Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket Konserveringsmedel till sylt???  (läst 16011 gånger)

Davidp

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« skrivet: 26 jul-16 kl 22:45 »
Jag ska göra blåbärssylt och senare äppelmos.
Innan har vi fryst sylten i burkar men jag vill ha platsen i frysen till annat.
Vad ska jag ha för konserveringsmedel? Jag vill ha ett med så lite e-ämnen i som möjligt...

 

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #1 skrivet: 26 jul-16 kl 23:12 »
Natriumbensoat! E211, fungerar bra.
Det är ett E-ämne, men det finns också naturligt i vissa bär, t.ex. lingon och tranbär.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #2 skrivet: 26 jul-16 kl 23:52 »
Jag brukar också anvænda natriumbensonat. Men har hørt att det ær allergiframkallande hos barn.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #3 skrivet: 27 jul-16 kl 00:30 »
Ja, natriumbensonat kan orsaka allergi om man får i sig höga doser av det. Men då krävs det en ganska rejäl mängd än det man får i sig normalt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #4 skrivet: 27 jul-16 kl 04:04 »
Rätt sockerhalt och varm sylt i rena varma burkar, så behövs inget konserveringsmedel till sylt

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #5 skrivet: 27 jul-16 kl 05:16 »
Kurt, då får man nästan använda för mycket socker och sylten blir på tok för söt.

Man kan göra sylt med halva mängden socker som finns i recepten och sylten smakar mera bär och blir betydligt godare.

Atamon flytande, finns i alla livsmedelsbutiker och fungerar utmärkt.

Färdigt syltsocker och Atamon är en bra kombination. Man behöver bara ge sylten ett svagt uppkok och sedan lägga på burk som bara diskats. Inga burkar i ugnar och annat som bara är onödigt, värmen från sylten fixar resten.


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #6 skrivet: 27 jul-16 kl 06:45 »
Jag har aldrig använt konserveringsmedel i sylt och har heller inte varit omåttlig med sockermängden. Men man ska vara noggrann med burkarna och locken: Bra burkar och lock som innan har 'desinficierats' dvs jag värmer burkarna på strax under 100 i ugnen och koka locken i en liten gryta.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #7 skrivet: 27 jul-16 kl 06:56 »
Det är det jag menar, att slippa ha burkar och lock i ugn. Har syltat ett helt liv snart utan att ha haft burkar och lock i ugn. En gång mögel på blåbär i en halv öppnad burk i kylen. Inget i två år gamla lingon eller treåriga hjortronsylt. Det finns många vägar att gå och jag kör bara burkar och lock i diskmaskin, ibland handdiskar jag. Det fungerar ändå.
Den varma sylten värmer glasbruken tillräckligt. Med en liten skvätt Atamon är man dessutom helsäker länge, typ 2 msk per kg sylt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #8 skrivet: 27 jul-16 kl 07:56 »
Det är det jag menar, att slippa ha burkar och lock i ugn. Har syltat ett helt liv snart utan att ha haft burkar och lock i ugn. En gång mögel på blåbär i en halv öppnad burk i kylen. Inget i två år gamla lingon eller treåriga hjortronsylt. Det finns många vägar att gå och jag kör bara burkar och lock i diskmaskin, ibland handdiskar jag. Det fungerar ändå.
Den varma sylten värmer glasbruken tillräckligt. Med en liten skvätt Atamon är man dessutom helsäker länge, typ 2 msk per kg sylt.
Ja jisses, det är inte så konstigt om din sylt inte möglar - Atamon ska tillsättas med 1 tsk per kg sylt  :P
Hjortron och lingon innehåller naturligt konserveringsmedel.
...
Färdigt syltsocker och Atamon är en bra kombination. Man behöver bara ge sylten ett svagt uppkok och sedan lägga på burk som bara diskats. Inga burkar i ugnar och annat som bara är onödigt, värmen från sylten fixar resten.
Atamon ska tillsättas efter att sylten kokat klart och får aldrig koka då försvinner den konserverande effekten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #9 skrivet: 27 jul-16 kl 08:17 »
Hjortron och lingon kan också mögla, så det naturliga i dessa är lite äventyrligt. Vill man ha sylten stående i källare och vara säker så tillsätter vi ändå Atamon, då har man aldrig problem. Och atamon är helt ofarligt, ett fantastiskt sätt att sylta/safta säkert.
Det blir ont om lingon i år och förra året plockade jag ca 10 kg. Det blir att fortsätta på förra årets lingonsylt och även hjortron som mognat både tidigt och för snabbt i år. Då är det bra att ha reserver i ladorna som håller.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #10 skrivet: 27 jul-16 kl 08:24 »
Hjortron och lingon kan också mögla, så det naturliga i dessa är lite äventyrligt. Vill man ha sylten stående i källare och vara säker så tillsätter vi ändå Atamon, då har man aldrig problem. Och atamon är helt ofarligt, ett fantastiskt sätt att sylta/safta säkert.
Det blir ont om lingon i år och förra året plockade jag ca 10 kg. Det blir att fortsätta på förra årets lingonsylt och även hjortron som mognat både tidigt och för snabbt i år. Då är det bra att ha reserver i ladorna som håller.
Som sagt så anger du fel mått vid tillsättning av Atamon. En halvsockrad sylt med alldeles för mycket konserveringsmedel är väl inget att rekommendera.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #11 skrivet: 27 jul-16 kl 08:33 »
Doseringen står annars på förpackningen, det går att läsa. Min sylt skall stå länge och den vill jag ha utan att det bildas något i burkarna. Som sagt en eller två tesked eller matsked har ingen som helst betydelse för sylten eller smaken, men för hållbarheten. Häller också en full sked istf halv per liter saft. Har heller inga problem med förvarad saft. Har kvar rabarbersaft från förra året utan gojs i flaskan.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #12 skrivet: 27 jul-16 kl 12:23 »
Varma rena burkar och lock i 'rätt' storlek, dvs anpassade efter ungefärlig åtgång, fylls till 'kragen' och försluts omgående samt vänds upp och ner för att kallna.
Inget konserveringsmedel behövs då det vaccum som bildas 'i botten' sedan blir kvar  under locket när man vänder den svalnade burken.

Sen ska man givetvis vara noga med ren sked när man tar av sylten samt förvara öppnad burk i kyla... men  det ska väl inte behöva tilläggas 😎

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Vilket Konserveringsmedel till sylt???
« Svar #13 skrivet: 01 aug-16 kl 17:35 »
 Förresten, är inte färdigblandat syltsocker + atamon lite overkill? Färdigblandat syltsocker innehåller ju redan konserveringsmedel, inte för att atamon som verkar innehåller bensoesyra och/eller natriumbensoeat är direkt farlig, det verksamma ämnet i lingon är ju just benzoesyra, om jag inte tar miste, men jag undrar lite.......


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 4 användare
xaelanar, Valpen001, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser