Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Formateringsfrågor  (läst 6510 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Formateringsfrågor
« skrivet: 29 dec-10 kl 09:51 »
Jag tänkte försöka hjälpa till med att lägga in texter, både egna och sådana som kopieras från gamla handboken. Jag har hittat lite instruktioner och tips på Handbokssidan, men vissa problem har dykt upp redan, och andra kommer säkert efterhand. Därför startar jag denna tråden, så att jag och ev andra som kör fast (trodde ju att jag kunde en del om sådant här, men se vad man bedrog sig, jag kör fast redan på enkla saker  :-[. Jag skyller på att det var länge sedan jag senast höll på med sådant här på allvar).

Vissa saker kanske bara kan stå i denna tråden, mer allmänna problem/svårigheter kanske kan behöva beskrivas på Hjälp-sidan under handboken.

Mitt nuvarande problem är att jag inte lyckas formatera rubriker. Första huvudrubriken går bra, men när jag ska göra underrubriker blir hela texten formaterad som underrubrik, trots att jag bara markerat själva underrubriken. Det är säkert jag som missförstått något. Vad gör jag för fel?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Formateringsfrågor
« Svar #1 skrivet: 29 dec-10 kl 10:07 »
Om du tar fram HTML-koden och tittar då? Ser nåt knas ut?

Den ser du om du trycker på View och källa (ifall du inte redan har varit där och kollat...)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Formateringsfrågor
« Svar #2 skrivet: 29 dec-10 kl 10:08 »
Trevligt med fler som vill hjälpa till med Handboken.

Orsaken är att det ibland blir konstiga radbrytningar när man klistrar in text.

Om rubrikformatteringen "går vidare" till texten efter rubriken så beror det på att det finns en mjuk radbrytning efter rubriken, vilket anger att rubriktexten fortsätter på nästa rad, vilket ju är tokigt.

För att fixa dit en hård radbrytning och göra texten efter rubriken till ett nytt stycke så kan du göra så här:

  • Ställ markören omedelbart efter sista tecken i rubriken.
  • Tryck Delete några ggr tills texten efter rubriken "hoppar upp" till samma rad som rubriken.
  • Tryck Enter för att stoppa in en hård radbrytning för att ange att texten skall börja ett nytt stycke under rubriken.
Därefter borde det gå fint att göra rubriken till H1 eller H2 eller vad du nu vill att den skall vara.

Man behöver nog egentligen göra så här vid ALLA nya stycken, om man klistrar in texter. Jag gör det. Jag passar samtidigt på att ta bort onödiga blankrader mellan stycken, och stoppar in en ny Enter där med.

Tittar man på HTML-koden så består den mjuka radbrytningen av ett <BR> medan det blir <P> </P> runt texten om man gör som jag beskriver. Och man kan lägga in <H#> </H#> runt rubriken utan att påverka texten. Tror jag. Det blir rätt iaf, vad jag kan se.

Ett annat knep för att slippa dessa problem är att använda den speciella "klistra-in" knappen med en Notepad-ikon när man klistrar in text. Då tas ALL formatering bort och man måste manuellt formatera allt. Det än nog egentligen allra bästa sättet. Då har man full kontroll över formateringen. Men det är en liten smula mer jobb, så jag testar först att klistra in med formatering och ser om det blir användbart.
« Senast ändrad: 29 dec-10 kl 10:13 av sɹǝpuɐ »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Formateringsfrågor
« Svar #3 skrivet: 29 dec-10 kl 10:12 »
Sen undrar jag över detta med att länka till originaltexten. När jag gör lika som för sidan om Växthus och drivbänkar, så länkar "min" sida om Odlingens grunder (ska förresten sidan om odling för nybörjare ligga där, eller ska den vara på en undersida?) till den första sidan om odlingens grunder, som Petter skrivit. Inser att det är så funktionen är upplagd, men den borde ju länka till Jan Gustafson-Berges originaltext?

Hmm, har inte skrivit sådana här wiki-sidor förut, och inte läst särskilt mycket på sådana heller, så jag har inte riktigt koll på hur det "ska" vara. Men jag har en del tid, och jag vill gärna lära mig. Hoppas jag kan göra mer nytta än jag ställer till merarbete med tiden  :-[, men jag tror att mer instruktioner behövs, så att fler kan hjälpa till.


Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Formateringsfrågor
« Svar #4 skrivet: 29 dec-10 kl 10:18 »
När man lägger in mallen för länkning till ursprungsversionen så länkar den till version 1 av sidan. Men i detta fallet är det nog fel. Prova att ändra till version 5 så tror jag att du får fram den version som det skall vara. Men om du nu snyggar upp rubriker och radbrytningar så kanske du får öka upp versionsnumret till den version som du tycker är bäst att ha som "ursprung" för kommande ändringar.

Det är ingen som vet riktigt hur det "skall vara" utan vi provar oss fram allesammans.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Formateringsfrågor
« Svar #5 skrivet: 29 dec-10 kl 10:20 »
Jag lade in ett par texter på prov - Lägenhetsträdgård och Odling inomhus. Formateringen följde med alldeles automagiskt - iaf ser det bra ut. Använder Google Chrome, om det nu har nån betydelse.

Men jag får inte rätt på det där med att länka till originalversionen. Jag försökte lägga in en länk till gamla handboken men det blev bara knas.


sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Formateringsfrågor
« Svar #6 skrivet: 29 dec-10 kl 10:24 »
Jag lade in ett par texter på prov - Lägenhetsträdgård och Odling inomhus. Formateringen följde med alldeles automagiskt - iaf ser det bra ut. Använder Google Chrome, om det nu har nån betydelse.

Men jag får inte rätt på det där med att länka till originalversionen. Jag försökte lägga in en länk till gamla handboken men det blev bara knas.

Tanken med att länka till den första versionen av texten är att det skall länka till nya wikin. Första versionen på nya wikin som du är nöjd med. Det kan vara lämpligt att försöka göra det så likt ursprunget i gamla handboken som möjligt, men fixa till rubriker och radbrytningar.

Den gamla handboken kanske kommer att försvinna på sikt, så det är kanske inte så bra att länka till den.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Formateringsfrågor
« Svar #7 skrivet: 29 dec-10 kl 10:33 »
Jag lade in ett par texter på prov - Lägenhetsträdgård och Odling inomhus. Formateringen följde med alldeles automagiskt - iaf ser det bra ut. Använder Google Chrome, om det nu har nån betydelse.
Formateringen ser ut att följa med, men åtminstone för mig så funkar det inte med templatesen för att skapa rubriklistor osv. Dvs texten ser likadan ut som originalet, men om taggar osv ska fungera så måste man formatera texten.

Fast det viktigaste i första läget är väl att texten finns tillgänglig, Petter skrev under Hjälp att man kunde lägga in en tag om att formatering behövdes, och bara klistra in texten. Så kan man själv eller någon annan formatera senare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Formateringsfrågor
« Svar #8 skrivet: 29 dec-10 kl 10:37 »
OK-jag ser raden där jag ska skriva in en tagg, men hur gör jag det? Hittar ingen pick-lista att välja ur. Ska jag bara skriva "formatering" eller ska det vara nån krumelur med oxå?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Formateringsfrågor
« Svar #9 skrivet: 29 dec-10 kl 10:46 »
Bara skriv. Efter ett par (en?) bokstäver kommer det fram en lista.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Formateringsfrågor
« Svar #10 skrivet: 29 dec-10 kl 10:52 »

Mitt nuvarande problem är att jag inte lyckas formatera rubriker. Första huvudrubriken går bra, men när jag ska göra underrubriker blir hela texten formaterad som underrubrik, trots att jag bara markerat själva underrubriken. Det är säkert jag som missförstått något. Vad gör jag för fel?

Om man gör nytt stycke/blankrad efter rubriken, sen markerar och formaterar som en underrubrik så blir det bra. Sen kan man ta bort blankraden igen, så ser det snyggare ut

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Formateringsfrågor
« Svar #11 skrivet: 29 dec-10 kl 10:57 »
När man redigerar i ett ordbehandlingsprogram så finns det ju en knapp med nåt som ser ut som ett bakvänt P som man trycker på för att se formateringen. Hittar ingen sån i handbokens editor. Det skulle kanske underlätta?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Formateringsfrågor
« Svar #12 skrivet: 29 dec-10 kl 11:01 »
När man redigerar i ett ordbehandlingsprogram så finns det ju en knapp med nåt som ser ut som ett bakvänt P som man trycker på för att se formateringen. Hittar ingen sån i handbokens editor. Det skulle kanske underlätta?

Du kan klicka View | Show Blocks. Det visar vad de olika textblocken består av. Rubriker skall vara H#, text skall vara P.

Överkurs: Man kan även visa källa och knacka HTML direkt.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Formateringsfrågor
« Svar #13 skrivet: 29 dec-10 kl 11:02 »
Men jag får inte rätt på det där med att länka till originalversionen. Jag försökte lägga in en länk till gamla handboken men det blev bara knas.

Det är som Anders säger, det ska inte vara någon länk till gamla Handboken, den ska bort på sikt.

Jag såg att du nu klistrat in en länk i kod-snutten. Det var därför den inte funkade (har fixat det nu). Man låter den bara vara och ändrar möjligtvis siffran "1" mot ett senare versionsnummer.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Formateringsfrågor
« Svar #14 skrivet: 29 dec-10 kl 12:22 »
Du kan klicka View | Show Blocks. Det visar vad de olika textblocken består av. Rubriker skall vara H#, text skall vara P.


OK, tack!


Överkurs: Man kan även visa källa och knacka HTML direkt.

Nä. Det kan "man" inte. Men man kanske kunde lära sig nångång.  :)


Jag såg att du nu klistrat in en länk i kod-snutten. Det var därför den inte funkade (har fixat det nu). Man låter den bara vara och ändrar möjligtvis siffran "1" mot ett senare versionsnummer.

Bra, då är jag med.

Ska fixa med bilder senare, nu är det bara klipp-å-klistra.


eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Formateringsfrågor
« Svar #15 skrivet: 30 dec-10 kl 14:31 »
Kanske en formateringsfråga.

Skrivna kommentarer kommer i tidsordning nedåt, äldsta först.
Det innebär att senaste kommentar kommer långt ned. Jag skulle hellre ha det tvärt om.
Oftast är det senast skrivna mest aktuellt.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
SV: Formateringsfrågor
« Svar #16 skrivet: 06 jan-11 kl 14:58 »
Rubriknivå 4 verkar lite fel. Den är större än rubriknivå 3... 

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Formateringsfrågor
« Svar #17 skrivet: 06 jan-11 kl 16:46 »
Rubriknivå 4 verkar lite fel. Den är större än rubriknivå 3...

Oj, det får vi fixa. Är det någon som kan typografi och tala om hur de olika rubriknivåerna egentligen ska vara?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Formateringsfrågor
« Svar #18 skrivet: 06 jan-11 kl 17:00 »
Normalt är det 1em fetstilt. Alltså lika stort som vanlig text, men fetstilt.

Men om man redan använder H1, H2 och H3 i en text så undrar jag om inte texten skulle vinna på att skrivas om och kanske delas upp på fler sidor.

Citera
...

h1              { font-size: 2em; margin: .67em 0 }
h2              { font-size: 1.5em; margin: .75em 0 }
h3              { font-size: 1.17em; margin: .83em 0 }
h4, p,
blockquote, ul,
fieldset, form,
ol, dl, dir,
menu            { margin: 1.12em 0 }
h5              { font-size: .83em; margin: 1.5em 0 }
h6              { font-size: .75em; margin: 1.67em 0 }
h1, h2, h3, h4,
h5, h6, b,
strong          { font-weight: bolder }

...


http://www.w3.org/TR/CSS2/sample.html

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Formateringsfrågor
« Svar #19 skrivet: 06 jan-11 kl 18:29 »
Normalt är det 1em fetstilt. Alltså lika stort som vanlig text, men fetstilt.

Men om man redan använder H1, H2 och H3 i en text så undrar jag om inte texten skulle vinna på att skrivas om och kanske delas upp på fler sidor.

http://www.w3.org/TR/CSS2/sample.html


OK; nu har jag lagt in de värdena. Fast egentligen blir ju H1 till H2 i editorn eftersom titeln är H1. Så det blev förskjutet ett hack. Kolla om rubrikerna är för små. Jag tycker nog det ser OK ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 4 användare
von tratt, Berberis, FrökenMyra, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser