Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om hallon  (läst 2141 gånger)

MagiaNaturalis

  • Inlägg: 85
    • Västmanland
Frågor om hallon
« skrivet: 26 jul-16 kl 15:52 »
Nu har jag blivit med ett hallonsnår som ger mig mer hallon än jag kan äta upp färskt, så jag tänkte göra sylt på resten. Fråga 1 är då, hur blir jag av med masken som finns i hallonen? Förr har jag alltid kollat hallonen innan jag stoppar dem i munnen men det går ju inte när man har större mängder. Jag har läst någonstans att man ska kunna doppa hallonen i något för att få ut alla kryp, men minns inte vad det var. Kan det ha varit en skvätt vinäger i vatten?

Den andra frågan gäller vilket recept jag ska använda. Jag vill helst inte använda konserveringsmedel som jag inte har koll på och jag vill gärna ha lägre sockerhalt också. Jag har burkar med gummiring (nya) och tänkte göra hermetiska inkokningar då jag har en stor gryta med kran, termostat och timer, som kan passa för ändamålet. Ska jag koka sylten först för att sedan fylla burkarna med det och göra inkokningen, eller skulle det lika gärna gå bra att bara mosa bären med socker och lägga i burkarna direkt inför inkokning? Tips mottages gärna om tillvägagångssätt och recept. 
Jag finns på Instagram under profilen @mitt_grantorp där jag lägger upp bilder på sånt som har med hus, trädgård och bin att göra.

Gilbert

  • Gäst
SV: Frågor om hallon
« Svar #1 skrivet: 26 jul-16 kl 16:22 »
Häll ner hallonen i en kastrull bred och platt. Häll på ditt syltsocker och 1/2 dl vatten.
Koka upp och rör hela tiden, du ser sedan allt som flyter upp och tar bort.

Det du sedan inte ser har du inte ont av. Det finns ändå inte mask i alla hallon, hittade väl 4-5 st och några svarta baggar 3-4 mm långa som jag plockade bort.
Har sammanlagt 4 kg hallonsylt burkad.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frågor om hallon
« Svar #2 skrivet: 26 jul-16 kl 17:31 »
Ta bara fina hallon eller lär dig var din gräns går. Skörda inte hallon som du tycker du behöver pilla bort något från.

Styckfrysta hallon tycker jag är ett bra alternativ. Sylt kan man vid behov göra senare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Frågor om hallon
« Svar #3 skrivet: 26 jul-16 kl 18:22 »
Hur gör saft och syltindustrin när de får in tonvis med plockade bär? Granskar varje bär innan det blir saft eller sylt?
Önos i Tollarp hade en liten skakprocess innan bären gick vidare, man tvättar alltså inte med vatten som ofta tar med både smak och färg från bären.
Hänger det med något blad, annat bär och något kryp typ bärfis så blir det koncentrerad saft av allt.

Mums!
« Senast ändrad: 26 jul-16 kl 18:34 av Gilbert »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser