Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny tavla!  (läst 2888 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Ny tavla!
« skrivet: 12 okt-06 kl 06:49 »
Efter en önskan från Anders Skarlind i föreningen Sesam lägger vi till en ny diskussionstavla här på forumet. Ämnet är fröodling, alltså inte hur man odlar spannmål och oljeväxter, utan hur man tar sitt eget utsäde till de köksväxter man odlar. Moderator blir Anders själv.
Hoppas intresset blir stort.

Petter :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Ny tavla!
« Svar #1 skrivet: 12 okt-06 kl 11:20 »
Hej Petter,
och tack för det nya fröodlingsforumet. Jag tror det behövs mer information och diskussion om fröodling, d.v.s. hur vi odlar vårt eget utsäde. Samt framför allt mer aktivitet, att vi verkligen gör det.

Andra tänkbara ämnen är sortkunskap, bevarande av sorter (som innefattar mer än själva fröodlingen), amatörmässig växtförädling. Även fröodling är en form av växtförädling, om man gör ett medvetet urval.

Jag har en ny webbsajt om fröodling som heter Fröodling.se, webbadress http://www.froodling.se

Där finns även en ny fröodlingsbok, Fröodling, som gratis pdf-filer. Observera att copyright gäller. Boken ges ut successivt. I första upplagan finns hälften av de planerade kapitlen.

Jag har odlat frö i snart 20 år och kan en del arters fröodling bra. Andra kan jag mindre bra, men jag har också folk att fråga, som kanske också vill medverka här.

Det stämmer som Petter skriver att jag har en bakgrund i föreningen Sesam. Här medverkar jag dock som självständig aktör inom området.

Hälsningar och välkomna
Anders


Brinley

  • Gäst
Re:Ny tavla!
« Svar #2 skrivet: 27 okt-06 kl 10:32 »
Vilken fantastisk bok, tack för den! Nästa år ska jag satsa mer på fröodling.

EvaS

  • Inlägg: 27
    • Skåne
Wow! Vad bra bok!!!
« Svar #3 skrivet: 08 nov-06 kl 19:15 »
Jätteinspirerande - här ska "fröas" nästa år - det lovar jag. Jag har funderat mycket på hur man gör... på bästa sätt - och här finns ju en del av svaren!

Heja heja!!

Jag har ibland funderat på hur man skulle överleva om det typ blev krig eller annat som stör så den vanliga ICA-affären inte längre kunde försörja oss :-)

Just att kunna plocka fröer är ju liksom grunden till överlevnaden.

Tack!

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Ny tavla!
« Svar #4 skrivet: 01 dec-06 kl 20:12 »
Hej Brinley och Eva
Kul att ni är så positiva!
Jag hoppas att tillsammans med mina kompisar kunna hålla intresset uppe genom att efterhand lägga ut nytt material på Fröodling.se och Alternativ.nu.
Hälsningar
Anders


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser