Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka nypon  (läst 40545 gånger)

Juno

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
Torka nypon
« skrivet: 05 aug-09 kl 21:06 »
Har plockat nypon som jag torkat för att kunna göra nyponsoppa under resten av året. När jag torkade dem lämnade jag (som den orutinerade nybörjare jag är) kärnor, kärnhus, ludd och allt skrot kvar. Nu inser jag att alla recept säger att man ska skölja och plocka bort allt sådant innan man torkar nyponen. Nu sitter jag där med flera liter torkade nypon som jag ju vill använda.
Kan man koka nyponsoppa och göra nyponte ändå? Hur gör jag då?
Har ni andra tips på vad jag kan göra med nyponen?
/Nykomlingen
« Senast ändrad: 05 aug-09 kl 21:33 av Juno »
Jag är en nyinflyttad småbarnsmamma med ett stort intresse för odling och återbruk. Söker likasinnade att bolla idéer och tankar med.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Nypon
« Svar #1 skrivet: 05 aug-09 kl 21:17 »
Har ganska bestämt för mig att morsan aldrig kärnade ur nyponen när hon gjorde nyponsoppa.
Och likaså torkade nyponen med kärnorna kvar.
Gick att äta/dricka men jag minns att det smakade lite "stickigt".

ingenjorn

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: Torka nypon
« Svar #2 skrivet: 05 aug-09 kl 21:42 »
Hej.
Jag har pillat ur kärnor efter torkningen. klyv dom bara först. Dels för att kunna göra thé eller annat gott när dom är torkade. Eller soppa. Prova!.
/L :)
:o)

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
SV: Torka nypon
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 22:10 »
jag gjorde samma sak förra året.. men jag kryddade brännvin med dom... det blir gött och fantastisk färg :)
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Torka nypon
« Svar #4 skrivet: 06 aug-09 kl 08:43 »
Fröna måste definitivt bort, får man fröhår i halsen så är det INTE trevligt. Om man halverar dem och torkar dem, så är det sedan lätt att pilla bort de torra fröna efter torkningen.

Lyckero

  • Inlägg: 96
SV: Torka nypon
« Svar #5 skrivet: 06 aug-09 kl 13:44 »
När vi var små plockade vi ofta nypon och rostade dessa hela lätt i ugnen. Har för mig att vi sedan liksom bryggde ut smaken genom att hälla kokande vatten över nyponen när det var dags att göra soppa. Nyponen silades bort och soppan reddes som vanligt. Blev en fantastiskt god soppa utan något obehagligt i halsen.
Har också hört de som maler hela torkade nypon till ett pulver som sedan används för att koka soppa.
Ett bra sätt att ta reda på hur resultatet blir är att prova. Berätta gärna hur du gjorde och hur det blev.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Torka nypon
« Svar #6 skrivet: 08 aug-09 kl 17:37 »
Fröna måste definitivt bort, får man fröhår i halsen så är det INTE trevligt. Om man halverar dem och torkar dem, så är det sedan lätt att pilla bort de torra fröna efter torkningen.
Ja, jag har kommit fram till att det är enklast. Man kan slänga ner de torkade nyponen i en påse först och skaka om ordentligt, så lossnar mycket av frön och "hår".
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Juno

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: Torka nypon
« Svar #7 skrivet: 19 aug-09 kl 18:14 »
Men om jag nu har några kilo torkade nypon som torkats med frön och hår (och som jag inte klyvt innan torkning), hur gör jag med dom? Kan man pilla bort fröna om man inte klyvt dem innan? :-\
Jag är en nyinflyttad småbarnsmamma med ett stort intresse för odling och återbruk. Söker likasinnade att bolla idéer och tankar med.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Torka nypon
« Svar #8 skrivet: 19 aug-09 kl 18:50 »
Jag försöker memorera hur morsan gjorde, det är ju eoner sen.
Hon brukade som sagt torka med kärnorna kvar, och jag har för mej att hon efter att ha mjukat upp dom på nåt sätt, passerade dom genom en sån där sil med en vevanordning på, samma manick användes när hon gjorde äppelmos.
Det borde väl gå att köra nyponen genom passertillsatsen på en köksmaskin också.

mamman

  • Inlägg: 55
SV: Torka nypon
« Svar #9 skrivet: 02 sep-09 kl 12:24 »
Hmmm...vår granne brukar ju göra nyponsoppa på egentorkade nypon.... Hon torkar dem hela i ugnen och sedan krossar hon dem (lägg dem i ex en tom mjölpåse och banka med en brödkavel), kokar, silar av och reder med potatismjöl. Har jag för mig!  ??? Någon som tycker att detta låter bekant?

Kullabo

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Torka nypon
« Svar #10 skrivet: 02 sep-09 kl 13:26 »
Har trädgården full med vresrosor. Får väl gå ut och plocka av nyponen nu då...
Hur varm ska ugnen vara när man torkar nyponen? Ska man ta ut fröna först eller efter torkningen? Har läst lite olika varianter...
//Jessica

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
SV: Torka nypon
« Svar #11 skrivet: 25 sep-09 kl 09:30 »
om du vill bevara så mycket vitaminer som möjligt så ska du inte ha varmare än 50grader i ugnen och gärna luckan på glänt. eller varför inte inte pröva att torka ovanför ett element eller liknande?

Juno

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: Torka nypon
« Svar #12 skrivet: 26 sep-09 kl 17:24 »
När plockar ni nyponen? Jag har precis plockat lite övermogna nypon som ser jättegoda ut. Men när jag klyver dem för att peta ut fröna så har varannat nypon mask. Några maskar är döda men de flesta maskarna lever. Är det vanligt att det blir så? Ska jag behöva slänga hela hinken   :'( eller går de att använda ändå? :-[
Jag är en nyinflyttad småbarnsmamma med ett stort intresse för odling och återbruk. Söker likasinnade att bolla idéer och tankar med.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Torka nypon
« Svar #13 skrivet: 26 okt-09 kl 11:48 »
kokar, silar av och reder med potatismjöl. Har jag för mig!  ??? Någon som tycker att detta låter bekant?
Ja, man kokar nyponen mjuka, passerar dem i t ex passervagga - eller med köksmaskinens passertillsats - och reder av med potatismjöl.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Juno

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: Torka nypon
« Svar #14 skrivet: 01 sep-10 kl 12:16 »
När plockar ni nyponen? Jag har precis plockat lite övermogna nypon som ser jättegoda ut. Men när jag klyver dem för att peta ut fröna så har varannat nypon mask. Några maskar är döda men de flesta maskarna lever. Är det vanligt att det blir så? Ska jag behöva slänga hela hinken   :'( eller går de att använda ändå? :-[

Småbarnsmamma är inte inne ofta och läser... Puffar upp min egen fråga. Tar ni bort maskarna? Och använder nyponen ändå? Maskar är väl inte farliga om man petar bort dem eller? ??? :-[
Jag är en nyinflyttad småbarnsmamma med ett stort intresse för odling och återbruk. Söker likasinnade att bolla idéer och tankar med.

Fröken Z

  • Inlägg: 18
  • drömmer om lantliv och getter
    • Västergötland
SV: Torka nypon
« Svar #15 skrivet: 13 sep-10 kl 13:52 »
Småbarnsmamma är inte inne ofta och läser... Puffar upp min egen fråga. Tar ni bort maskarna? Och använder nyponen ändå? Maskar är väl inte farliga om man petar bort dem eller? ??? :-[
jag vet inte alls säkert, men maskar lägger ju ägg som kanske inte alltid är så bra att få i sig!? Jag vill också gärna veta, någon som kan?
Jag vill också plocka nypon... så sugen nu på ALLT som inte har med storstadslivet att göra... ;)

Fröken Z

  • Inlägg: 18
  • drömmer om lantliv och getter
    • Västergötland
SV: Torka nypon
« Svar #16 skrivet: 13 sep-10 kl 14:01 »
Nu läste jag i den andra tråden om nypon att det inte är farligt att äta nypon med mask i. ieenilorac som verkar duktig och beläst hävdar att vi bara är lite äckelmagade.  ;)
Gå in och läs själv vettja!  :)

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Torka nypon
« Svar #17 skrivet: 23 sep-10 kl 20:34 »
Hur torkar man dem överhuvudtaget? :-[
Dv. höns, undulater & ragdoll

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Torka nypon
« Svar #18 skrivet: 26 sep-10 kl 13:03 »
Hej!

Jag torkar också nyponen hela men jag tror det är ganska viktigt att de passeras ordentligt när man har frön med.

Jag körde de kokade bären genom passértillsatsen till hushållsassistenten. Följde sedan vanligt recept. Blev supergott och smidigt eftersom jag inte behövde pilla med fröna.

//Martin

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Torka nypon
« Svar #19 skrivet: 13 okt-10 kl 08:59 »
Någon som vet om det är för sent att plocka nypon? Här har det varit några frostnätter nu.

//Markus

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Torka nypon
« Svar #20 skrivet: 13 okt-10 kl 15:29 »
Nu har jag torkat nypon i ugnen och kört dem till ett grovt pulver i matbredaren. Med kärnhus och allt..... :-\ Kan jag ge det till hönsen ändå?
Dv. höns, undulater & ragdoll

Lanthushållet

  • Inlägg: 4
SV: Torka nypon
« Svar #21 skrivet: 01 nov-15 kl 09:25 »
Gammal tråd, men skriver ändå eftersom den dök upp när jag googlade...
Jag har plockat massa nypon nu, efter flera frostnätter. Finns fortfarande mycket fina nypon ute!
Jag kärnar inte ur mina. Dom allra flesta har jag bara rensat genom att klippa av stjälken och blomfnaset, jag har lärt mig att se redan på busken vilka det är mask i och dom låter jag vara kvar. Sen kokar jag nyponen hela i lite vatten, med kärnor, klihår och eventuella maskar, och kör i mixer när dom blivit mjuka och trycker genom sil/passervagga. Har jag en lite större mängd nypon så kör jag dom med passertillsats i assistenten efter att jag kokat dom. Nyponpurén gör jag sen nyponsoppa på. Upplever inte kli i halsen, eller kanske pytteliten,  men inget som besvärar mig.
Just nu har jag flera liter nypon som ligger på tork, både hela och halverade men inte urkärnade. Planen är att när den nyponpuré jag har i frysen nu är slut, så ska jag blötlägga och koka de torkade nyponen och passera på samma sätt som jag gjort med de färska.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Torka nypon
« Svar #22 skrivet: 02 nov-15 kl 10:02 »
Någon som vet om det är för sent att plocka nypon? Här har det varit några frostnätter nu.

//Markus

jag plockade mina i helgen och har fantasitiskt god nyponsoppa idag^^ Jag själv tycker nyponen precis som brysselkål blir godare om frosten har fått ta dem lite ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser