Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Turkiska Fikon!!??  (läst 2239 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Turkiska Fikon!!??
« skrivet: 11 mar-17 kl 18:38 »
Jag är helt galen i fikon och kan i princip inte leva utan det ;D Jag försöker att köpa ekologiska men tycker inte dom från Saltå kvarn är så goda. Dessutom väldigt dyra. Över 50 kr för en liten påse..... vilket jag snart mumsar i mig! Urtekram har små soltorkade spanska och dom är gudomliga men finns bara online..... Så nu har jag hittat soltorkade från Turkiet som "bara" kostar 80 kr/kg och dom är to die for! Så goda alltså..... MEN jag funderar över besprutningsfaktorn. Har försökt att googla osv men hittar ingen fakta om detta. Någon som vet om turkiska fikon besprutas?? Turkiska fikon brukar säljas här mycket kring jul men går att hitta också året runt. Eftersom Turkiet inte är med i EU så tänkte jag om dom ändå blir testade för kemikalier eller om LMV bara gör stickprover......Om fikon nu besprutas vilket jag inte vet riktigt!?

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Turkiska Fikon!!??
« Svar #1 skrivet: 11 mar-17 kl 19:24 »

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Turkiska Fikon!!??
« Svar #2 skrivet: 11 mar-17 kl 23:18 »
Åh... Tack! Jaha....aflatoxiner kan alltså finnas....mögelgift.....dessa fikon finns inte med bland deras testade och är inte ekologiska...så svårt att veta..... Jag köper mina från en typ arabisk, asiatisk livsmedelsbutik så det är nog svårt att kolla upp..... synd och osäkert på så otroligt goda fikon!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Turkiska Fikon!!??
« Svar #3 skrivet: 11 mar-17 kl 23:40 »
Smakar de torkade annorlunda än färska? Jag har bara smakat färskt från ett träd i ett växthus här i Sverige och det smakade i princip enbart socker. Lite mer hade man ju förväntat sig från en frukt/bär

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Turkiska Fikon!!??
« Svar #4 skrivet: 12 mar-17 kl 16:04 »
Smakar de torkade annorlunda än färska? Jag har bara smakat färskt från ett träd i ett växthus här i Sverige och det smakade i princip enbart socker. Lite mer hade man ju förväntat sig från en frukt/bär
Torkade får en annan karaktär särskilt dom som soltorkas. Jag tycker det är str skillnad på fikon och fikon. Både färska och torkade. Torkade fikon som helst torkats i solen och sedan rullas i tex muscovadosocker med ngn krydda i tex kanel är så gott så iaf jag kan äta flera kg! Men så är jag äkta sockergris också..... ;D Gjorde ett eget lakritssocker en gång som jag rullade dom i.....Åhhh my god vad gott det var.....!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Turkiska Fikon!!??
« Svar #5 skrivet: 12 mar-17 kl 16:08 »
Egentligen borde man nog undvika all mat.   
Det är skitfarligt att äta..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser