Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  laga nackakupor  (läst 2801 gånger)

Rallaros

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
laga nackakupor
« skrivet: 04 aug-14 kl 21:58 »
Hej !

Hur lagar man nackakupor,finns det något spackel som lämpar sig för detta mot hål och skador

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: laga nackakupor
« Svar #1 skrivet: 04 aug-14 kl 22:29 »
Hej!
Jag använder "husfix" och en plywoodskiva som form, om det behövs...

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

 

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: laga nackakupor
« Svar #2 skrivet: 20 sep-18 kl 12:33 »
Skulle det fungera även invändigt utan att det påverkar bin eller honung? Och i foderlådor utan att sockerlagen förstörs. Jag har både sargar och foderlådor som är musangripna...

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: laga nackakupor
« Svar #3 skrivet: 26 sep-18 kl 14:47 »
Ingen som behövt laga Nackakupor sedan 2014? Eller det är bara att bita i det sura äpplet och köpa nya?

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: laga nackakupor
« Svar #4 skrivet: 26 sep-18 kl 21:07 »
Jag fick tips om att använda PU lim.... Hittade en flaska med något som benämns Trälim P.U som fylldes i hål på en frigolitbotten. Det rann som 17 innan det torkade, men sitter kvar än, efter en säsong.
Landsflykting i storstan...

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: laga nackakupor
« Svar #5 skrivet: 27 sep-18 kl 20:06 »
Har testat lite olika men jag tror mitt nästa inköp blir detta.
https://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/reparationsspackel-eps-kupor-400gr.html
Någon som kan ge betyg?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: laga nackakupor
« Svar #6 skrivet: 27 sep-18 kl 21:49 »
https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/tr%C3%A4lim-pu-illbruck-p180002?gclid=Cj0KCQjw_7HdBRDPARIsAN_ltcJfiLqGCYdBEiRNpcU5BQtRPdceDDOO_cYJp4Ut6Q-Pq3UBFwC7o4gaAlhBEALw_wcB

Är det hål igenom så sätter man en tejp på insidan så att man får en slät insida, några droppar lim i botten emot tejpen och en dusch vatten med dänkeflaskan så skummar det bra.
Brottytor limmar man utan vatten och håller i spänn tills torrt (2-3 H).

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: laga nackakupor
« Svar #7 skrivet: 28 sep-18 kl 22:40 »
Tack för svaren! Både Husfix och PU-lim verkar kunna fungera, men enligt säkerhetsdatabladen är de inte direkt hälsosamma... Är det ofarligt för bina när det härdat?
EPS-spacklet är kanske bättre, med tanke på vem som säljer det, men informationen är knapphändig, för att uttrycka det milt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser