Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkning av bär och växter i källare  (läst 2116 gånger)

Piaea

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Torkning av bär och växter i källare
« skrivet: 14 maj-17 kl 09:23 »
Hej!

Jag tänkte höra om någon har erfarenhet av att torka i källare. Då jag tycker det tar lite mycket plats när jag
ska torka blåbär, nypon och nässlor och andra växter fundera jag på om jag kunde använda källaren där jag
har bättre plats. Det är en vanlig källare, hus modell äldre, så är nog mera matkällare jag har. Funderar om
blir för fuktigt där och ej för varmt. Någon som har lite smarta tips, hur kan torka i en källare på ett enkelt
sätt. Jag har torkat med ugn när det gäller blåbär och nypon, men skulle vilja ha ett mera energisnålare sätt 
så att jag kan torka mera utan att bär överallt. Tar tacksamt emot tips och råd.

Hälsningar
Pia

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Torkning av bär och växter i källare
« Svar #1 skrivet: 14 maj-17 kl 10:01 »
Med luftavfuktare kan du få det rätt torrt i en källare också, men annars så är luftfuktigheten för hög där. Du kan avskärma med skivor eller byggplast för att minska fuktigheten i en del av källaren om du inte får ner fuktigheten i hela lokalen.

Om det sedan är en bra metod för torkning av de olika växterna vet jag ej, men åtminstone nässlor går ju bra att lufttorka.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torkning av bär och växter i källare
« Svar #2 skrivet: 14 maj-17 kl 17:37 »
 Om du har skorsten i källaren hade jag gjort ett ål för slang/rör.
Kopplat slangen till en låda där du har ollor.
Torka där tills det inte blir torrare.
Byt till ett torrare ställe 1-2 dagar.
 Skär nässlorna med vass kniv ca 1-1,5 strimlor. Då torkar de fortare.
Har du nått element i källaren ställ lådan med ollorna ovan elementet.
 På detta vis ingen energi åtgång mer än elementet. Men luftväxlingen är viktigare än värmen. Ligg ej över 37* C.
Mörkt är bra.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Piaea

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Torkning av bär och växter i källare
« Svar #3 skrivet: 15 maj-17 kl 07:38 »
Tack för svaren! Någon skorsten finns inte. Så det är väl att avgränsa med
skivor och byggplast som verkar vara mitt alternativ.

andtol

  • Gäst
SV: Torkning av bär och växter i källare
« Svar #4 skrivet: 15 maj-17 kl 08:35 »
Vår källare är för fuktig för att torka saker i den. Det tar för lång tid. Vi har nergrävd källare med betongväggar, eller om det är putsade stenväggar.

Vi har element som gör att luften ändå är hyfsat fräsch men just växter tar för lång tid.

En eller två torkmaskiner skulle jag satsa på:

https://www.google.se/search?q=torkmaskin+mat&rlz=1C1MSIM_svSE653SE653&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj4oeP-o_HTAhUBkywKHbFXABAQ_AUICigB&biw=1229&bih=970

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Torkning av bär och växter i källare
« Svar #5 skrivet: 15 maj-17 kl 08:59 »
Om du ställer dit en avfuktare, gärna en med bättre fläkt som Woods t ex, så kommer du att få ner luftfuktigheten så det går att torka. Jag använder min jordkällare som förråd och kylrum för slakt, och har en avfuktare där som jag ställt på 40-50% luftfuktighet. Om jag ställde den på torrare RH så skulle den utan problem hinna med att sänka fuktigheten till åtminstone 30%, men då torkar köttet för fort.

Torkmaskin eller liknande krävs säkert för att få bra tork på vissa livsmedel, men lätta växter skulle jag lätt kunna torka i min jordkällare.

andtol

  • Gäst
SV: Torkning av bär och växter i källare
« Svar #6 skrivet: 15 maj-17 kl 09:04 »
Aha, se där. Då kanske vi också ska satsa på det i höst när vi torkar...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Torkning av bär och växter i källare
« Svar #7 skrivet: 15 maj-17 kl 10:30 »
Om man tänker på vitaminer och färg så borde avfuktaren vara kanon i ett mörkt, normalvarmt rum. Lite som skillnaden på skulltorkat hö jämfört med det som torkar på backen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser