Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelmos 2016  (läst 3065 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Äppelmos 2016
« skrivet: 27 aug-16 kl 11:02 »
Det har blivit både små (massor med smått) och stora fina äpplen på olika fruktträd. Torkan har gjort det svårt för många små träd och nyplanteringar.

Syrliga äpplen med vanilj i några burkar. Gyllenkroks Astrakan med citron i andra burkar (de på bild).

Det blir olika ton och konsistens på de olika sorterna. Till bakverk, tårtor etc. En laddning vildapel utan socket ger rysningar och kommer att bli gott till gröt. En del sorter har mixats, en annan stompats och har lite äppelbitar i moset. Allt efter smak och behov.

Nu har vi äppelmos så att det räcker länge. Skall koka in lite äpplen också i stora 1.8 l konserveringsburkar.

« Senast ändrad: 27 aug-16 kl 17:25 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Äppelmos 2016
« Svar #1 skrivet: 29 aug-16 kl 20:12 »
Gjorde en batch äppelmos på lite syrliga äpplen helt utan socker. Enda tillsatsen var en vaniljstång jag hade hemma som fick koka med delad. Det blev lite syrligt men det går att göra äppelmos helt utan socket. Vi har minskat sockret i alla recept och till slut så känner man att sockret inte behövs.

Skall bli intressant att följa hållbarheten på de olika recepten.
« Senast ändrad: 29 aug-16 kl 21:17 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Äppelmos 2016
« Svar #2 skrivet: 08 sep-16 kl 19:44 »
Vad skall man göra av alla äpplen!!! Ännu mera mos med olika socker.

Nu blir det 3:e sortering med skavanker och fläckar, hela falläpplen som blir grötmos.


Gilbert

  • Gäst
SV: Äppelmos 2016
« Svar #3 skrivet: 08 sep-16 kl 20:53 »
De här ljusare äpplena sätter också en ljusare färg på äppelmosen. Klyftorna fick ligga i vatten medan jag skalade med saften från 1 citron. Då oxiderar äpplena inte lika fort och får den där mörka färgen.


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Äppelmos 2016
« Svar #4 skrivet: 09 sep-16 kl 13:25 »
Kokte äpplemos häromdan.. gött på gröt.
Har du mycket äpplen så åk till ett musteri.. eller gör vin av dem. Skadad ful frukt lägger jag på åteln..
Fjäderfän och kaniner

andtol

  • Gäst
SV: Äppelmos 2016
« Svar #5 skrivet: 09 sep-16 kl 14:24 »
Skall bli intressant att följa hållbarheten på de olika recepten.

Ja, det vore intressant att följa!

Vi kokade äppelmos med honung i stället för socker. Det är gott.

Gilbert

  • Gäst
SV: Äppelmos 2016
« Svar #6 skrivet: 12 sep-16 kl 12:46 »
Vill man ha äppelmos med mera syra kan man ta lite vildapel eller sura äpplen typ kart ett antal och mosa i mot slutet. När moset blivit mos så blir dessa äpplen inte lika genomkört utan ger en lite ny konsistens med syra till moset som gör moset ännu godare.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser