Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur konservera blåbär?  (läst 4958 gånger)

andreasd

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
Hur konservera blåbär?
« skrivet: 30 jul-16 kl 18:48 »
Har kommit över en gammal konserveringsapparat och burkar med ringar och byglar och tänkte pröva att konservera några av de blåbär som blivit plockade.
Men hur ska man göra? Ska de läggas in i burkar som de är? Eller ska de mosas? Blandas med socker? Ska man ha i vatten?

Hoppas någon kan vara behjälplig då detta är första gången.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-16 kl 22:41 »
Koka sylt. Tillsätt inget konserveringsmedel.
Allt i konserveringsapparaten skall vara rengjort och ringarna har legat i kokande vatten.
Fyll konserveringsburkarna upp till 2-3 cm från kanten. (Det kan finnas en markering på glasen för nivån.) Lägg på ringarna och locken. Ställ alltsammans i apparaten. Fyll på vatten. Lägg på locket. Koka upp långsamt. Håll nu koll på apparatens termometer. Det skall vara 80 grader i 20 minuter. Avsluta med att lyfta upp korgen med burkarna ur kitteln (obs ånga och hetta!) Låt allt svalna och ställ burkarna svalt.
Nu har du konserverad sylt. När du väl öppnat en burk, måste innehållet förbrukas ganska snart.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-16 kl 08:11 »
Blåbär som önskad ätas som blåbär och fortfarande smaka blåbär blir bäst i frysen.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #3 skrivet: 08 aug-16 kl 00:13 »
Jag är uppvuxen på landet, och när jag var barn så konserverade min mamma svamp, grönsaker som ärtor/morötter, älgkött, päron och plommon. Bär konserverade hon inte utan dom kokades till sylt på spisen. Allt förvarades sen i källaren. Vet inte alls hur det blir om man konserverar blåbär. I affärerna kan man ju köpa konserver av svamp, frukt, grönsaker och kött, men inte bär. Men du kan väl prova.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #4 skrivet: 08 aug-16 kl 03:22 »
Jag är uppvuxen på landet, och när jag var barn så konserverade min mamma svamp, grönsaker som ärtor/morötter, älgkött, päron och plommon. Bär konserverade hon inte utan dom kokades till sylt på spisen. Allt förvarades sen i källaren. Vet inte alls hur det blir om man konserverar blåbär. I affärerna kan man ju köpa konserver av svamp, frukt, grönsaker och kött, men inte bär. Men du kan väl prova.

De konserver du kan köpa i affären är autoklaverade, alltså sterila. Det blir inte sterilt av inkokning!

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #5 skrivet: 08 aug-16 kl 03:27 »
Många konserver blir tyvärr smaklösa och får helt annan textur och konsistens. Konserverade morötter och ärtor smakar helt annorlunda mot färska. Man har konserverat men vad händer med mineraler och vitaminer, häller man bort det med konserveringslagen? Jag antar att bär blir helt smaklösa efter dylik behandling.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #6 skrivet: 02 sep-16 kl 16:15 »
Frys in blåbären och rör sedan med lite rårörsocker för en veckas behov i taget att förvara i kylskåpet.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #7 skrivet: 04 sep-16 kl 14:14 »
På förekommen anledning har jag upptäckt att blåbär som är fingerplockade vid torr väderlek och ordentligt rensade så att det inte finns blöta eller mosade bär håller bra i ett kallt kylskåp. Så det man käkar inom typ tre veckor behöver man inte frysa  (Trångt i frysen.)
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #8 skrivet: 05 sep-16 kl 11:05 »
Frysen är fantastisk, vi fryser in alla bär och bevarar det mesta smaker/arom från ursprunget.

Här i 250g och 750g förpackningar.


« Senast ändrad: 05 sep-16 kl 11:32 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #9 skrivet: 05 sep-16 kl 11:06 »
Förpackningarna.


Gilbert

  • Gäst
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #10 skrivet: 05 sep-16 kl 12:09 »
Eller göra sylt, inget är godare än lättsockrad blåbärssylt.

1.5 kg blåbär. 0.5 kg syltsocker, i dl vatten. Det blir mums.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #11 skrivet: 05 sep-16 kl 12:13 »
Låt det koka upp tills det börjar bubbla lite och slå sedan av plattan. Rör ofta och plocka bort lite blad, ev lingon, icke veganska proteiner mm.

Häll på rentvättade burkar som doppats i atamonlösning, både burkar och lock.

Bevara blåbären till kalka vintermorgnar med ett par dm snö utanför och brasan igång.

Belöningen för en liten timmes prestation.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #12 skrivet: 05 sep-16 kl 12:51 »
Det är nästan synd att koka blåbärssaft på så fina blåbär.

Men några flaskor lyxig saft skall det bli och avkoket fryses och hamnar i blåbärspajer.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #13 skrivet: 05 sep-16 kl 13:47 »
När bär och vatten börjar resa på sig och koka lätt, rör hela tiden långsamt. Strunta i skumma och sådant som bara är onödigt.

Efter 10 min så stäng av plattan och fortsätt på eftervärmen tills blandningen lugnat ner sig.

Häll över i saftsil.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #14 skrivet: 05 sep-16 kl 14:38 »
Tillsätt socker och värm på medel och rör till sockret smält.

Häll över på flaskor. Det hade blivit 4 flaskor om jag inte slabbat som jag gjorde.


Gilbert

  • Gäst
SV: Hur konservera blåbär?
« Svar #15 skrivet: 05 sep-16 kl 14:39 »
Avkoket är osockrat och sparas till blåbärspaj.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 3 användare
xaelanar, surris91, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser