Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla Volkswagen, och dess växellåda.  (läst 2293 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« skrivet: 09 dec-19 kl 13:26 »
Hej, mina vänner!
För den som har kännedom om de gamla Volkswagen-motorerna bör detta vara en enkel fråga. Minns att en del reparatörer enligt egen utsago stod och tittade på den som för första gången varit inne i eller reparerat växellådan på en Volkswagen. Det fanns ett drev, om det nu vaaar ett drev, som kunde vändas eller sättas fel, och hade man gjort så gick vagnen bakåt när man startade och lade i 1:an. Man kunde i så fall backa på alla framåt-växlarna; med backväxeln  i gick vagnen framåt. HUR är det med sanningshalten i detta? OM det är riktigt , skulle man utan men kunna köra en längre tid på detta sätt, OM man nu skulle vilja det? Jo, jag vet att det låter underligt, men har en viss idé  liggande i min fråga, och den vill jag för närvarande inte avslöja!
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« Svar #1 skrivet: 09 dec-19 kl 13:42 »
Då din fråga inte är tillräckligt specifik så är svaret svävande kanske.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« Svar #2 skrivet: 09 dec-19 kl 13:55 »
"Skogsvilde!"
Jag tror jag kommer att få svar; på detta forum finns kompetent folk! Håll INTE inne med Ditt svar!
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« Svar #3 skrivet: 09 dec-19 kl 15:02 »
Man kan lägga in kronhjulet med differential åt fel håll, och på så sätt få 4 växlar bakåt och en framåt.
Tidiga VW-bussar hade kuggväxlar (navreduktion) ute vid bakhjulsnaven, så växellådor avsedda för de bussarna måste ha kronhjulet lagt åt motsatt håll jämfört med personbilsväxellådorna.
Samma misstag går att göra även på många andra växellådor med inbyggd slutväxel för bilar med längsmonterad motor, t ex Citroën GS/GSA. Samt på de flesta bakaxelväxlar för kardandrivna bilar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« Svar #4 skrivet: 09 dec-19 kl 15:03 »
"Skogsvilde!"
Jag tror jag kommer att få svar; på detta forum finns kompetent folk! Håll INTE inne med Ditt svar!
Hälsning!
G S

Då diskuterar vi gamla.
Vad är gamla?
En del säger att det är gammalt bara det har varit monterat, andra efter 5-10-20 osv år.
Du som inte är purung kanske tänker att det är gammalt när det är äldre än du.

För att komplicera saken ännu mer så har Volkswagen tillverkat en uppsjö olika lådor genom tiderna.
Och har allt från ultrasmåbilar till lastbilar i sitt program.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« Svar #5 skrivet: 09 dec-19 kl 15:04 »
Talar man om "gamla VW" så brukar man vanligtvis mena de modeller som har luftkyld motor baktill.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« Svar #6 skrivet: 09 dec-19 kl 19:56 »
Talar man om "gamla VW" så brukar man vanligtvis mena de modeller som har luftkyld motor baktill.

Är det utan något som helst tvivel?    För jag pratade med en om en golf1:a som en gammal holk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« Svar #7 skrivet: 09 dec-19 kl 21:12 »
Tycker också det låter som kronhjulet i luftkylda vw's. Vill man t ex sätta en cheva corvair motor i en "gammal" folka får man vända på kronhjulet i VW-lådan för att inte få fenomenet ts frågar efter, då chevamotorn går åt andra hållet.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« Svar #8 skrivet: 09 dec-19 kl 21:17 »
"torbjorn" , "Skogsvilde" & "Landet!"

Kanske skulle nämnt att jag själv är en 1939:a!
Jo, de bilar jag avser är de med fläktkylda motorer baktill; ännu mera speciellt = 30-hästarna! Hade "verkstadsbekanta" som nämnde just detta; när de visste att någon för första gången varit i lådanoch tydligen monterat detta enligt "torbjorn" ; lagt in kronhjulet med differential åt fel håll!  "Då stoo vi å skrattede" nämnde någon av reparatörerna på vår/min småländska.

Jag funderar på ett teoretiskt ekipage som nog inte kommer att bli verklighet!
Men tack, mina herrar för svaret/svaren & visat intresse.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« Svar #9 skrivet: 09 dec-19 kl 23:46 »
Det finns en historia, förmodligen från 1940- eller 50-talet, om en bysmed som hade renoverat bakaxeln på en lastbil. När kunden hade hämtat bilen så kom han ganska omgående tillbaks och klagade över att den hade en växel framåt och tre bakåt. Smeden svarade något i stil med "du kan väl köra sådär nån vecka och se om det går till sig, annars får jag väl ta en titt på det igen".

 

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Gamla Volkswagen, och dess växellåda.
« Svar #10 skrivet: 11 dec-19 kl 07:25 »
"torbjörn!"
Rolig historia!
Sände även in min fråga till "Classic Motor", vars expert gav detta svar:

"Svar: Det är alldeles sant. På gamla folkvagnar kan man vända på hela differentialen så att kronhjulet hamnar på andra sidan om pinjongen och i och med detta får man fyra backväxlar och en framåt. Detta utnyttjades av de som byggde trikar, trehjuliga motorcyklar, med drivlinan från en folkvagn där en bakmonterad motor skulle ge en alldeles skev viktfördelning där nästan all vikt skulle hamna på bakhjulen.

Att placera motorn framför växellådan gav en bättre viktfördelning men då skulle triken få fyra växlar bakåt och en framåt i och med att man vänt på hela drivlinan. Lösningen blev då att vända på diffen för att återställa ordningen."

Tackar ånyo för alla era svar.
Hälsningar!
G S


"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser