Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kokar man saft med en saftmaja ?  (läst 29886 gånger)

anbe

  • Gäst
Hur kokar man saft med en saftmaja ?
« skrivet: 09 jun-08 kl 19:30 »
Fick tag på en saftmaja på loppis , men hur gör man när man kokar saft ?
Är nybörjare  :-[.

Letade i gamla trådar, där ser jag att alla pratar om.rostfria major ..jaha kan
jag inte använda den jag köpte ? , tror den är i alumnium. âr det något i fruktsyran
som inte passar sammen med ikke rostrfria major ?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Hur kokar man saft med en saftmaja ?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-08 kl 19:46 »
Saftmajan är kanonbra när man kokar saft, det bästa som finns om du frågar mig.

Du häller vatten i den undre delen, den som hamnar närmast spisen.
Sedan kommer uppsamlingskärlet, med avtappningshålet där saften från frukten/bären hamnar
och i den översta delen, hålinsatsen, det är däri du lägger bären eller frukten som du skall göra saften av.

På med locket, kolla så att klämman på avtappningsslangen håller tätt och koka bär/fruktmassan i 30 minuter. Sedan är det bara att öppna klamman och låta saften flöda ner i ett kärl, blanda i socker i den avrunna saften, koka eventuellt upp snabbt igen, blanda i lite atamon efter uppkoket och slå hela härligheten på flaskor.

Vad beträffar aluminiumkärl så avger dessa en mycket liten halt aluminium vid användningen, något mer om man har syrliga ingridienser som vinbär etc, men det anses inte vara någo risk för hälsan att använda aluminiumkärl i matlagningen.

Kolla in denna länken, här står lite om just det
http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=436&sSideNavn=Om+aluminium
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anbe

  • Gäst
SV: Hur kokar man saft med en saftmaja ?
« Svar #2 skrivet: 09 jun-08 kl 20:18 »
Tack för råd og länk  :D

Nu kan man ju börja undra om man är helt dum eller
om en saftmaja i Norge ser annorlunda ut.. ???

Jag har alltså fått med meg två kärl . Ett kärl med avtappninghål och slang. I det kärlet
går det liksom upp enn konformad "tapp" med hål i mitten. Det andra kärlet ser ut som en stor sil.
Nu börjar jag undra vad jag har köpt blivit lurad att köpa  :-\

Ser ut som det kanske fattas en del ja . Hurra att jag bara betalade 50 ,- men dog. Får väl
vara glad att det följde med ett lock i varje fall  ::)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Hur kokar man saft med en saftmaja ?
« Svar #3 skrivet: 09 jun-08 kl 20:24 »
Du verkar sakna kok-kärlet. Kanske kan du hitta en enkel aluminiumkastrull som passar?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anbe

  • Gäst
SV: Hur kokar man saft med en saftmaja ?
« Svar #5 skrivet: 09 jun-08 kl 20:36 »
Japp , saknar visst kokkärlet  ;D. Var inne på Wikipeda och kikade .

Olofssonskan

  • Inlägg: 241
    • Härjedalen
SV: Hur kokar man saft med en saftmaja ?
« Svar #6 skrivet: 05 sep-15 kl 13:18 »
Några år för sent......men kan tala om att det saknas nog ingen del. Jag har en norsk saftmaja som heter 'Lett-saft' och den består av 2 delar. Det är meningen att man ställer den över en vanlig kastrull med vatten för att få ånga.
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Hur kokar man saft med en saftmaja ?
« Svar #7 skrivet: 10 sep-15 kl 16:07 »
Några år för sent......men kan tala om att det saknas nog ingen del. Jag har en norsk saftmaja som heter 'Lett-saft' och den består av 2 delar. Det är meningen att man ställer den över en vanlig kastrull med vatten för att få ånga.

Så ... norskt  ;D  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser