Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jämföra svetsmetoder för bilplåt  (läst 36397 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« skrivet: 03 jun-12 kl 22:46 »
Jag skriver i denna forumavdelning eftersom här säkerligen finns många som liksom jag lagt mycket tid på att lappa ihop rostiga bilskrällen. Själv har jag åtskilliga timmars vana av MIG-svetsning i allt från ny tunnplåt till de risigaste bilkarosserna. Jag har också experimenterat lite med TIG, gas och pinne och helt klart är pinnsvets det sämsta till bilkarosser. Tyvärr är det bara pinne som finns tillhands för mig nuförtiden.

Nu söker jag dels tips om bästa elektrodtyp och metod om man lika förbannat ska lappa ihop gamla bilar med pinnsvets. Jag vill också ha utlåtanden om de lågbudget "MIG-svetsar" som använder flussfyld tråd istället för gas. -Är de öht något att ha? Jag har hört att de sprätter och ger lika mycket slagg och porer som pinne i händerna på en amatör. De allra billigaste flusstrådssvetsarna har dessutom ofta bara två inställningar av svetsströmmen och det känns ju onekligen begränsat. Men med riktig MIG brukar man ju kunna kompensera rätt bra med trådmatning och munstyckets rörelsehastighet.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Huggorm

  • Gäst
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 22:53 »
Jag svetsade rostfri plåt med pinne på ett företag jag jobbade för. Det var ett skit, även de tunnaste elektroderna är ju för grova. Att lägga en rad näst går förståss, men inga långa strängar. I grövre material är pinnsvetsen annars favorit

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 10:46 »
Nu har jag samlat in utlåtanden från många olika håll, däribland proffssvetsare. Allt pekar på att s.k. no-gas är rena bedrägeriet mot alla glada amatörer som tror sig komma billigt undan inför nästa bilbesiktning. Gasfria rörelektroder tycks kunna fungera hyfsat i lite tjockare material men då kan man ju lika gärna köra med MMA/pinne men för bilplåt tycks de vara rena skiten. Det sprätter, ger slagg och bränner sönder plåten minst lika illa som med pinne. Dessutom sägs det vara svårt att få bra hållfasthet i fogarna.

Så för min del är tveklöst en MIG/MAG-svets av mindre modell rätt val. Lagar man högst någon helrutten bil om året tycks friköpt gasflaska vara bästa alternativet. Ny femlitersflaska kostar grovt omkring 2000:- och en "fylla" 350-500:- Begagnad flaska kan man få för 1000-1500:- sägs det. Har man en period av mer intensiv svetsning kan man hyra större flaska tillfälligt för under en tia per dygn plus fylla.

Den som har ett fungerande MIG/MAG hobbypaket till rimligt pris inte allt för långt från Stockholm-Uppsala får gärna höra av sig. Elfel är inget större problem, däremot måste mekaniken fungera. Min budget tillåter högst ett par tusenlappar inklusive flaska.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #3 skrivet: 08 jun-12 kl 10:52 »
Jag har en sån där svets. Den gick att svetsa bilplåt med även om det sprätter en hel del. Nu har trådmatningen gått sönder. Det går att svetsa bilplåt med pinne också.

Min definition av "det går att svetsa" är "det håller och blir godkänt av bilprovningen", inte "det blir snyggt".

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #4 skrivet: 08 jun-12 kl 22:52 »
När det gäller MIG/MAG/no gas -svetsning så gäller det ju också att hålla reda på vilken polaritet som ska användas i vilket sammanhang.
Vid svetsning av stål eller rostfritt med gas ska tråden vara + och jordklämman - .
Vid no gas-svetsning av stål eller svetsning av aluminium med gas ska tråden vara - och jordklämman +.

Större MIG-svetsar som har en separat strömförsörjning för trådmatningen brukar oftast gå ganska lätt att polvända, men det kan vara besvärligt på enklare typer.

Min erfarenhet är att enfas MIG-svetsar mycket sällan fungerar så bra att man blir nöjd med dem. En sådan svets av traditionell typ med transformator + likriktarbrygga ger ju en kraftigt pulserande likström, det finns oftast en spole i serie för att glätta strömmen men problemet är att om den ska få så stor induktans att strömmen blir tillräckligt jämn, så blir ljusbågen istället orolig och det börjar stänka och sprätta. Så valet av spole måste bli en kompromiss i en enfassvets. Dessutom borde spolen egentligen kopplas om beroende på svetsströmmen, men det brukar tillverkarna aldrig kosta på sig i svetsar som en hemmamekare kan tänkas ha råd med.
Undrar förresten när det ska börja dyka upp MIG-svetsar med inverterteknik?

I trefassvetsar ger likriktarbryggan "av sig själv" en ganska väl glättad ström, så där kan tillverkaren dimensionera spolen bara med tanke på att få bra svetsegenskaper.

Huggorm

  • Gäst
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #5 skrivet: 08 jun-12 kl 23:10 »
Undrar förresten när det ska börja dyka upp MIG-svetsar med inverterteknik?
Esabs caddy-serie finns ju, det är fina grejer men dyra.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #6 skrivet: 09 jun-12 kl 01:41 »
Håller med Torbjörn, enfassvetsar är inte mycket att ha.  De kan få ihop plåtbitar men för att svetsa krävs en 3fasare o:)
Esab miggy enfasare går an men kostar beg ungefär lika mycket som en beg 3fasare.

Själv har jag en gammal Kemppi 200amperare. Den är rätt ok. Från 70-talet. Då var de gröna till färgen, sen blev de alltid orange.  Gav 3 papp för den inkl en 20literstub.

Har köpt några billiga enfasare förr, de håller inte länge och har haft en ruskigt ojämn och dålig trådmatning.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #7 skrivet: 10 jun-12 kl 20:44 »
Ibland tycks det flyta på bra! Med tio minuter kvar på auktionen av en Esab Miggy 125 för 2000:- inklusive friköpt femlitersflaska slog jag istället till på en Kemppi Migomag 150 amp 3-fas utan flaska.
Priset blev 1600:- och det känns verkligen ok trots att gasventilen pajat i spolen. Borde bli en baggis att fixa. En gammal svets men välkänt fabrikat, rejält med kraft och inte speciellt mycket använd.

Skönt så här i efterhand att läsa det Torbjörn skrev om utjämningsdrosseln i enfassvetsar, det låter onekligen inget vidare. Just Miggy 125:an har jag för mig var en hyfsat välfungerande enfasare men en trefasare för 1600:- känns verkligen inte fel. Tror dessutom jag har ventil som fungerar. Återstår att fixa en flaska men till det priset har jag råd att köpa ny från Air Liquide.

Hur mycket bilplåt brukar en femliters räcka till?

Har sett att en del av kostnadsskäl svetsar med ren CO2 men hur bra funkar detta? Vad jag förstått får man mer slagg/skinn, högre smälttemp = större risk att smältan "ploffar bort" från bilplåten och att det sprätter mer än med Mison.  Jag har nog nästan bara sett Ar/CO2-mig i verkstäderna.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #8 skrivet: 10 jun-12 kl 22:29 »
En annan bra anledning till att använda färdigblandad svetsgas istället för ren CO2 är att den ger mindre otrevliga rökgaser från svetsningen - framför allt mindre kväveoxider. Det är väl framför allt om man svetsar inomhus och inte har obegränsad ventilation som man bör tänka på det.

När det gäller gasförbrukningen så kan man snåla en hel del på gasen om luften håller sig stilla där man svetsar. Men man måste dra på desto mer om man MIG-svetsar utomhus i blåsväder.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #9 skrivet: 13 jun-12 kl 15:19 »
Vad jag läst/hört är det mindre hälsofara med mix-gaserna än med ren CO2. Det blir säkert all möjlig skit i luften när man svetsar, i synnerhet i lortig bilplåt, men av det själva svetssmältan genererar är ozon en av de läskigare sakerna och det binds till viss del upp av tillsatser i mix-gaserna.

För en hobbymicklare som svetsar några timmar om året i ett inte allt för illa ventilerat utrymme är det nog inte direkt livsfarligt jämfört med allt annat man dagligen riskerar hälsan på. Tror jag vågar ta den risken men fixar ventilation därefter.

För mig är det framför allt prisskillnaden som lockar till att prova med CO2 men tyvärr har jag nog ingen gas hemma och då blir det lika förbannat någon grad av investeringskostnad och därför vill jag försöka få en uppfattning om skillnaderna innan jag springer med mina sista tusenlappar till butiken...  :(   Dessutom är jag ju så förbannat ivrig att komma igång fort!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #10 skrivet: 13 jun-12 kl 15:37 »
En normal människa märker ingem skillnad.  Jag slutade med mison för 3-4 år sen då en 5literstub bara räckte till inte alltför många meter svetssträng och kostade 550 spänn att fylla.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #11 skrivet: 13 jun-12 kl 21:17 »
Vackert Misse, precis ett sådant svar ja väntat på! En ytlig bekant som är yrkessvetsare har provat ren CO2 vid något enstaka tillfälle och konstaterat att det fungerar bra. Hittar jag nu bara min gamla CO2-brandsläckare och någon vill fylla den tänker jag knappast gråta.

Vad kostar en CO2-fylla? Misse, kör du med brandsläckare eller från en större standardflaska typ AGA?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #12 skrivet: 13 jun-12 kl 21:42 »
Beror på vem som fyller dom. Du får fråga allt och alla du kan komma på.
  Jag hade en brandredskapsgubbe som fyllde 20literstuber för en hundring länge.  Nu tar han 250-300.  Fråga runt, hitta nån som gör det svart och inte bryr sig om vilken tub du har.  Sista gångerna har jag haft en polack som gjort det i polen åt mig när han åkt hem.  Brukar bli typ sjuttiofem spänn.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #13 skrivet: 14 jun-12 kl 12:39 »
I SFRO Bygghandbok verkar man ställa sig neutrala till valet mellan Ar/CO2 och ren CO2, och det i avdelning för MC-rambyggnad så det låter tryggt.

Det borde förresten vara samma anslutning/gänga på svetsflaskor som på AGA 300-bars luftflaskor. Jag har två fyraliters AGA dykflaskor som jag kanske kan muta någon mindre nogräknad att fylla med CO2.

Borde det förresten inte gå i bra mycket mer ren CO2 än Ar-mix i en viss flaska? I brandsläckare är mig veterligen koldioxiden i flytande form medan Misonflaskorna har innehållet i gasform. I så fall blir ju skillnaden i vad man får för pengarna ganska rejäl om man jämför gasform mot vätskefas.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #14 skrivet: 18 jun-12 kl 18:51 »
Fick lära mig att man får i ca 4ggr mer "svetsfog" i en flaska ren CO2 jämfört med Ar/CO2-mix av samma volym eftersom ren CO2 lagras i vätskefas.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Huggorm

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #15 skrivet: 19 jun-12 kl 22:27 »
Sista gångerna har jag haft en polack som gjort det i polen åt mig när han åkt hem.  Brukar bli typ sjuttiofem spänn.
Känns onödigt att köra med en gasflaska i bilen ända till Polen och tillbaka. Är det ens tillåtet?

Yrmff

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #16 skrivet: 19 jun-12 kl 22:49 »


Hitta en brandsläckare och vänd den uppochner så funkar det utmärkt!!

Annars så funkar det hyffsat med omvänd pol och 1.6 rutilpinnar om man vill köra budget..... och har nerver... och inte för brådis ... och kyler... och....

mvh Y

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #17 skrivet: 19 jun-12 kl 22:50 »
Känns onödigt att köra med en gasflaska i bilen ända till Polen och tillbaka. Är det ens tillåtet?
Han skulle ändå åka.
Och det var 5 stycken flaskor ;D ;D

Tillåtet? Oväsentligt vetande ;)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #18 skrivet: 19 jun-12 kl 23:05 »
Håller med Torbjörn, enfassvetsar är inte mycket att ha.  De kan få ihop plåtbitar men för att svetsa krävs en 3fasare o:)
Esab miggy enfasare går an men kostar beg ungefär lika mycket som en beg 3fasare.

Själv har jag en gammal Kemppi 200amperare. Den är rätt ok. Från 70-talet. Då var de gröna till färgen, sen blev de alltid orange.  Gav 3 papp för den inkl en 20literstub.

Har köpt några billiga enfasare förr, de håller inte länge och har haft en ruskigt ojämn och dålig trådmatning.

Jag har en enfas Lincoln SP 170 som jag är nöjd med. Funkar bra till tunnplåt.
http://www.hpb.se/hpb/katalog/lincoln_sp170.pdf


Har en 250 amp Migatronic till grövre saker.
« Senast ändrad: 19 jun-12 kl 23:13 av Rosten »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #19 skrivet: 26 jun-12 kl 15:49 »
Går bra att svetsa bilplåt med enfasare,hobbysvetsarna går bäst med småspolar,typ runt ett kg,märker stor skillnad mot 5 kilos spole i matning. Ska man lappa bilen använd samma plåt som bilverkstäderna,är behandlad med ett skikt,håller länge. Den vanliga blanka plåten rostar ju nästan upp direkt. Kör själv med Mison 18-gas funkar bra,testat kolsyra funkar det med. Nackdel är att gasleverantörerna gjort upp marknaden mellan sig,tror inte konkurrenter gärna fyller AGA-flaskor eller tvärtom(undantag kanske finns),blev själv nekad fyllning hos annan leverantör. Här en länk till en sida,en som gjort kugghjul till drivningen av tråden till migen.

http://www.bostream.nu/lindblad/sida2.htm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, krokodil, Tiomilaskogen, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser