: 11 apr-17 kl 12:40 »
Är den där uteplatsen för vanliga bilar eller för stora långtradare? Är den för de senare kan torbjörns rekommendation vara befogad - om man nu med bärlina och plintar menar fundamentet syllarna/bjälklaget ska vila på. Annars håller jag med "ensamhet". Har själv gjort en uteplats/altan/trall på 35 kvm för fyra år sedan och under syllarna, tvåtumfyra la jag bara små stenplattor 15x10x5 cm med ett avstånd på ca 150 cm direkt på stampad lera och inte tjyven sviktar den någonstans. Låt lite förnuft styra istället för att ständigt klistra in länkar till virkesförsäljare och "proffs"! Höjden på uteplatsen spelar en viss roll. Har själv sett en altan vilande på en tät skog av plintar som såg för d..ligt ut
Du följer ju i princip det som föreskrivs. Fri längd som du har på bjälklaget är 1.5 meter och virket 45×95. Är det tryckt virke så här många leverantörer de endast i c24. Enligt svenskt trä så är fri längd på 45×120 1.93 meter, så ditt "sunda förnuft" följer anvisningen, med antagandet att dimensioneringen med 45×95 Kan ha 43 cm kortare fri längd. Problemet med sunt förnuft är att nästa person som tycker de använder det inte gör samma bedömning. Därav byggnormer och denna lathundat för att slippa uppfinna hjulet igen.

Det är sida 18 och 24 tillsammans som man använder för att få ut rätt dimensionering för bärlina, bjälklag och avståndet mellan plintarna på bärlinan.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: bärlina i EK..
« Svar #12 skrivet: 11 apr-17 kl 19:07 »
 (:)  Meh... Skärp er. ;)  Rensat bort massa off topic-inlägg. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

seko

  • Gäst
SV: bärlina i EK..
« Svar #13 skrivet: 14 apr-17 kl 14:12 »
Problemet är snarare det att david.wessman inte lagt märke till att "bärlinorna" ligger på stampad lera och därför inte följer hans lathundars föreskrivningar

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: bärlina i EK..
« Svar #14 skrivet: 14 apr-17 kl 19:52 »
Ek.... vackert och dyrt. Det gör man inte bärlinor av. Om jag hade haft tillgång till ek så hade jag använt det till de synliga delarna, trall och ev front och räcke. Och jag skulle också byggt utan bärlina, det blir snyggare men tar lite mer tid.

Ytbehandlingen är sedan en fråga för sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser