Återigen så är det inte sant det du säger, utan tugg från internetkonsulter.Trafik i större utsträckning är mest intressant för den som har en webshop, eller som t.ex. har en pizzeria, som ska konkurrera med ett dussin andra pizzerior på samma ort.Som jag skrev tidigare:Söker man på "rörmokare+ortsnamn+ eventuell specialitet" så hittar man sidan. Utan att veta "företagsnamn".Precis som när man söker på "gummiverkstad+ortnamn".Det internetkonsulterna tuggar om, är att få trafik till det egna pizzastället, när den finns ett dussin pizzaställen på samma ort/stadsdel/gata.
Då måste jag fråga en sak. Vad är det som säger att det du säger är rätt?
1177 används rikligt på Facebook. Deras texter används av många sidor som länkar till dem. Där hittar de en stor del av deras läsare.
Det du tänker på är nyheter, dagsaktuella saker. Inte ren fakta när nån söker efter nåt dom lider av.
I grunden finns det ju 2 typer av sidor.1: Den som ska konkurrera. Syns dom inte, säljs dom inte. Lite som trådarna här. Pang så blir det ett hett ämne, men slutar folk skriva så ramlar den längre bakåt och tillslut orkar ingen bläddra 10 sidor bakåt.2: En sida som fungerar som ren fakta sida, som ett visitkort för en företagare. Behöver egentligen bara vara en bild på utövaren, vad den kan och erbjuder.
sorry,skogaliten. Du har fel. Jag har ju egen erfarenhet där jag ser skillnaden. Och varför skulle inte rörmokaren vara intresserad av trafik på sin sida? I min bygd finns massor av rörpulare,bara i byn 3 större firmor o några ensamföretagare. för att inte tala om grannkommunen växjö. det går givetvis att söka på rörmokare och orten men då kommer kanske 4-5 firmor upp. Gissa vilken som ligger i topp? alltså först under alla annonser som de stora rörfirmorna lagt in. inte är det rörmokaren som bara lagt in en sida och sedan glömt den. För skojs skull gogglade jag målare och min ort. 16 firmors annonser inkl veteranpool,55+ och andra typ hitta. första företaget med aktiv sida var sandå måleri,i växjö,alltså inte verksam i min kommun men orten var nog inlagd som sökord. De två aktiva målare på min ort var inte med varken på första sidan eller andra. Inte så konstigt då en av sidorna inte uppdaterats på 2 år. de var alltså bortsorterade trots sökord. Och regeln när folk söker är att de kollar första sidan,en liten minoritet kollar andra sedan zappas det vidare.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med ditt resonemang om rörfirmorna i din kommun eller vad det är?Att bestämma sig för en snäv definition, t.ex. att endast aktivt uppdaterade hemsidor, är värda att kallas hemsidor, eftersom det endast är de aktivaste sidorna med mycket trafik, som hamnar överst på en redan specificerad google-sökning, är en lite märklig slutledning, där man på förhand har bestämt sig för vad som ska bevisas, och så bevisar man det, med hjälp av den definition, som ger det för stunden önskade resultat.Den typen av resonemang brukar kallas för cirkelresonemang.Varför ska en hemsida ha massor med trafik? Allt som finns som äkta hemsidor på första och andra sidan av en googlesökning, kommer att synas tillräckligt väl.Som egenföretagare vill man ju ha lagom med förfrågningar om jobb eller hur? Det är rätt tråkigt att få förfrågningar om mer jobb än man kan ta åt sig.Vilken sorts trafik är det du tänker på?Naturligtvis, så kommer ett stort företag att alltid generera mer trafik på sin hemsida än ett litet. Ett företag som har verksamhet på flera orter kommer att ha mer trafik på sin hemsida, än ett företag som som är verksamt på ett begränsat område, och som saknar anställda (förutom ägaren).Om man jobbar som t.ex. skogsentreprenör, och har en miniskotare, eller kör ut virke med häst, och specialiserar sig på att köra på känsliga marker, så vill man helst få förfrågningar från skogsägare som vill ha hjälp den sortens körning, inte vill man ha en massa förfrågningar om skotning av slutavverkningar, där låg kostnad är viktigare än hur det ser ut efter skogsåtgärden?Den trafiken kan då få gå till någon annan sida, som sköts av någon som vill ha sådana uppdrag.
Nej, jag tänker på alla som länkar till deras faktasidor. Framför allt är det Regionerna som gör det.Din väns kunder är kanske jättenöjda med att få ringa direkt till honom för då får de vad de vill. Blir de i stället hänvisade till en hemsida kanske de går någon annanstans.
Nä, men min är nöjd med att ha en hemsida att länka till istället för att skriva en annons som är 14 sidor lång.Personligen skulle jag aldrig anlita ett företag som inte har en riktig hemsida.Att lokala macken endast har en facebook sida är en annan sak. Skriver dom att mjukglass maskinen funkar igen så är det mer till turister än lokalbor.
du hade nog behövt gå samma kurs som jag gjorde så hade du förstått hur sökmotorer jobbar. De letar inte nyckelord annat än i samband med aktiva sidor. sedan beror det helt på vad man vill att sidan skall göra. min sida innehöll givetvis kontaktuppgifter men också jobbreferenser och info om måleri,länkar till samarbetspartners m.m den var relativt enkel att hålla uppdaterad och man såg tydligt genom registrerad besöksfrekvens hur sökmotorerna jobbade. varje gång sidan ändrades något så steg frekvensen dvs sökmotorerna registrerade att sidan var aktiv. Har du redan företagsnamnet när du söker så hittar du givetvis sidan. men googlar du bara några sökord kommer de sidor fram som är aktivast,dvs de andra hamnar längre bak i listan. Nu funkar ju folk så att det oftast är första sidan som läses,några klickar vidare på andra sidan men resten är ointressant. Så en företag på sidan 3 ,4 osv är oftast ute ur leken. För en hantverkare är det därför viktigt att synas på sidan 1 i det område denne verkar inom. det är ju därför man har hemsida,för att spara reklampengar.