Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av 10 kvm café  (läst 2192 gånger)

teufel

  • Inlägg: 406
Uppvärmning av 10 kvm café
« skrivet: 23 nov-19 kl 21:25 »
Hej!

Har en mindre cafébyggnad som vi tänkte ha öppet i under vintern, några timmar på lördagar resp söndagar. Den är ca 10 kvm, dvs som ett mindre garage.
Ska vi kosta på oss att installera en vedkamin (ved har vi gott om), eller ska vi köra med en spisbränslekamin (som inte kräver skorsten+sotarbesiktning), med tanke på de begränsade öppettiderna?
Inköpen av kaminer går väl på ett ut, efter vad jag kan se på Blocket.

Tummen mitt i handen när det gäller snickerier, så jag får leja för att bygga skorstenen (som förvisso skulle kunna dras ut genom ytterväggen), däremot kan jag stå i timmar och såga och klyva ved bara för att det är kul.

Med det sagt, när kan man säga att det går break even på ved kontra spisbränsle?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #1 skrivet: 23 nov-19 kl 22:04 »
ved lär väl vara billigast om man inte räknar arbetsinsats. Spisbränsle,är det typ fotogen? per kw blir det dyrare än el. En elfläkt värmer snabbt upp ett litet utrymme. 10 m2 är ett vanligt litet sovrum. Har själv 20m2 verkstad med sämre isolering. En 2kw fläkt värmer detta och kostar runt 500 i månaden.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #2 skrivet: 23 nov-19 kl 22:29 »
Använd ett vanligt el element som lite grundvärme på veckorna och sen höjer du värmen kvällen före du ska ha öppet.
Du kan även ha en byggfläkt för att hjälpa till att få upp värmen om det är hemskt kallt ute.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #3 skrivet: 23 nov-19 kl 22:43 »
Ja, det handlar om uppvärmning från utetemperatur till åtminstone 15 grader, några timmar varje lördag respektive söndag.

Detta innebär en löpande kostnad, men en investering i en vedkamin innebär en uppstartskostnad och sedan knappt något mer - veden har jag till bostadshuset så att jag får "offra" några kg till cafét varje helg gör mig inget.

Vad kostar det att låta en snickare installera en mindre vedkamin och dra ut en skorsten ut igenom väggen och någon meter upp?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #4 skrivet: 23 nov-19 kl 23:27 »
Ja, det handlar om uppvärmning från utetemperatur till åtminstone 15 grader, några timmar varje lördag respektive söndag.

Detta innebär en löpande kostnad, men en investering i en vedkamin innebär en uppstartskostnad och sedan knappt något mer - veden har jag till bostadshuset så att jag får "offra" några kg till cafét varje helg gör mig inget.

Vad kostar det att låta en snickare installera en mindre vedkamin och dra ut en skorsten ut igenom väggen och någon meter upp?

Glöm inte att sotaren ska säga sitt oxå.

1000:- per löpmeter skorsten är inget ovanligt pris.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #5 skrivet: 24 nov-19 kl 00:16 »
Ja, det handlar om uppvärmning från utetemperatur till åtminstone 15 grader, några timmar varje lördag respektive söndag.

Detta innebär en löpande kostnad, men en investering i en vedkamin innebär en uppstartskostnad och sedan knappt något mer - veden har jag till bostadshuset så att jag får "offra" några kg till cafét varje helg gör mig inget.

Vad kostar det att låta en snickare installera en mindre vedkamin och dra ut en skorsten ut igenom väggen och någon meter upp?
Kan en modul skorsten vara nåt för dig? På tanke på storleken på byggnaden. Begagnade har jag sett på blocket från 1000kr uppåt, för runt 2000kr en bra begagnad modul skorsten är inte omöjligt exklusiv transport kostnader. Installation kostnaden kan variera.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #6 skrivet: 24 nov-19 kl 01:27 »
Ett kort räkneexempel; (Jag utgår ifrån generella siffror och nya saker som kan bli godkända för installation med dagens regelverk mm)
Liten kamin ~3000kr
Skorsten ~4000kr/m *räknar ca 4m
Sotargodkännande+ ev. brandinspektion ~1000kr
Bygganmälan ny skorsten ? 2000kr
Lite installationstillbehör, brandskydd runtom mm. 1000kr

Så runt: 11000kr
På ca 10kvm så får inte kaminen vara för stor, max runt 2-4kw annars blir det omväxlande bastu/utkylt.

Jag fick ett pris på installation (dock komplett av hantverkare) på ca 22kkr. Insatsrör+kamin+tätning+pappersexercis i befintlig murad gammal skorsten.
Detta skulle spara mig ca 1000kr/år i uppvärmningskostnader om jag får ved/virke gratis.

Räkna med att ett bra spisbränsle som inte sotar/luktar kostar runt 35-45kr/liter.
Värmeljus runt 30kr/100st.

Jag värmer mitt lilla förråd på ca 12kvm med ett elelement på runt 500kwh per år. Det håller ca 10-12grader och runt 7-8grader över utomhustemp om det är riktigt kallt.

Bara räkna på vad som är vettigt för dig.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #7 skrivet: 24 nov-19 kl 08:39 »
Jag tänker på utrymmet.  En vedkamin kan inte stå precis vid väggen, och folk kan inte sitta precis vid kaminen.  Så för mig skulle en vedkamin gå bort direkt när det gäller ett utrymme på 10 kvm. 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #8 skrivet: 24 nov-19 kl 09:42 »
Det tar många år innan kaminen betalat sig och kanske kan du använda de pengarna till något som gör kaféet mer attraktivt så du får fler kunder istället för en kamin? Ett elelement är ofta en dålig lösning men här verkar det vara på sin plats.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #9 skrivet: 24 nov-19 kl 10:23 »
 Vad med att ha eldstaden utomhus?
Luftburen el vattenburen in.
Måste man då ha skorsten för myndigheter eller draget?
Det fanns nått som hette utliggare eller var det uteliggare.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #10 skrivet: 24 nov-19 kl 10:23 »
i ett så begränsat utrymme är faktiskt en elfläkt både billigaste men också bästa lösningen. Särskilt som att utrymmet endast används sporadiskt. fast elelement utan fläkt skall dock undvikas. De kostar betydligt mer i förbrukning än ett fläktelement/byggfläkt. Som tidigare påpekats är ju också en kamin farlig i ett litet utrymme. Du lär få spärra av minst en halvmeter runt kaminen för att inte någon skall gå emot eller någon unge ramlar eller vill ta på kaminen. Byggfläkten lyfts helt enkelt undan eller monteras i taket där ingen kommer åt den. Du lär få samma problem med andra bränslen. Dock har jag sett en variant i byggbodar. utanför boden på väggen hänger en behållare med kran. från kranen droppar det ner diesel i en förbränningslåda.i lådan brinner bränslet.  lådans tak värmer uteluft som blåses in i boden med hjälp av en fläkt. Har du en yttervägg som du skulle kunna använda är det ett alternativ. Givetvis kan diesel ersättas av etanol eller miljödiesel. Vet dock inte var man hittar en sådan anläggning men säkert finns det här någon som vet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #11 skrivet: 24 nov-19 kl 10:55 »
Jag instämmer i att den bästa lösningen nog är en värmefläkt driven på ström från elnätet. Det finns ju tystgående s k konvektorfläktar som inte har samma tendens att skrämma bort cafékunder som en byggfläkt eller bilkupévärmare har.
Ett tips kan vara en kombination - högljudd byggfläkt för att snabbt värma upp lokalen, och ett konvektorelement för att hålla värmen under öppettiden.

Om man inte har tillgång till ström från elnätet, så skulle ett alternativ kunna vara en luftvärmande Eberspächer, Webasto eller liknande värmare för bilbruk. De finns för både bensin- och brännoljedrift, kräver också litegrann el (12 V DC) för fläkt mm som kan tas från ett fritidsbatteri. Bensinvärmarna brukar med lätt modifiering gå att köra på E85 om man vill hålla ner klimatpåverkan.
Ytterligare en möjlighet är en gasolvärmare från husvagn eller fritidsbåt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #12 skrivet: 24 nov-19 kl 12:31 »
En infravärmare är kanske en bra lösning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #13 skrivet: 25 nov-19 kl 14:47 »
Vi har köpt en bastukamin den kostade bara 2000 kronor. Skorstenen 2000, så det blev inte så dyrt. Den var enkel att installera, den har glaslucka och den var redan typ-godkänd. Så sotaren blev nöjd.
kretslopp

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #14 skrivet: 26 nov-19 kl 00:43 »
Såg idag en annons i lokalbladet som gasolkamin.

Dessa hade jag helt glömt bort trots att jag har en ståendes i reserv...
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kaminer-och-oppna-spisar/gasolkaminer/gasolkamin-005509/
Går att använda samma flaska som finns till gasolgrillen (om man har en sådan).

Vill man ha aggregatet på utsidan;
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/dieselvarmare/dieselvarmare-418030/
Ger snabbt bra värme genom inblåsning och sedan kan man hålla med en liten kupefläkt, värmeljus, element eller spiskamin.
Finns även spiskaminer som kan köras på diesel.

Även dieselkaminer likt glembring http://glembring.se/kaminer/
Kan placeras på utsidan och dockas mot en vattenburen fläktkonvektor inne.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #15 skrivet: 01 dec-19 kl 19:46 »
Tack så mycket! Då har vi några alternativ att fundera över. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Uppvärmning av 10 kvm café
« Svar #16 skrivet: 01 dec-19 kl 20:49 »
Jag kan nämna att på sista tiden har jag kört värme i ett rum på ca 15 m² i ett uthus då och då.
Okänt om det finns någon isolering i väggar, golv och tak, men jag skulle gissa på ca 10 cm mineralull.  Två englasfönster.
En 1200 W kupévärmare klarar att hålla det rummet vid 15 °C över utetemperaturen, då det är mulet och ingen sol ligger på. Kör man med 1200 + 1000 W, tar det ungefär 2 timmar att nå denna temperaturökning och sedan kan man slå av den ena värmaren.
Förmodligen skulle värmebehovet minska om man skulle hålla värme igång längre i sträck, så att inte bara luften utan även alla fasta föremål i rummet blir varma.

Bilden visar hur temperaturen utvecklade sig vid ett typiskt tillfälle.
Startade båda kupévärmarna kl 15.10 , stängde av 1000 W-värmaren 17.10 , stängde av 1200 W-värmaren 18.15 . Hacken i kurvan beror på att dörren har stått öppen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser