Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar - värmelampa?  (läst 1576 gånger)

afrika

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
Kycklingar - värmelampa?
« skrivet: 18 sep-18 kl 19:48 »
Hej!!
Jag har ett gäng höns, för äggen. Fantastiska djur!
Nu skulle jag vilja testa kycklingar! Här där vi bor (etiopien) så köper man dagsgamla kycklingar, av en annan variant än ägghönsen. Och när de är 3-5 månader så slaktar man dem. Skulle vara så fint att föda upp våra egna och kunna se till att de får ett fint liv. Inser att jag kommer avsky slakten! Men vill försöka...

Hur som helst!
Vad tror ni händer om det blir elavbrott och värmelampan därför stänga av? Klarar kycklingarna sig några timmar? (Vi har ingen generator).
Vad mer behöver de, förutom värmelampan, en bur med hö, äggskal att picka i sig och mat/frön?

Vilken värmelampa rekommenderar ni? Gärna en billigare variant.

Här lever kycklingarna antingen med sin mamma och får värme av henne. Eller så är de industrihöns. Jag vet ingen annan som föder upp endast en handfull kycklingar utan sin mamma, så har ingen att fråga.
Så tacksam f hjälp! :)

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Kycklingar - värmelampa?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-18 kl 17:59 »
Ja, de behöver extra värme, ung. 35 grader i början, men inte hela tiden. De måste kunna gå ifrån värmen också. Om de är  små och det blir strömavbrott skulle jag  rigga upp varmvattenflaskor så att de kan gå under.  De behöver värme uppifrån, som under en höna.

De behöver inte äggskal (inte förrän de själva börjar värpa) men sand och när de blir större grus för matsmältningen.  De behöver mera protein än vuxna höns, så bara frön är inte bra. Insektslarver, maskar, sniglar är naturlig föda förutom frön. 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Kycklingar - värmelampa?
« Svar #2 skrivet: 19 sep-18 kl 22:17 »
Jag har en ups som klarar att hålla värmelampan igång ett par timmar om strömmen försvinner.
dom är kanske inte så billiga men kan ibland gå att få tag i begagnade till hyfsat pris.

en ups är alltså en batteribackup som hoppar in när spänningen försvinner.


afrika

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
SV: Kycklingar - värmelampa?
« Svar #3 skrivet: 20 sep-18 kl 12:34 »
Ja, de behöver extra värme, ung. 35 grader i början, men inte hela tiden. De måste kunna gå ifrån värmen också. Om de är  små och det blir strömavbrott skulle jag  rigga upp varmvattenflaskor så att de kan gå under.  De behöver värme uppifrån, som under en höna.

De behöver inte äggskal (inte förrän de själva börjar värpa) men sand och när de blir större grus för matsmältningen.  De behöver mera protein än vuxna höns, så bara frön är inte bra. Insektslarver, maskar, sniglar är naturlig föda förutom frön.

TACK för ditt svar!!!

 

afrika

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
SV: Kycklingar - värmelampa?
« Svar #4 skrivet: 20 sep-18 kl 12:35 »
Jag har en ups som klarar att hålla värmelampan igång ett par timmar om strömmen försvinner.
dom är kanske inte så billiga men kan ibland gå att få tag i begagnade till hyfsat pris.

en ups är alltså en batteribackup som hoppar in när spänningen försvinner.

Å! Det ska jag kika efter nästa ggr vi är i Sverige!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser