Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blondie igen! Vad göra med höna som är tuppens favorit?  (läst 2460 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
Skrev för att tag sen om Blondie som hade förtunnade fjädrar som liksom so
påg genomskinliga ut och hon var hängig. Men jag hittade inga parasiter alls.

Nu tror jag jag vet vad de är, hon har nämligen nästan inga fjädrar längre på ryggen alls, tror det är tuppen som sliter på henne  ::)
Men ingen av de andra hönorna är likadan??
Blondie håller sig helst inne i hönshuset nu på sin sittpinne och kommer knappt ut om man inte lockar med nått gott. När hon ätit springer hon in igen.
Hon verkar inte slö men jag vet sen tidigare att höns är mästare på att spela frisk och kry tills de plötsligt trillar pinn  :/

Är det här vanligt? Tycker jag läst nån gång ibalnd om hönor som slits av tuppen, behöver man orora sig?

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Blondie igen! Vad göra med höna som är tuppens favorit?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-11 kl 21:16 »
Puffar för att se om nån kan ge nått  svar :/

Gattoleone

  • Inlägg: 66
  • Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
SV: Blondie igen! Vad göra med höna som är tuppens favorit?
« Svar #2 skrivet: 18 mar-11 kl 21:22 »
Jag skulle ge henne ett eget "boende" för att se vad som händer...
Troligen så kommer hon att återhämta sig ganska snabbt om det inte är nåt allvarligt fel... Det är ju som du själv säger dom är världsmästare på skådespeleri.
/Guuben på Alnö
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Blondie igen! Vad göra med höna som är tuppens favorit?
« Svar #3 skrivet: 18 mar-11 kl 21:23 »
Jag skulle ge henne ett eget "boende" för att se vad som händer...
Troligen så kommer hon att återhämta sig ganska snabbt om det inte är nåt allvarligt fel... Det är ju som du själv säger dom är världsmästare på skådespeleri.
/Guuben på Alnö

Okej, s det är inte "normalt" att de slits av tuppen? :(
Blir väll att ta in henne igen då  :/

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Blondie igen! Vad göra med höna som är tuppens favorit?
« Svar #4 skrivet: 18 mar-11 kl 21:32 »
Kolla igenom hönan så hon inte har några rivsår på sidorna, tuppen kan riva ganska djupa sår om oturen är framme, isåfall är det inte så konstigt om hon inte vill hoppa ner och riskera att han hoppar på henne. Om hon skulle vara skadad på nåt vis kanske du ska försöka att ta undan henne så hon får läka och äta upp sig. Du kan också sy en sadel till henne eller köpa färdig finns flera som säljer på nätet dom här är rätt fina:
 http://www.hensaver.com/hen-apron-saddle-styles-colors-prices.html
Håller själv på att kopiera en med vingskydd, får se om jag får ihop, det symaskinen och jag är inte precis bästa vänner  >:D
//Torry

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Blondie igen! Vad göra med höna som är tuppens favorit?
« Svar #5 skrivet: 18 mar-11 kl 21:58 »
Kolla igenom hönan så hon inte har några rivsår på sidorna, tuppen kan riva ganska djupa sår om oturen är framme, isåfall är det inte så konstigt om hon inte vill hoppa ner och riskera att han hoppar på henne. Om hon skulle vara skadad på nåt vis kanske du ska försöka att ta undan henne så hon får läka och äta upp sig. Du kan också sy en sadel till henne eller köpa färdig finns flera som säljer på nätet dom här är rätt fina:
 http://www.hensaver.com/hen-apron-saddle-styles-colors-prices.html
Håller själv på att kopiera en med vingskydd, får se om jag får ihop, det symaskinen och jag är inte precis bästa vänner  >:D
//Torry


Oj! Jag har kollat men inte sp dör jättenoga bak nr jag tänker efter :(
Sadel till höns, det var nytt  ;D Borde väl gå att sy ihop tror jag!
Jag och symaskiner är svurna fiender så här sys det för hand! ;)

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
SV: Blondie igen! Vad göra med höna som är tuppens favorit?
« Svar #6 skrivet: 18 mar-11 kl 22:46 »
Det är superenkelt att klippa till en sadel i fleece, ingen sying alls  ;D Här är en av mina silke när hon tappade nästan alla fjädrar på en gång...
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

 

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Blondie igen! Vad göra med höna som är tuppens favorit?
« Svar #7 skrivet: 18 mar-11 kl 22:48 »
Det är superenkelt att klippa till en sadel i fleece, ingen sying alls  ;D Här är en av mina silke när hon tappade nästan alla fjädrar på en gång...

Haha, va snyggt!
Ska köpa fleece i vilket fall till ett projekt jag har så då kör jag på det :P
Hon hade inga rivmärken som tur är i alla fall! Skönt det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser