Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkade blåbär  (läst 5768 gånger)

kengren

  • Inlägg: 3
    • Medelpad
Torkade blåbär
« skrivet: 21 nov-15 kl 19:02 »
Mitt första inlägg på denna sajt. Jag har under många år hängt här och läst på en massa härliga trådar. Nu kommer mitt första inlägg:

Har plockat mycket blåbär och torkat dem. Nu kommer nästa fråga --> vad gör man med dem? Älskar att plocka bär och svamp, det är någon form av mani "jag kan inte låta bli utan drar hela tiden hem mycket bär och svamp", har svårt att använda dem till något vettigt. Jag har en ekorre inom mig....

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Torkade blåbär
« Svar #1 skrivet: 21 nov-15 kl 19:08 »
Hej och välkommen!  :D *skakar tass*

Ekorren kan ju koka sylt och frysa in? ;) Eller koka saft kanske? Osötad blåbärsdryck fungerar ju också, om man inte vill ha i socker.

Jag provade att torka blåbär, det blev väl sådär....som russin ungefär. Smakade inte så mycket.  :-\

Gilbert

  • Gäst
SV: Torkade blåbär
« Svar #2 skrivet: 21 nov-15 kl 19:25 »
Har väl provat allt jag också, men vill man spara bär till saft, sylt eller färska bär så är frysen bästa alternativet. Jag skall själv koka saft och sylt efter nyår!


ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torkade blåbär
« Svar #3 skrivet: 21 nov-15 kl 19:34 »
 Sälj
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Torkade blåbär
« Svar #4 skrivet: 23 dec-15 kl 21:06 »
Förr i tiden annonserades efter (arbetslösa) arbeterskor som skulle plocka bär. (En av dessa blev senare konstnär och gifte sig med Evert Taube.) Blåbären torkades i torkhus, stod det i artikeln. Jag har alltid trott att man främst kokade blåbärssoppa av de torkade bären. Det var ju ont om färsk frukt i Sverige större delen av året före flygets och frysens tid.

Helianthus

  • Gäst
SV: Torkade blåbär
« Svar #5 skrivet: 26 dec-15 kl 17:01 »
Jag plockade också en himla massa blåbär i somras. Några prövade jag att torka på nät i rumstemperatur men de blev inte så goda. De flesta torkades i 50 grader ugnsvärme. Jättegoda! Nu äter jag dem på filen.

Trimmy

  • Inlägg: 34
    • Uppland
    • Skogskraft.nu
SV: Torkade blåbär
« Svar #6 skrivet: 25 jul-16 kl 10:37 »
Förr torkade man ju blåbär som såldes på apotek som botemedel mot diareé. Frysta är bästa lagringen. Sprid ut bären på en ugnsplåt eller bricka och frys dem för att flytta till plastpåsar sen, så blir det inte en stor klump. Perfekt att ha i gröt och annat.
Bloggar om skogskraft på www.skogskraft.nu

Signe Timid

  • Inlägg: 14
    • Jämtland
SV: Torkade blåbär
« Svar #7 skrivet: 22 aug-20 kl 03:50 »
Torkade hela blåbär är inte så gott tycker jag. Inte värt jobbet.
Men att ta pressresterna (platta blåbär efter att ha kört dem i pressen) och lägga i en mättad sockerlag i ett dygn innan torkning ger ett mycket trevligare slutresultat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser