Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundar med diarre  (läst 958 gånger)

Björkris

  • Gäst
Hundar med diarre
« skrivet: 24 feb-24 kl 14:17 »
I höstas fick min unghund, två årig vallhund, diarre.
Vi hade varit för årlig vaccination och på hemvägen köpte jag ett stort märgben.
Ett var till unghunden och gammelhunden.
Dom brukar få märgben och kycklingnackar, speciellt på sommaren,,djupfryst som hundglass,,mums ^^:P
Då fick dom diarre,,skumt märgben eller ätit nått snuskigt ute??
Körde risavkok med fisk eller köttfärs i en vecka eller två och det blev OK igen.

Nu fick gammelhunden diarre för en vecka sen,,intensiv som blev vatten,,allt gick rakt igenom.
Inget hjälpte.
Hunddiarre typ 5-6 gånger per natt,,usch så trött jag är,,knappt sovit på en vecka.
Då fick unghunden också lite diarre till o från.

Nu köpte jag ROYAL CANIN® GASTROINTESTINAL, torrfoder och burkmat  och det där pulvret man strör på.
Ja, jag har varit hos veterinären och pratat med dom och hundarna är pigga, har matlust och dricker ordentligt.

Nu lugnade det ned sig,,första natten utan att nån diarreat i hallen och jag inte hunnit vakna. PUUH!
Fortsätter med dietmaten ett tag till.
l.
Belöningar när vi varit ut o kissat en snabbkiss sent-sent på kvällen. Dom vet,,ut, kissa snabbt och en belöningspinne och sen sova.
Om jag åker bort 3-4 timmar för at handla eller gå på läkarbesök då ger jag dom en tuggfläta.
Nu har jag inte get dom något under diarreveckan. Kollade med fodertillverkare om dom har diet tuggpinnar,,men icke.

Nån som har tips om pinnar som inte stör magen??
MEN, jag brukar ge dom belöningar,,dom vridna torra smala hundpinnarna och dom flätade i tre färger




LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Hundar med diarre
« Svar #1 skrivet: 24 feb-24 kl 16:27 »
Vår hund (som inte lever längre) fick alltid världens mag-knas av alla sådana tugg-grejer som var gjorda av torkad hud. De tuggpinnar som bara blir som pulver om man skulle krossa dem gick däremot bra.
Även dentastix som svärmor envisades med att ge honom när vi var på besök och han hade varit duktig och ätit upp maten (eh... en Golden Retriever är alltid duktig på det...  ;D ) gav totalt maghaveri.
Men canicurtabletter hjälpte jättebra! När vi hade varit ut nattetid och han var totalrisig i magen så gick han alltid till lådan där de tabletterna låg och satte sig där. Han verkade koppla ihop dem med att det kändes bättre i magen.  :)

Björkris

  • Gäst
SV: Hundar med diarre
« Svar #2 skrivet: 24 feb-24 kl 18:25 »
Dentatstix,,oj oj oj!
Jag hitade en annan sort,, det var likadant där!
Aldrig mera såna.

Gammelhunden som är 12 år, jag är så orolig och har tagit ut sorg i förtid.
Får säja åt mig själv att vi ska njuta av varandra.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Hundar med diarre
« Svar #3 skrivet: 27 feb-24 kl 11:15 »
Belöningar i form av tuggpinnar? Hur många pinnar får dom på en vecka?

Björkris

  • Gäst
SV: Hundar med diarre
« Svar #4 skrivet: 27 feb-24 kl 13:13 »
Typ tre om dagen. Dom smala dogman med typ lindat bacon på.
Eller Chrisscos flätade typ en i veckan om jag ska bort och lämnar dom ensamma i 4-5 timmar.

Tror dom är OK så länge magen är i balans men du i obalans så har jag tagit bort allt vad tuggben heter.

Nu får bägge bara special torrfoder toppat med special mjukfoder. DYYYRT men det är mina älsklingar.

Ska försöka smysgarta försiktigt med någon typ av tugg.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Hundar med diarre
« Svar #5 skrivet: 27 feb-24 kl 14:19 »
Tuggben från affär har mina alltid blivit dåliga av magen på. Kör bara på färska märgben och dylikt. Sedan all typ av torrfoder och specialfoder är svårsmält för hundar. Här körs bara på färskfoder, och magarna är på topp.

Björkris

  • Gäst
SV: Hundar med diarre
« Svar #6 skrivet: 27 feb-24 kl 17:32 »
Liten fråga, vad för färskfoder?
Typ burkmat eller ren kötffärs och eller?

Jag brukade när vi bodde i annat land köpa djupfryst foder som var allt från fisk till gris till ko till häst till grönläppad mussla mm mm och kycklingnackar från KFCs.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hundar med diarre
« Svar #7 skrivet: 27 feb-24 kl 18:28 »
Här har hundarna i alla år fått torrfoder av ett billigt och gångbart märke som basmat, kompletterat med havregrynsgröt, diverse matrester och vid högtidliga tillfällen konservhundmat. Inga magproblem alls annat än att de har kunnat bli lite lösa i magen om de har fått mycket ben - vare sig det är äkta märgben eller torkade/pressade tuggben. Eller för den delen för mycket matrester av olämplig sort. Vita bönor eller rester som bestod mest av potatismos och en fet gratängsås var t ex ingen god idé.
För länge sen köptes det mycket fryst hundmat som jag misstänker bestod av nermalda minkar - hundmatstillverkaren hade också minkfarm. Dåvarande hunden hade inga problem med den heller men brukade bli trött på den med några månaders mellanrum, då fick man gå över till konservmat och torrfoder ett tag. På den tiden fiskades det mycket på somrarna och all lake som kom med som bifångst kokades och gavs till hunden.

 

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Hundar med diarre
« Svar #8 skrivet: 27 feb-24 kl 20:08 »
Färskfoder är rått kött i min mening, finns flera olika leverantörer av det i landet. Det finns långa diskussioner angående foder för hundar och alla har sitt tycke. Jag kan säga, som har haft kennel och kört draghundar i hårt klimat, att det finns inget torrfoder som klarar uppgiften att hålla hullet och leverera energi och protein i den utsträckning som behövs för en arbetande hund. Torrfoder är super ultra processat, hårt för magar att bryta ner, det blir massor av avföring och kropparna tar inte upp näringen till fullo, därför äter hundarna upp sin egen avföring av detta torrfoder. Men jag ska inte gå in på det med vad som är "bäst" foder för hundar, alla hittar sitt tycke som sagt. Avföringen som kommer från torrfoder jämfört med färskfoder är 3/1, alltså 3 gånger så mycket med torrfoder, och det säger det mesta om fodret. Jag ser till vad hundar, i grunden, har ätit och det är rått kött. Och resultatet av det har lett till hundar som blivit väldigt gamla och haft bra liv. Behöver inte tillsätta något extra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser