Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jävla uppfart!  (läst 2258 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Jävla uppfart!
« skrivet: 31 aug-19 kl 15:08 »
Hej hej.
Har 30 m uppfart till vägen från mitt hus. Var gång det regnar mer än vanligt ett par dagar eller töar mycket blir det en redig lerbana och bilen glider ner i samma spår gång på gång vilket gör att det tillslut blir svårt att ta sig upp till vägen på ett sofistikerat och stilfullt sätt.

Pratade med den lokale vägfixaren som gav ett pris på 5 k för att fixa det. Skrapa bort lera och fylla på med grus.
Ville jämföra och kollade med en firma som ville ha 14 k.

Jag försökte byta tjänsten mot björnbär, potatis och färska ägg men gick bet.

Femtusen är mycket för mig, eller är omöjligt för mig för tillfället då det praktiseras nån form av självhushållning här så nu undrar jag:
Hur lösa detta?

Gräva bort den stenhårda leran med spade är ett jäkla jobb. Kanske lättare när det regnar men ett jäkla jobb ändå. Grus är dyrt och tungt att hämta med spade och bilsläp.

Har sett fyllnadsmassor bortskänkes på blocket. Stenkross och annat. Funkar det till en väg?
Landar i att det bästa och enklaste vore att lönearbeta ihop 5 lök och få det gjort med maskin.
Men tror ni på att hämta kross nånstans och ösa i däckspåren? Eller kommer det bara bli utblandat i leran och sen är jag tillbaka på ruta ett fast med ett ryggskott rikare?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Jävla uppfart!
« Svar #1 skrivet: 31 aug-19 kl 17:35 »
Tror jag försökt med allt på vår gång ner till huset nu, finns inget som fungerar med lutning och mycket vatten vad jag kan hitta

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Jävla uppfart!
« Svar #2 skrivet: 31 aug-19 kl 17:39 »
Om man inte grundar ordentligt så kommer det att sjunka ner. Men ett släp bergkross o en spade är ju ett sätt att börja.
Det är aldrig för sent att ge upp.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Jävla uppfart!
« Svar #3 skrivet: 31 aug-19 kl 17:40 »
Ja det kommer blanda ut sig! Markduk är nåt du inte ska snåla på. Såvida du inte önskar göra om det om 5-10 år.

singel är i det stora hela bäst. Då på hösten när underkylt regn kommer så får du ändå lite fäste.
Jag skulle undvika bortskänkes på en väg.

Men det är ju bärtider nu. Att plocka för 5000 kr är inte så svårt.
Har du inte nåt att sälja? Nåt som bara står. Det brukar alla gårdar ha.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Jävla uppfart!
« Svar #4 skrivet: 31 aug-19 kl 17:50 »
Budgetlösningen som funkar hyfsat hos mig är tegelpannor, knackasönder med hammare, lägg på väggrus kommunen sopar upp på våren. Alternativ två, betongkross, sedan ett lager väggrus. Fick 20 ton betongkross gratis, betalade 1500 för två lass till en lastbilssnubbe. Väggruset fick jag gratis, ca 25 ton. Betalade 2000 till en grävaresnubbe. Täckte 50 meter på 1 dag.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Jävla uppfart!
« Svar #5 skrivet: 01 sep-19 kl 00:26 »
Tack för svar allihop!
Bor nedanför ett berg så det rinner på en del. Kanske är bäst att göra det ordentligt så slipper jag göra om det.
Jodå, har en Honda civic som är min slitvarg nummer ett. Nu har sen stått ett år då vi inte får plats i den allihop, så sista tjänsten får väl bli insamling till vägbudget.
Men 25 ton grus gratis sayerbyr, det är inte illa.
Sjunker 25 ton ner i lera det med?
För mig låter 25 ton som att det skulle emigrera allt vad lera heter.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Jävla uppfart!
« Svar #6 skrivet: 01 sep-19 kl 11:12 »
Tack för svar allihop!
Bor nedanför ett berg så det rinner på en del. Kanske är bäst att göra det ordentligt så slipper jag göra om det.
Jodå, har en Honda civic som är min slitvarg nummer ett. Nu har sen stått ett år då vi inte får plats i den allihop, så sista tjänsten får väl bli insamling till vägbudget.
Men 25 ton grus gratis sayerbyr, det är inte illa.
Sjunker 25 ton ner i lera det med?
För mig låter 25 ton som att det skulle emigrera allt vad lera heter.
Nä alltså, betongkrossen lade jag först. Sedan gruset (vägsanden) uppepå det.
https://sayerbyr.wordpress.com/2019/04/16/fixa-till-vagen-5/
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Jävla uppfart!
« Svar #7 skrivet: 01 sep-19 kl 11:28 »
Om lerlagret är mäktigt och dåligt dränerat sväljer det enorma mängder kross. Duk och ibland stock eller markskivor kan vara en lösning om det är riktigt besvärligt.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Jävla uppfart!
« Svar #8 skrivet: 01 sep-19 kl 11:41 »
Om vattnet som rinner ner från/via berget ställer till det största problemet, så kan en lösning vara att ta hand om vattnet vid foten av berget.
Gräv ut en ordentlig dräneringsdike (ca 40-50cm under marknivå) och bottna med 5-10cm 30kross, ner med markduk, dräneringsrör, vik om markduken, 5-10cm med 30kross och sedan kan man blanda 30-100mm upp till marknivån.

Stenkista för indränering av vattnet.

Jag hade lite samma problem med min uppfart och parkering (den var gräsbevuxen med mossa och riktigt blöt).
Hade en granne med grävare som grävde bort topplagret, jämnade till uppfart och parkeringsyta.
Jag rullade ut markduk, och vi la på ca 5-10cm 0-30 uppepå.
Blev 3 lastbilslass. Total yta runt 120m2.

Nu är det inte blött uppepå "parkeringen" längre, utan vattnet rinner under gruset vi la och ut i botten på uppfarten.

Edit; Hittade bild: https://i.imgur.com/JIQ81Le.jpg
Uppfarten är till vänster i bild och man kan se hur vattnet rinner ut under gruset.
« Senast ändrad: 01 sep-19 kl 11:50 av rikardn »

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Jävla uppfart!
« Svar #9 skrivet: 06 sep-19 kl 05:48 »
Svårt att ge ordentligt råd utan en bild på eländet.

Folk kallar allt möjligt för lera, är det riktig lera måste du gräva ur ordentligt och bygga en väg från början = dyrt. Men är det bara lös jord, humus och annat mull som blir geggigt vid blöta så är det säkert så att du kommer undan med att mosa ner stenkross i det. 30 meter är inte så långt, köp hem ett lass med makadam och ett med 0-32, sen skottar du ut detta med det grova först och det fina ovanpå. Ryggskott kommer du kanske få men vägen blir bra den med.

Vi har 110 meter väg som sluttar ned mot gården och hade liknande problem, vid viss blöta kom man inte upp alls. Grusterminalen var där med sin lastbil och hällde ut grus i hjulspåren med sin lastbil, de har en tvådelad bakläm som kan sprida rätt ner i spåren. Tror inte det kostade mer än 1500 kr eller liknande. Detta gjorde vi för 3 år sen och det är ännu hur bra som helst. Med tiden kommer löv och annat skapa en geggig yta igen men då får man lägga på lite mer grus. Alternativ kan man försöka hålla undan löven men det är mycket jobb..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Jävla uppfart!
« Svar #10 skrivet: 06 sep-19 kl 08:17 »
Det är nog mer ett rejält lager med jord och hummus. Inte fullskalig lera. Ska prova med att bara ösa grus i spåren så får vi se. Tack för input folks!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 2 användare
Corvus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser