Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja potatis, vilket Kilopris ?  (läst 9019 gånger)

Hoffmeister

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« skrivet: 20 sep-18 kl 10:25 »
Hallå!  Har i år fått en sjukt bra skörd av potatisen vi satt så vi tänkte sälja av några hundra kilo.  Har king edward, asterix och mandel,  men har ingen aning om vad man kan ta för kilopris?  Pratat med en annan småskalig odlare här i sundsvall som säger runt 25-30 kr kilot i småa mängder ? Billigare i större mängder.   Vi odlar utan gifter och konstgödsel.   
Hade väl tänkt sälja i 2 , 5 och 10 kilos påsar ?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-18 kl 10:57 »
Rent spontant låter det dyrt.
Har för mig att dom tog 5-6 kr/kg för vanlig potatis och 8-9 kr för mandel, här uppe i grannbyn om man köpte 10 kg.

 

Hoffmeister

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #2 skrivet: 20 sep-18 kl 11:31 »
Tycker i sin tur 5-6 kr kilot låter billigt istället om man kollar vad ett kilo på affärn kostar ?  Coop tar ju mellan 35 -37kr för en 2 kilos påse vanliga pärer och 25 kr för 1 kilo mandel.   Svårt som tusan att veta vad man ska ta :p
« Senast ändrad: 20 sep-18 kl 11:43 av Hoffmeister »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #3 skrivet: 21 sep-18 kl 18:46 »
Varför tänka på ockerpriser så fort det blivit lite extra...ockra sönder marknaden så folk köper ris och makaroner istället...Troligtvis mellanhänder innan potatisen säljs i affären...Säljer man direkt ska det vara ett bra pris..kvitton finns väl inte...själv aldrig sett ett kvitto när jag köpt direkt... Tänker man på familjer så tror jag inte dom köper dyra småpåsar...ingen familjeekonomi i det...Som sagts innan 5-6kr kanske max...

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #4 skrivet: 21 sep-18 kl 22:01 »
5, 6 kr or Per kilo tog jag för snart tio år sen.

Vill mena att du ska ta åtminstone 9, 10 kronor. Jag håller med om att man ska försöka undvika svinhugg. Men inte skänka bort sitt / vår näring mervärde heller. När maskinen behöver lagas eller du behöver något annat nytt lär de inte säga att;

"Du säljer ju dina potatis för ca halva priset så vi lagar din... what ever it is... för halva priset.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #5 skrivet: 22 sep-18 kl 07:51 »
Såg annons på blocket och där såldes potatisen för 7 kronor kilot.
Annars borde ju potatisbilens priser vara bra att utgå ifrån
http://www.potatisbilarna.se/140649692

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #6 skrivet: 22 sep-18 kl 10:18 »
Jag hrde på radion igår, P4, att det pratades om potatisbrist och priser upp mot 20kr/kg justnu pga den varma sommaren.
Dock sades det inget om omständigheterna, lokalisering eller liknande samt inte i vilket led priset härörde ifrån.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #7 skrivet: 22 sep-18 kl 10:44 »
Det var heller inget som var spikat utan bara en möjlig vändning senare i vinter och inget de kunde säga med bestämdhet.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #8 skrivet: 25 sep-18 kl 07:38 »
Jag betalar 60 kr för 5 kilo här. Men det är nära till stan vilket i princip driver priser uppåt på allt.

Mvh
Magnus

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #9 skrivet: 25 sep-18 kl 07:50 »
jag betalade 8,90 för potatisen på Willys i går. jag passar på och köper när jag ändå är där och handlar.
Skulle aldrig falla mig in att betala mer för att det är privat/svart.
Ska jag köpa privat/svart så ska det vara betydligt billigare.
Du slipper momsen, du slipper Willys påslag, du slipper transporter.
Jag skulle aldrig betala ber än 5 kronor, då gör både du och jag en god affär

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #10 skrivet: 25 sep-18 kl 10:25 »
 :D...Odlaren får väl ca 2kr kilot...Sedan mellanhänder och butikens påslag...blir som ovanstående inlägg...då 8.90kr kilot...Direktförsäljning till kund betyder ju då ökad intäkt...Uppemot 6kr kilot blir ju fetnajjs om det nu inte är för girigt med det priset...Ingen köper... Allt över 2kronor är ju bra... Kvitton brukar ju inte finnas men odlaren kanske mixtrar till det i efterhand på ett snyggt sätt  :D...

andtol

  • Gäst
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #11 skrivet: 25 sep-18 kl 16:52 »
Är det helt obesprutade ekologiska potatisar i fint skick så är de värda mycket. Våra har skorv och knäpparlarver. De är goda men inte fina.

Men det gäller att hitta rätt köpare.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #12 skrivet: 25 sep-18 kl 22:57 »
 :D...Naturligtvis är ekologiska potatisar lite mer värda...Vad jag förstår har dom extra kostnader för att bli godkända som eko-odlare...Men svårt att tro att det liksom är sådana kostnader att ockerpriser ska gäll...Man lever ju liksom lite av ekohypen  :D ... Är man inte ekoansluten odlare får man inte kalla det eko trots giftfritt... Men som sagt snart gnäller väl alla som jordgubbsodlarna...inget är bra...får inte vara bra...försöker gnälla upp priserna så dom blir orimliga...Kolla äppelodlarna ...försöker köra en vals... Gissar att dom bara ringer in till dom lokala blaskorna och gnäller....Blaskornas journalister bara tackar och tar emot...Jippi key ja vi har något att skriva  ;D ...Kollar man upp hur det står till tro...Knappast... Var ingen äppelbrist förra året utan bara ett försök att ta orimliga priser...Frukten ruttnar väl...Kanske känns det bra för dom som är giriga...Hellre låta frukten ruttna än sänka priset...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #13 skrivet: 26 sep-18 kl 00:13 »
Såg annons på blocket och där såldes potatisen för 7 kronor kilot.
Annars borde ju potatisbilens priser vara bra att utgå ifrån
http://www.potatisbilarna.se/140649692


Mycket bra inlägg  :D ...Sätter standarden...

andtol

  • Gäst
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #14 skrivet: 26 sep-18 kl 05:43 »
Hellre låta frukten ruttna än sänka priset...

Vi som odlar själva förstår värdet med egenodlat mat. Ni som inte odlar har svårt att förstå det.

Jag köper gärna ekologiskt odlad potatis för 20-30 kr/kg när jag vet vem och hur den är odlad. När vår egen är slut framåt jul. Det är samma pris som ICA har för KRAV-potatis.

Hoffmeister

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #15 skrivet: 26 sep-18 kl 12:59 »
Tännlappen ,Prövat att sålt lite nu. 
Tog 19kr kg för 5 kilospåse
17kr/kg för 10 kilos påse
15kr /kg av 2 som köpte 50 kilo. 
Har redan sålt av nästan hälften sen i söndags.
Och det sjuka är att nästan alla har rundat av uppåt och betalat mer än vad jag begärt. 
Man kan ju kalla det ockerpriser om man vill, men samtidigt då, om jag får ihop runt 7000-8000kr denna säsong på mina 450kg.. hur bra betalt är det om man slår ut det på, serva maskinen, serva traktorn eller som nån skrev att maskinerna går sönder, diesel, jag och tjejen lagt ner ungefär sammanlagt en vecka var i arbetstid med plöjning, harvning, rensa ogräs , ta upp och sortera osv, jag packar i påsar och leverar potatisen hem till folk inom stan ?   Säg att jag skulle sålt för 5kr kg, det är ju knappt 2000kr för allt slit, det är ju nästan vad man har i lön på vanliga jobbet för 8 timmars arbete..    du betalar 8.90 kilot för besprutade pärer på lösvikt, det är ju inte ens samma sak.

Potatisbilarna tar 14kr kilo vid 10 kilos påsar.
« Senast ändrad: 26 sep-18 kl 15:40 av Hoffmeister »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #16 skrivet: 27 sep-18 kl 22:03 »
 :D ...Kolat lite...Man kan ju säga generellt att potatispriser är lite högre uppåt landet...Man har ju fiskesemestrat där...Köpt en svindyr påse med potatis...Man kunde lika väl lagt gråstenar i kastrullen så dålig kvalitet var det...Kanske turistpris på det  :D ...Ser ju även du har hemleverans service...Dizzel kostar ju...Original miljövidrig dizzel... Naturligtvis missunnar jag dig inte dina priser...Går det att shirta upp folk så går det.... Tänk bara på att om det betalas med typ kort eller swisch så är stålarna spårbara... Själv betalar jag alltid cash och får det pris jag vill ha... Handel på landet bygger på cash...Liksom man köper hö och halm you name it  :D .... Minns en äldre man som sålde potatis cheap...Ungarna tog över...Blev dyrare än affären tog...Inga kvitton... Som sagt där blev det inte mer business....Girigheten blev total...

novemberblå

  • Inlägg: 17
    • Medelpad
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #17 skrivet: 28 sep-18 kl 19:09 »
Man kan se detta med potatis på lite olika sätt.. för en del är det bas/bulkmat som är rätt och slätt -potatis- ska inte smaka något speciellt, ska inte kosta just något och det spelar ingen roll hur den odlats. För andra är hur och var den odlats viktigt, (den konventionellt odlade är den mest besprutade grödan) för några är sort och dess olika egenskaper och smak något att lägga vikt vid. Då ser man inte potatisen som utfyllnad och tillbehör, utan värdesätter olikheterna. Och våran erfarenhet är att de som tycker de senare argumenten är viktiga, närodlat, odlat utan konstgödsel/bespr, sort utifrån vad man tänker använda den till, då är man beredd att betala ett rejält kilopris. Och förövrigt säljer inte alla småodlare svart.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #18 skrivet: 02 okt-18 kl 00:57 »
 :D...Njaaa...potatis ska smaka gott...Tror jag gäller dom flestas åsikt....

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Sälja potatis, vilket Kilopris ?
« Svar #19 skrivet: 29 jan-19 kl 14:16 »
Jag har en blandad kundkrets där många är köpstarka men priserna får inte skrämma bort alla de andra. - Jag tar trettio kronor kilot och har strykande åtgång. - Alla berömmer dem: Godaste de smakat men själv har jag aldrig prövat. Äter någon rå ibland.

Man skall snåla med gödslingen, handskas varsamt med dem och sälja nyskördat. - Några andra knep har jag inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser