Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val till installation av vedpanna  (läst 11929 gånger)

tercellen

  • Inlägg: 15
Val till installation av vedpanna
« skrivet: 10 feb-18 kl 08:51 »
Hej!

I nuläget har vi en CTC171 vedpanna från -73 och inga accumulatortankar. Helt ohållbart system, som vi tänker byta ut till sommaren. Vi fick tag på  3 st 500 liter tankar varav en hade inbyggd beredare. Senare av en släkting fick vi köpa en Värmebaronen Triomax 20kw kombipanna - 95, (keramik, inbyggd vvb, shunt, elpatroner,)  och då ingick utomhus-sensor med styrning, modern cirkulationspump, en pump till acktank (vanlig pump, ej laddomat) m.m.

Tankarna fick vi allihopa för 500 spänn.
Kombipannan m.m gick på 3000.
Framtidsplaner är att sätta solfångare på taket, men det vet man inte när ekonomin tillåter då vi är mitt i husrenovering.

Helst skulle jag vilja ha en högre effekt på pannan men det är det här vi har att jobba med just nu.

Hur skulle ni välja att installera?
Hur hög verkningsgrad tror ni den "nya" pannan har?
Är det bäst att använda vvb som är i acktank istället för pannans?

Tacksam för svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #1 skrivet: 10 feb-18 kl 10:21 »
Grattis till ett billigt kit!

Jag skulle inte oroa mig så mycket över att pannan är klen, men tänka på att inte bygga fast den så det underlättar att byta upp sig till en större i framtiden. Och använda mig av acktankens varmvattenberedare. Verkningsgraden är det nog inget större fel på.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #2 skrivet: 10 feb-18 kl 12:04 »
 Att lätt kunna byta ut pannan är god tanke. Sätt unionkopplingar mellan retur ledning, matarledning o expansionskärlet.
 Att undgå trassel med sotar hade jag bett honom titta o komma med synpunkter före instalationen. Det är bra att kunna sammarbeta med dem.
Om du funderar på att sätta nån typ av solvärme som är kopplat till det vattenburna systemet så behöver du en "solslinga" i den ena tanken. Men du har ju varmvattens bersdaren i en av dem + en i pannan. Går det att använda den i tanken till solfångarna?
 Hoppas du får det varmt o gott
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #3 skrivet: 10 feb-18 kl 13:54 »
Jag har hört att någon hade en acktank med beredaren upptill och han vände den upp och ner, för att använda beredaren som solslinga.

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #4 skrivet: 10 feb-18 kl 17:44 »
Tack för respons!!

Jamen kanske lika bra att installera alla tre acktankar då? Men hur mycket kan man behöva elda för att fylla dessa 1500 liter med den pannan? Hur många vedinlägg på ett ungefär? Jag kan ju iofs stänga av en tank, och på sommaren behöver jag ju bara tanken med beredare i.

Fiffigt att vända en acktank med vvb uppochner! Men då försvinner den beredaren till husuppvärmningen istället för till varmvattnet. Eller lägger man in en slinga i beredaren?

Jag har läst att en solslinga inte är nödvändigt. Det går att använda sig av en värmeväxlare kopplat till ackumulatortank.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #5 skrivet: 10 feb-18 kl 17:49 »
Tack för respons!!

Jamen kanske lika bra att installera alla tre acktankar då? Men hur mycket kan man behöva elda för att fylla dessa 1500 liter med den pannan? Hur många vedinlägg på ett ungefär? Jag kan ju iofs stänga av en tank, och på sommaren behöver jag ju bara tanken med beredare i.

Fiffigt att vända en acktank med vvb uppochner! Men då försvinner den beredaren till husuppvärmningen istället för till varmvattnet. Eller lägger man in en slinga i beredaren?

Jag har läst att en solslinga inte är nödvändigt. Det går att använda sig av en värmeväxlare kopplat till ackumulatortank.

Han hade inte behov av varmvatten från den, då han hade varmvattenberedare i en annan tank.

Normalt lägger man en solslinga nertill i tanken, men han tyckte att det var enklare att vända den, med beredaren upp och ned.

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #6 skrivet: 11 feb-18 kl 19:04 »
Okej!

Kom att tänka på hur man ska göra med den befintliga beredaren i pannan om inte den ska användas. Ska den stå tom då? Eller fylls den och pluggas igen?

En annan fråga jag grubblat på är laddomat. Vilken lämpar sig bäst?  Sen en övrig fråga om laddomaters historia. Jag har sett flera äldre system som bara har haft en cirkulationspump till ackumulatortank. Så jag funderar på om detta är en budget-variant eller installerat innan laddomater var vanliga/tillgängliga?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #7 skrivet: 11 feb-18 kl 19:34 »
Att plugga igen varmvattensberedaren ser jag nog som olämpligt. Du må ju tänka på att vattnet utvidgar sej när det blir varmt. Men vad göra? Kanske koppla i hop den med den du har i tanken. Vad händer om pannan går i kok? Finns där möjlighet att tappa ur vattnet (krana) så kyler du ju ner pannan. Beror väll lite på om beredaren är i direkt kontakt med elden eller om den värms av pannvattnet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #8 skrivet: 16 feb-18 kl 08:39 »
Jag hade försökt sälja pannan och köpt en begagnad "ren" vedpanna för 5000:-, tom tagit sms-lån om jag inte haft pengarna. Bara besväret med att få den på plats fylla/tömma vatten och rördragning med kopplingar (även om man gör det själv) Hade varit värt räntekostnader för ett lån till en bättre panna. Sedan har du tiden för bytet. Och kombipannorna har sällan så hög verkningsgrad så du får räkna in vedhanteringstiden också.

Hur stort vedutrymme har pannan? Ta det gånget hur mycket energi veden innehåller så kan du räkna ut hur många ggr du behöver fylla på för att ladda tankarna.

Jag har en laddomat 21 och är nöjd med den.
Det som kan vara negativt att inte ha en laddomat eller motsvarande är att pannan hela tiden kyls ned med "kallt" vatten och uppnår inte sin maximala effekt + att den inte mår så bra av att inte komma upp i arbetstemperatur +85°, jämför med en bilmotor utan termostat.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #9 skrivet: 16 feb-18 kl 09:55 »
Du kan låta tappvarmvattnets kallingång passera pannans varmvattenberedare innan den går vidare till tankens varmvattenberedare. Du bör ha någon auktoriserad som kontrollerar din installation så du har tillräckligt med övertrycksventiler och expansionskärl.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #10 skrivet: 16 feb-18 kl 09:59 »
Okej!

Kom att tänka på hur man ska göra med den befintliga beredaren i pannan om inte den ska användas. Ska den stå tom då? Eller fylls den och pluggas igen?

En annan fråga jag grubblat på är laddomat. Vilken lämpar sig bäst?  Sen en övrig fråga om laddomaters historia. Jag har sett flera äldre system som bara har haft en cirkulationspump till ackumulatortank. Så jag funderar på om detta är en budget-variant eller installerat innan laddomater var vanliga/tillgängliga?

I ena huset jag har är vattnet tillfälligt bortkopplat och jag har panna med inbyggd beredare.

Jag har lossade utgående rör från beredaren och skruvade dit en rörstump, riktad uppåt och inte pluggad.
Jag låter vatten vara i beredaren och fyller på ibland.

Sen är det inget problem att elda.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #11 skrivet: 16 feb-18 kl 10:48 »
CTC har ofta en genomströmningsberedare (en rörspiral som tappvattnet ska passera genom, nedsänkt i pannvattnet). En sådan går det bra att lämna tom om man inte använder den.

På CTC-pannor från 70- och 80-talet var det vanligt med läckage i genomströmningsberedaren så att vattenledningsvatten under tryck pressades in i värmesystemet, med påföljd att det ständigt rann vatten ur expansionskärlets skvallerrör. Som regel var det billigare och bättre att koppla bort och plugga den trasiga genomströmningsberedaren och sätta upp en separat förrådsberedare, än att byta ut genomströmningsberedaren eller hela pannan.

Det bör framgå av ritningar och instruktionsbok för den aktuella pannan, hur den inbyggda beredaren är gjord.

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #12 skrivet: 16 feb-18 kl 21:58 »
Jag hade försökt sälja pannan och köpt en begagnad "ren" vedpanna för 5000:-, tom tagit sms-lån om jag inte haft pengarna. Bara besväret med att få den på plats fylla/tömma vatten och rördragning med kopplingar (även om man gör det själv) Hade varit värt räntekostnader för ett lån till en bättre panna. Sedan har du tiden för bytet. Och kombipannorna har sällan så hög verkningsgrad så du får räkna in vedhanteringstiden också.

Hur stort vedutrymme har pannan? Ta det gånget hur mycket energi veden innehåller så kan du räkna ut hur många ggr du behöver fylla på för att ladda tankarna.

Jag har en laddomat 21 och är nöjd med den.
Det som kan vara negativt att inte ha en laddomat eller motsvarande är att pannan hela tiden kyls ned med "kallt" vatten och uppnår inte sin maximala effekt + att den inte mår så bra av att inte komma upp i arbetstemperatur +85°, jämför med en bilmotor utan termostat.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Utrymmet är på 50 liter. Men hur vet jag vad veden har för värde och hur mycket som behövs för att fylla en tank?

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #13 skrivet: 16 feb-18 kl 22:01 »
Du kan låta tappvarmvattnets kallingång passera pannans varmvattenberedare innan den går vidare till tankens varmvattenberedare. Du bör ha någon auktoriserad som kontrollerar din installation så du har tillräckligt med övertrycksventiler och expansionskärl.

Detta blir då alltså två uppvärmda vvb när man eldar? Och kör jag elpatron så blir det detsamma?

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #14 skrivet: 16 feb-18 kl 22:03 »
Men vad kan ge minst förluster? Att ha pannans beredare tom, eller koppla ihop den med tankens beredare?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #15 skrivet: 16 feb-18 kl 22:14 »
Men vad kan ge minst förluster? Att ha pannans beredare tom, eller koppla ihop den med tankens beredare?

Ta reda på om det är en genomströmnings- eller förrådsberedare i pannan. Om det, vilket jag tror, är en genomströmningsberedare, så är det definitivt säkrast att koppla bort den på en gammal CTC-panna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #16 skrivet: 16 feb-18 kl 22:44 »
Du behöver inte två beredare i normalfallet, så det är smidigast och säkrast att bara koppla in den som du har i tanken.

50 liter bra ved kanske väger 15 kilo, och då har du max 45 kWh som fastnar i pannvattnet. Den energin värmer 1 kubikmeter vatten ca 45 grader, och du har ju 1,5 m3 så det blir ca 30 graders höjning på en knökfull panna. Det är bland annat därför Landet vill ha en ren vedpanna, de har oftast större vedvolym. De moderna vedpannorna har dessutom lite bättre verkningsgrad så du får kanske ut 35 graders höjning på samma vedmängd, och med den större vedvolymen så betyder det kanske ett ikast ved istället för tre för att fylla systemet med värme. Och det är fullt möjligt att få tag i en bra vedpanna till lågpris nu när alla skall ha bergvärme.

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #17 skrivet: 17 feb-18 kl 08:09 »
Ta reda på om det är en genomströmnings- eller förrådsberedare i pannan. Om det, vilket jag tror, är en genomströmningsberedare, så är det definitivt säkrast att koppla bort den på en gammal CTC-panna.

Men det är ctc-pannan som ska bytas ut.

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #18 skrivet: 18 feb-18 kl 17:51 »
Du behöver inte två beredare i normalfallet, så det är smidigast och säkrast att bara koppla in den som du har i tanken.

50 liter bra ved kanske väger 15 kilo, och då har du max 45 kWh som fastnar i pannvattnet. Den energin värmer 1 kubikmeter vatten ca 45 grader, och du har ju 1,5 m3 så det blir ca 30 graders höjning på en knökfull panna. Det är bland annat därför Landet vill ha en ren vedpanna, de har oftast större vedvolym. De moderna vedpannorna har dessutom lite bättre verkningsgrad så du får kanske ut 35 graders höjning på samma vedmängd, och med den större vedvolymen så betyder det kanske ett ikast ved istället för tre för att fylla systemet med värme. Och det är fullt möjligt att få tag i en bra vedpanna till lågpris nu när alla skall ha bergvärme.

Mycket intressant!
 :)

tercellen

  • Inlägg: 15
SV: Val till installation av vedpanna
« Svar #19 skrivet: 07 mar-18 kl 15:51 »
Hej igen! Nu har jag planerat på här och skissat på Paint lite!
 Kommentera gärna vad jag har glömt, gjort fel, eller om det är något jag måste göra annars.

Jag har valt att kunna välja mellan parallell- och seriekoppling på de två första tankarna. Samt så har jag satt en 80 och en 100 liters expansionskärl eftersom jag i nuläget äger en 80 liters. Exp-kärlen har jag valt att koppla till "kallvattnet" då jag läst att det går spara på förlusterna på så sätt. Jag har även skissat med en framtida plan på solvärme också.  :)

« Senast ändrad: 07 mar-18 kl 20:07 av tercellen »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser