Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda vinbär  (läst 6046 gånger)

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
Röda vinbär
« skrivet: 13 jul-15 kl 09:43 »
Hej! Mina buskar med röda vinbär dignar och jag vet inte vad jag ska göra med dem. Vi dricker inte mycket saft och inte heller gelé. De recept jag hittar på nätet med röda vinbär är nästan bara olika sorters kakor. Kan vinbär passa i någon slags sylt/marmelad, blandat med annan frukt?

Molly

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Röda vinbär
« Svar #1 skrivet: 13 jul-15 kl 10:07 »
Vi brukar göra en enkel marmelad av röda vinbär där man mixar bären till mos och sedan kokar dem med socker. Busgott! Och enkelt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

andtol

  • Gäst
SV: Röda vinbär
« Svar #2 skrivet: 13 jul-15 kl 10:11 »
Paj är också gott.

Frys in i plastpåsar med lite socker så har du vitaminkickar under vinterns mörker.

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Röda vinbär
« Svar #3 skrivet: 13 jul-15 kl 18:05 »
Utmärkta förslag båda två!!! Tack-nu ska här plockas vinbär!

Molly

Forsnäs Hemman

  • Inlägg: 95
  • Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
SV: Röda vinbär
« Svar #4 skrivet: 13 jul-15 kl 19:23 »
Vi har gjord fruktläder av röda vinbär, gott o syrligt.
Och som liten fick jag styckfrysta sockrade klasar av röda vinbär på vintrarna. När dom var halvfrusta var det gott o roligt att dra dom mellan framtänderna så att bären lossnade.

En av våra favoritsmaker på kombucha är också rödavinbär/chili.
http://egenkombucha.blogspot.se/p/smaksattning.html
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Röda vinbär
« Svar #5 skrivet: 18 jul-15 kl 08:29 »
Jag tycker att röda vinbär  ger en mycket god måltidsdryck. Jag fryser in den  outspädda  saften i små paket. Sockrar och späder gör man sedan efter behag. Lättvindigt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Röda vinbär
« Svar #6 skrivet: 18 jul-15 kl 21:28 »
Jag var under en tid inneboende hos en familj med mycket vinbär. När dom inte orkade sylta och safta mer krossa dom vinbär och frös i isformar. Sen var det bara att blanda med kockande vatten, så blev det varm vinbärsdricka.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Röda vinbär
« Svar #7 skrivet: 18 jul-15 kl 22:30 »
Det är gott att blanda röda vinbär och jordgubbar till sylt och saft. Men vinbärssmaken tar lätt överhand så inte mer än ca 1/3 vinbär, väg så att du vet hur mycket av varje som du har.

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Röda vinbär
« Svar #8 skrivet: 18 jul-15 kl 23:25 »
Tack för goda idéer!

Molly

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Röda vinbär
« Svar #9 skrivet: 19 jul-15 kl 20:48 »
Jag brukar göra saft, fast jag inte gillar det så mycket, för kräm på röda vinbär blir väldigt gott. Jag fryser också in och har till vintern i olika kakor som kladdkaka, chokladsockerkaka m.m.

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Röda vinbär
« Svar #10 skrivet: 19 jul-15 kl 21:05 »
Det var ju en bra idé-kakor är alltid gott!

Molly

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Röda vinbär
« Svar #11 skrivet: 27 jul-15 kl 22:01 »
Vi har tyvärr haft en hel del kartfall i år och kommer inte att få så mycket röda vinbär. Det mesta av våra bär görs till sylt, 2 kg bär och 1 kg syltsocker. Med vanligt socker blir sylten väldigt lös. Barnen har ätit sylten till pannkakor utan att protestera. Eftersom sylten håller väldigt bra i källaren, så brukar jag undvika att sätta röda vinbär i frysen. Inte för att de på något sätt blir dåliga, men det är så mycket annat som ska få plats i boxarna.

Nästa vinter hade jag (eller rättare sagt frun efter att jag kläckt idén) tänkt prova att koka soppa på rödvinbärssylten. Vi gör så med lingonsylt och barnen tycker om lingonsoppa. Mängden vatten och potatismjöl som ska tillsättas är jag inte riktigt säker på.

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Röda vinbär
« Svar #12 skrivet: 28 jul-15 kl 22:48 »
Kul idé! Vinbärssoppa! Why not!

Molly

Yetanfou

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: Röda vinbär
« Svar #13 skrivet: 29 jul-15 kl 01:50 »
Har du en saftmaja? Isåfall saft och eventuellt sylt med resterna (med tillsatt saft och citronsyra). Blir det för mycket saft så går det att göra sirap av den - bara koka ner saften tills konsistensen stämmer (droppa lite på en kall sked). 8-10 burk saft reduceras till 1 burk sirap. Jag har gjort sirap av ('förra årets') röda och svarta vinbärsaft, päronsaft och äpplesaft, barnen tycker om den och jag får mera plats i skafferiet och burkar till nya skörden...

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Röda vinbär
« Svar #14 skrivet: 29 jul-15 kl 20:30 »
Som sagt är vi inte så stora saft-drickare, men sirap låter ju spännande! Måste provas! Tack för tipset!

Molly

Gilbert

  • Gäst
SV: Röda vinbär
« Svar #15 skrivet: 03 aug-15 kl 12:00 »
Har plockat en omgång och hade ca 10 buskar kvar. Önskar nu att de var svarta i stället.

Det blir för mycket bär ibland.

regn

  • Inlägg: 63
    • Småland
SV: Röda vinbär
« Svar #16 skrivet: 04 aug-15 kl 17:15 »
Du har inte höns? De älskar vinbär.

Gilbert

  • Gäst
SV: Röda vinbär
« Svar #17 skrivet: 04 aug-15 kl 18:45 »
Ska prova det lite och se!

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Röda vinbär
« Svar #18 skrivet: 11 aug-15 kl 22:44 »
Jo, jag har höns och de står Under bärnätet och hoppar för att få tag i de röda bären! Har provat flera av era förslag och ser nu med mer "blida" ögon på vinbärsbuskarna och deras guld!

Molly

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Röda vinbär
« Svar #19 skrivet: 27 aug-15 kl 08:03 »
Precis som några av Er har skrivit på forumet är det ett lyckat vinbärsår för mig också och buskarna dignar av både svarta och röda vinbär. Nu när frysen är full och syltburkarna slut (gör själv inte saft) undrar jag om någon har erfarenhet av att torka vinbär?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Röda vinbär
« Svar #20 skrivet: 27 aug-15 kl 09:14 »
Jag har torkat röda vinbär i ugnen, en bit över 50 grader och sedan haft i bröd. Blir en speciell smak, men mycket gott.

elinmarie

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Röda vinbär
« Svar #21 skrivet: 02 sep-15 kl 07:34 »
Jag gjorde "ketchup" av röda vinbär, följde det här receptet på en höft: http://www.recept.nu/gert_klotzke/saser_och_marinader/frukt_och_bar/ketchup_pa_roda_vinbar/

Igår kokade jag sylt på röda vinbär och ett gäng krusbär, smaksatte med rosmarin och vanilj. Intensivt och härligt :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser