Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta fröer - Egenodlad svartrot  (läst 1846 gånger)

Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
Byta fröer - Egenodlad svartrot
« skrivet: 07 aug-12 kl 20:20 »
I år har jag fått mycket svartrotsfröer. Sorten, Scorzonera hispanica 'Géante Noire de Russie', har vuxit hos mig i 2 år. 7 rötter har fått stå kvar och producerar nu mängder med frö. Det är andra året som jag har fröande svartrot och jag har återplanterat ca. 30m med gott resultat. Är ni intresserade av att prova min egenodlade svartrötter? PM:a i sådana fall. Jag är intresserad av alla sorts fröer av grönsaker/nyttoväxter som byte.

Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
SV: Byta fröer - Egenodlad svartrot
« Svar #1 skrivet: 19 aug-12 kl 19:12 »
Nu finns även palsternacka White gem

LenaWB

  • Inlägg: 74
    • Uppland
SV: Byta fröer - Egenodlad svartrot
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 16:03 »
Jag har årskörd av jättedillen Mammuth, sen har jag kvar av förra årets skörd av grön sommarsquash - tror den heterDiamant. Sen har jag olika tomatfröer att tillgå. Något du tycker är intressant, annars har jag torkad rödgul eller svart trumpetsvamp att byta med. ..Jag söker även sparrisfrön...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
SV: Byta fröer - Egenodlad svartrot
« Svar #3 skrivet: 16 sep-12 kl 07:05 »
Bönorna bärgade.

Nu har jag också egenodlade Bondböna Green Hangdown. Har odlat dessa i 2 säsonger nu och ger mycket bra avkastning.

Altulus

  • Inlägg: 45
    • -
Byta fröer - Egenodlad svartrot
« Svar #4 skrivet: 25 sep-12 kl 22:03 »
Hejsan !
Skulle vara väldigt intresserad ! Har just nu bara frön från citronmeliss (vild), palmfrön från Mallorca och bönor från ett träd i Mallorca där bönkapslen kan användas som sötningsmedel och även bytas ut mot kakao ( lite av en bortglömd nyttoväxt) fast den sista sp behöver den växa några år...

Om du skulle vilja byta så är det superfint ! :)

Altulus

  • Inlägg: 45
    • -
Byta fröer - Egenodlad svartrot
« Svar #5 skrivet: 25 sep-12 kl 22:04 »
Ps den sista kallas för carob på engelska :) om du ville googla


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 5 användare (2 dolda)
Luffsen, Kengus89, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser