Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  aroniagelé som rinner  (läst 4770 gånger)

Elisabeth A

  • Inlägg: 63
    • Gästrikland
aroniagelé som rinner
« skrivet: 21 okt-16 kl 14:05 »
Jag har försökt göra aroniagelé men den rinner bara.

Enligt tips här på forumet var det bara att ta ett vanligt recept och följa det, så jag provade det. Frös bären först, kokade upp, lät koka i 8-10 minuter, silade saften, kokade upp och lät koka ca 5 min. Rörde ner sockret och lät koka sakta i 10 min (blev längre tid). Fyllde upp på burk och satte på locket. Svalnade upp och ner, in i kylen.

Enligt min erfarenhet brukar jag koka 20 minuter, oavsett om det behövs eller inte, det brukar då alltid bli gelé. Kan jag ha kokat för länge? Eller kan mängden vatten jag tillsatte ha varit för mycket? Enligt receptet ska det vara 2 dl till 1 kg bär, jag kan eventuellt ha använt den mängden till 1/2 kg bär... Eller har aronia för lite pektin i sig? Detta var inte aronian med stora svarta bär, utan en vanlig häckaronia.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: aroniagelé som rinner
« Svar #1 skrivet: 21 okt-16 kl 14:55 »
Har också råkat på dedär ibland, jag brukar blanda i (noga urkärnade och skalade) paradisäpplen eller annan frukt som innehåller mycket pektin, men misstänker att man kan behöva tillsätta pektin.
(men är också intresserad om någon här har fixat det ändå?)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: aroniagelé som rinner
« Svar #2 skrivet: 21 okt-16 kl 14:57 »
Vad är "ett vanligt recept" för något? För att få gelé att stelna så behöver man:

1. Alltid göra geléprov, innan man tappar på burk

2. Ofta sänka pH-värdet, med citronsyra eller citronsaft för att pektinen skall fungera bättre

3. Tillsätta extra pektin till bär som har låg pektinhalt


http://www.dn.se/mat-dryck/recept/aroniagele/

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: aroniagelé som rinner
« Svar #3 skrivet: 21 okt-16 kl 15:13 »
Ok, då är det pektinhalten som spökar och att Ph värdet kanske skulle ned ett per snäpp till...
Såsom jag tolkar det...

Måste plocka litet mer och experimentera med...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: aroniagelé som rinner
« Svar #4 skrivet: 21 okt-16 kl 16:37 »
Aldrig kokat gelé på aronia men blir den rinnig är det för lite pektin eller för mycket vätska i saften. Att den kokar (för) länge gör den troligen mer geleig eftersom vätska kokar bort.
Du kan i allmänhet använda en del omogna och unga bär i ett gelékok för att få en bra struktur på gelén.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Elisabeth A

  • Inlägg: 63
    • Gästrikland
SV: aroniagelé som rinner
« Svar #5 skrivet: 28 okt-16 kl 22:51 »
Vad är "ett vanligt recept" för något? För att få gelé att stelna så behöver man:

1. Alltid göra geléprov, innan man tappar på burk

2. Ofta sänka pH-värdet, med citronsyra eller citronsaft för att pektinen skall fungera bättre

3. Tillsätta extra pektin till bär som har låg pektinhalt


Ett vanligt gelérecept i en vanlig kokbok.

1. Geléprov har jag slutat göra. Den gången jag gjorde det blev saften aldrig seg, så jag hällde upp saften på flaska och nästa dag hade jag en flaska med gelé....
2 pH-halten var intressant, det visste jag inte.
3 Eftersom det skulle funka med ett vanligt gelérecept trodde jag att pektinhalten var tillräcklig i bären. Så här efteråt undrar jag om det stämde.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser