Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindruvor  (läst 1436 gånger)

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
Vindruvor
« skrivet: 10 maj-17 kl 00:42 »
Jag vill plantera två - fyra olika sorter.

Jag tänkte bygga en pergola med fyra hörn. Jag hade tänkt att ha en vindruvssort från varje hörn.

Pergolan tänkte jag kanske 2x2 meter så jag lurar på om två vindruvssorter kanske räcker?

Om jag bara ska välja 2-4 sorter, vilka rekommenderar ni?

Jag vill ha en bra blandning, både på färg (grön och blå) samt smak.

Jag vill ha kärnfria druvor, eller så gott som. Annars kan jag inte äta dom
Druvorna skall vara för färskkonsumtion. Inte för vin eller saft.

Kanske en som ger små druvor och en som ger stora druvor?

Jag bor i Zon 1 (dock en kall zon 1 eftersom det blommar kanske en-två veckor senare hos mig än exempelvis i Malmö eller på Österlen.). Jag har inte tillgång till växthus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vindruvor
« Svar #1 skrivet: 10 maj-17 kl 08:45 »
Jag har också planer på vindruvor, fast i söderläge mot ett plank. Här är det lite kallare, vet inte zon men det är på väg upp på småländska höglandet så det inte riktigt så varmt som i övriga Östergötland.

Vet om några i trakten, men åt det varma hållet, som haft druvor länge, men har inte tagit mig för att fråga om sort (och skott). Hakar på din tråd och ser vad som kommer in ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser