Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning åretrunt i litet fritidshus  (läst 3901 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Uppvärmning åretrunt i litet fritidshus
« Svar #20 skrivet: 04 sep-18 kl 22:10 »
Ett gott råd för att slippa oljud från luftvärmepump är att om möjligt ställa utedelen på ett markstativ istället för att hänga den på väggen. I synnerhet om det är ett klent byggt trähus med reglar där hela ytterväggen kan fungera som resonanslåda. Det brukar vara mindre problem med en utedel på väggen i ett tungt stenhus eller timmerhus.

Om man nu har ett hus med lite väl "resonansvänliga" väggar och ändå måste hänga upp en värmepump där, så kan det vara bra att få åtminstone ena sidan av väggfästet mitt för en naturlig förstyvning av ytterväggen - t ex bärande innervägg som är väl förbunden med ytterväggen eller ett golvbjälklag.

En annan sak som är värd att tänka på är att gummifästena mellan utedel och stativ ofta är av dålig kvalitet och åldras snabbt (de brukar inte följa med värmepumpen utan stativet, så det finns risk att man får undermåliga sådana även om man köper en dyr kvalitetsvärmepump). Vissa sorter blir hårda i kyla så att värmepumpen kan börja väsnas när det är riktigt kallt ute fastän den vanligtvis går tyst.  Men de där gummifästena är både billiga och lätta att byta, så om man blir missnöjd kan man prova en annan sort utan alltför stort besvär.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Uppvärmning åretrunt i litet fritidshus
« Svar #21 skrivet: 05 sep-18 kl 08:47 »
Har själv både luft-luft  och ett annat system med luft-vatten. Den sistnämnda upplever jag som en jämnare temperatur - Då kan du även ha en teknikpanna med värmepatron för de tillfällen värmepumpen inte räcker till.


Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Uppvärmning åretrunt i litet fritidshus
« Svar #22 skrivet: 05 sep-18 kl 10:32 »
En av bröderna hade en Jula-pump ett par år och den lät rätt mycket om utedelens fläkt, faktiskt en del om innedelen också. Det gäller som sagt att köpa kvalité. Nu installerade han själv, så de där få åren den höll kostade bara 5 000 kr, men om man följer föreskrifterna så hade den pumpen kostat 9 000 och idag kan man få en av de bästa pumparna (Mitsubishi) och installation för 15 000 om man har tur. Vi klämmer dit en Toshiba nu och det kostar 20 000. Då räknar jag med att den håller betydligt längre än lågprispumpen från Jula.

 

alex

  • Inlägg: 18
SV: Uppvärmning åretrunt i litet fritidshus
« Svar #23 skrivet: 20 sep-18 kl 18:14 »
Jag har nu kommit fram till att sätta in en frånluftsvärmepump och ha golvvärme
(Nibe 370.)

alex

  • Inlägg: 18
SV: Uppvärmning åretrunt i litet fritidshus
« Svar #24 skrivet: 20 sep-18 kl 20:34 »
Jag kommer att bygga ett fritidshus som jag kommer bo året runt i. De ligger i skåne på 60 m2 jag vill så klart hålla kostnaderna nere och jag är nu inne och tittar på olika luftvärmepumpar. Något förslag på bästa komplement till detta? 
( Funderar även på att ha värmeslingor i golvet och spispanna.)Huset har en relativt stor  öppen planlösning med ett litet loft.
Tack för alla era svar och tipps! Det här varigt roligt , intressant och viktig kunskap med att komma fram till vad som är rätt för mig. I nuläget jag fått  bygglov för fritidshus. Det är ett självbygge/ lösvirke.Min tanken har varigt att köpa en riktigt bra luft luft pump och komplitera med en täljstens kamin. I går pratade jag med en sotare som informerade mig om att en frånluft var ett bättre alternativ och att man då kunde komplitera med golvvärme. Är det så att man inte får koppla in frånluft till fritidshus eftersom det då blir permanent?
Nu vill jag veta vad ni anser om mina två alternativ.
Jag har myror i huvet och mycket beslutsångest 😕🙃och behöver fatta ett gott beslut. Blir tacksam om ni kan ge mig lite hintar så faller nog allt på plats.🌱


Tacksam för alla tankar  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser