Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rostlösare/smörjolja  (läst 6625 gånger)

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
Rostlösare/smörjolja
« skrivet: 16 aug-17 kl 17:46 »
Hej!

Är det någon som vill ge förslag på rostlösare alternativt smörjande olja (eller en kombination därav) som INTE torkar/blir seg deg.

Alla förslag mottages med tacksamhet.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #1 skrivet: 16 aug-17 kl 18:06 »
5-56 brukar inte torka in som t ex WD-40 gör. Men istället försvinner ju 5-56 snabbt då den utsätts för väder och vind.
Man kan säga att 5-56 är lämplig för finmekaniska smörjställen som alltid måste gå lätt, WD-40 är bättre då man dessutom vill ha rostskyddande egenskaper.
Biltemas universalspray, X-4 eller vad den nu heter, verkar vara i stort sett samma sak som 5-56.
Svenska försvarets sprayolja, Smörjolja 042, tycks vara helt enkelt "symaskinsolja på sprayburk". Den smörjer bra men är dålig på att krypa och lösa rost, och den är totalt oanvändbar som kontaktolja i elektriska sammanhang.
Förr sålde OK en rostlösningsspray som innehöll grafit. Den var bra som rostlösare, torkade inte in, men allt blev ju svart av den och grafiten kunde ställa till med överledning eller kortslutning i elsystem.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #2 skrivet: 16 aug-17 kl 19:42 »
Tack Torbjörn!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #3 skrivet: 17 aug-17 kl 22:56 »
Rostlösare har jag aceton och atf-olja :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #4 skrivet: 18 aug-17 kl 09:13 »
Roslösare funkar även det med ättika om man lägger det rostiga föremålet i en burk och helst med lock på .

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #5 skrivet: 20 aug-17 kl 08:37 »
Jag använder en krypolja som heter Omega 636, funkar bra men kan ta lite tid.  Borstar rent med stålborste,  sprutar på och sen vänta en timme eller så... ibland mycket längre.  😀
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #6 skrivet: 20 aug-17 kl 10:31 »
Jag har också använt Omega 636. Fungerar utmärkt. Jag gillar särskilt dess återstående smörjande egenskaper. Det var dock länge sedan jag hittade någonstans att inhandla den. Var köper du den? Och till vilket pris?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #7 skrivet: 20 aug-17 kl 21:20 »
Du hittar den på Mekonomen.  Finns två storlekar på flaskan nu. En pytteburk 177 ml eller en på 400 ml.
Pris minns jag inte tyvärr,  bara att den är rätt dyr, men då den fungerar som jag vill, försöker jag blunda för prislappen.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #8 skrivet: 20 aug-17 kl 21:26 »
Hej igen!

Jo, att den var hiskeligt dyr minns jag. Men eftersom jag har samma goda erfarenheter som du blundar jag också när jag hivar fram plånboken.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #9 skrivet: 20 aug-17 kl 23:49 »
Roslösare funkar även det med ättika om man lägger det rostiga föremålet i en burk och helst med lock på .

Det är en sak att få loss fastrostade skruvar mm, och en helt annan sak att avlägsna rost från en yta utanpå ett föremål
Syrablandningar saknar totalt krypförmåga, så de har ingen chans att ta sig in i gängor och hjälpa till att lösa rost där.

För "ytlig" avrostning eller betning fungerar vilken syra som helst, men fosforsyra anses tydligen vara att föredra eftersom den ger ett passiverande skikt på järnet så det inte återrostar lika lätt som efter att man har använt andra syror. Särskilt viktigt om det är föremål som har varit gravrostiga och fått djupa porer, eller om det t ex är poröst gjutjärn av dålig kvalitet eller föremål med tvivelaktiga svetsfogar.
Dock blir det alltid större risk för återrostning om man har betat i syror än om man tar bort rosten genom t ex slipning och blästring.
Numera verkar det bli vanligare och vanligare att använda elektrolys för avrostning - då använder man inte syror utan en alkalisk elektrolyt, och lägger på en likspänning mellan det rostiga föremålet och baljan. Har ännu inte provat detta själv.

För att återgå till att få loss fastrostade skruvar med rostolja, så  brukar det gå mycket lättare om man rensar den utstickande delen av gängan och framför allt just kanten mellan skruvgänga och mutter med t ex roterande stålborste, innan man dränker in det hela med rostolja.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #10 skrivet: 11 sep-18 kl 16:41 »
Du hittar den på Mekonomen.  Finns två storlekar på flaskan nu. En pytteburk 177 ml eller en på 400 ml.
Pris minns jag inte tyvärr,  bara att den är rätt dyr, men då den fungerar som jag vill, försöker jag blunda för prislappen.
400 ml burk på Mekonomen, 179 SEK.

Postat med Alternativ.nu´s app

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #11 skrivet: 11 sep-18 kl 18:39 »
Jag såg ett jämförelsetest på Youtube för en tid sedan, mellan olika mer eller mindre kända rostlösarprodukter. Det var STOR skillnad på hur bra de kröp in mellan rostiga skruvarna och muttrarna som alla fått samma förbehandling. Jag minns inte vilken produkt som korades till vinnare, men det är nog lätt att hitta videon igen.

När saker djävlas och man vill lära sig något av det ska man ju bara ändra en parameter åt gången, men när skruvar m.m. sitter illa fastrostade brukar det för min del bli samma kaotiska desperation med framför allt "krypolja" och rejält med värme. Ofta hjälper rostlösaroljan väldigt fint om det inte sitter fast hårdare än att det med nöd och näppe lossar, men sedan går otäckt trögt med risk att man drar av skruvarna. Riktigt rostiga skruvar vars skallar dragits runda har jag med framgång fått loss genom att MIG-svetsa på en frisk kort skruv. Jag gissar det är den intensiva värmen som ger god effekt på köpet av att man skaffar sig bättre grepp. Sedan är det irriterande omöjligt att veta om allt sprayande med rostlösare över huvud taget hjälpt, eller om det kanske hade funkat med enbart rostlösare om jag hade haft tålamod att låta det ligga och dra flera dagar... :-/
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #12 skrivet: 20 sep-18 kl 11:08 »
När det gäller att få loss fastrostade skruvar genom värme så är det ju flera olika saker som händer vid uppvärmning, och som kan samverka mer eller mindre i olika fall.

Rost är som bekant porös och drar mer än gärna åt sig vatten. Om man värmer de fastrostade sakerna till en bit över 100 grader och håller dem varma ett tag så kokar vattnet bort och sedan, då porerna är tomma på vatten, har rostoljan lättare att krypa in.

Oljan blir också mer tunnflytande och kryper lättare i värme, allra helst om man värmer till nära oljans kokpunkt. Dock bör man ju inte värma så mycket att den börjar brytas ner, "koksa".

Om det är en stålskruv som har rostat fast i aluminium så kan man utnyttja att aluminium har många gånger större värmeutvidgning än stål. Ofta behöver man inte värma särskilt mycket för att t ex en luftnippel som har rostat fast i ett bromsok av aluminium ska släppa. Men det gäller ju att värma bredvid den fastrostade skruven/nippeln, så att materialet där hålet finns blir varmare än skruven.

När ingenting annat hjälper, och det är stål som har rostat fast i stål (eller gjutjärn), så släpper rosten ofta om man värmer alltihopa med gassvets eller i ässja så det blir rödglödande. I det läget har ju rostoljan avdunstat eller brunnit upp för länge sen så den gör ingen nytta.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #13 skrivet: 26 sep-18 kl 00:27 »
JohnA Har fina och vuxna funderingar om rostlösningsoljans eventuella påstådda kraft...Jag har själv sprayat med rostlösolja...Sett att det varit torrt under gängan där muttern suttit... Tror mer på ren värme och stålborstning....När mutter lossnar lägga på lite olja så resten går lättare...Gissar att otroliga mängder rostlösare sprayas för sprayandets skull  :D...Känns bra...Diesel utspädd med typ hyudralolja fungerar nog bra...Ska vara riktigt tunt...Om man nu tror oljan tränger in överallt...blir billigare...

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #14 skrivet: 26 sep-18 kl 01:13 »
Diesel?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #15 skrivet: 26 sep-18 kl 02:45 »
Diesel?

Japp ren diesel drar in oljan

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #16 skrivet: 27 sep-18 kl 09:20 »
Jag fick en grill som var var på väg till återvinningsstationen.  Det är ett hemmabygge gjord av nån med proffessionella svetskunskaper. Ursprungligen en itåsågaad mindre plåttunna, kantförstärkt och med påsvetsade ihåliga rör, så att det går att sätta i mindre rör för ben.  Nu är grillen mycket rostig och med mindre hål i botten.
Kan jag smörja in plåten med nåt så att grillen får ytterligare några år innan slutlig skrot?  Tjära, olja eller nån blandning? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #17 skrivet: 27 sep-18 kl 09:55 »
Det är nog lönlöst att försöka rostskydda en grill med något oljigt, dels blir det för varmt för att oljan ska ha en chans att stanna kvar, och dels vill man förmodligen inte ha oljerök i matlagningen.  Bättre då att slipa/blästra och måla stativ och andra delar som inte blir för varma, och lappa de delar av själva fatet som börjar bli för kexiga.

Mora09

  • Inlägg: 1
SV: Rostlösare/smörjolja
« Svar #18 skrivet: 20 mar-21 kl 11:27 »
Hittade denna video på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=xUEob2oAKVs

Det är ett test, dock med lite andra produkter än vad vi har på Svenska marknaden.
WD-40 kom ut på en tredjeplats. DIY mix av Aceton/transmission fluid var bra.
Slutsatsen var i kort:
Det är inte så stor skillnad vilken produkt man använder, det är ganska jämnt resultat.

Bäst resultat fick han med att värma bulten.



Jag såg ett jämförelsetest på Youtube för en tid sedan, mellan olika mer eller mindre kända rostlösarprodukter. Det var STOR skillnad på hur bra de kröp in mellan rostiga skruvarna och muttrarna som alla fått samma förbehandling. Jag minns inte vilken produkt som korades till vinnare, men det är nog lätt att hitta videon igen.

När saker djävlas och man vill lära sig något av det ska man ju bara ändra en parameter åt gången, men när skruvar m.m. sitter illa fastrostade brukar det för min del bli samma kaotiska desperation med framför allt "krypolja" och rejält med värme. Ofta hjälper rostlösaroljan väldigt fint om det inte sitter fast hårdare än att det med nöd och näppe lossar, men sedan går otäckt trögt med risk att man drar av skruvarna. Riktigt rostiga skruvar vars skallar dragits runda har jag med framgång fått loss genom att MIG-svetsa på en frisk kort skruv. Jag gissar det är den intensiva värmen som ger god effekt på köpet av att man skaffar sig bättre grepp. Sedan är det irriterande omöjligt att veta om allt sprayande med rostlösare över huvud taget hjälpt, eller om det kanske hade funkat med enbart rostlösare om jag hade haft tålamod att låta det ligga och dra flera dagar... :-/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser