Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödbetssoppa  (läst 1890 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Rödbetssoppa
« skrivet: 09 nov-03 kl 22:35 »
Datum: 2 september, 2002 ;

En höstig, mustig rödbetssoppa är snabbt gjort och värmer gott när man kommer in från höstrusket med kalla fingrar.
Stek hackad lök och ev lite strimlad vitkål. Blanda i grovt rivna rödbetor och häll på buljong. Salta, peppra och smaka till sist av med mjölksyrat spad (det kanske går med lite vinäger annars) och en klick svartvinbärssylt, så du får en liten varm och mustigt sötsur brytning. Ät inte skållhet och ha gärna en klick kvarg eller syrad grädde i tallriken. Bröd till.
Det är viktigt att man har en mustig buljong, jag brukar använda en som jag kokt av bl.a. lite rökta köttrester, vilket ger en fin brytning. Har du ingen buljong, så ta spadet efter en stek e.d.
För att snabbt övriga tider på året kunna smälla ihop en soppa brukar jag koka in rårivna rödbetor i vanliga glasburkar med skruvlock. Som man gör med äppelrasp.
 

Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
Numera, ninanna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser