Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  marmeladgodis  (läst 11176 gånger)

viktorlind

  • Inlägg: 2
    • Skåne
marmeladgodis
« skrivet: 03 dec-12 kl 14:30 »
Undrar om någon av er har något kanonrecept på marmeladgodis att dela med sig av?  :)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: marmeladgodis
« Svar #1 skrivet: 03 dec-12 kl 14:44 »
jag har inget,  :-\ men om någon har vill jag också veta!  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: marmeladgodis
« Svar #2 skrivet: 03 dec-12 kl 15:17 »
Samma här, har en faster som verkligen älskar marmeladgodis, vore kul att överraska henne med något helt nytt som inte går att handla:-)

/Mia
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: marmeladgodis
« Svar #3 skrivet: 04 dec-12 kl 03:11 »
Sök på marmeladkulor, så finner man nog recept med gelatin eller pektin:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82150.0

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: marmeladgodis
« Svar #4 skrivet: 04 dec-12 kl 12:23 »
Hittade detta recept.. borde ju med enkelhet gå att variera i all oändlighet ;D
Detta blir kvällens projekt..

http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/marmeladgodis-med-apelsinsmak/

/Mia
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

rosengård

  • Inlägg: 33
    • Uppland
SV: marmeladgodis
« Svar #5 skrivet: 17 dec-12 kl 21:34 »
Har inget receot tyvärr,men man kan anväda Agar i stället för gelatin,om man T.ex.är vegetarian.Det är gjort på någon alg.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: marmeladgodis
« Svar #6 skrivet: 20 dec-12 kl 10:13 »
http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/marmeladgodis-med-apelsinsmak/


Jag läste det här tidigare och tyckte det lät kul... marmelad på flädersaft tänkte jag prova... men nu verkar inte receptet finnas längre...

Är det någon som minns hur mycket gelesocker det skulle vara per dl saft?
Tala ut människa!!!

Malines här igen

  • Gäst
SV: marmeladgodis
« Svar #7 skrivet: 20 dec-12 kl 10:34 »
Konfektmarmelad görs med pektin, gelegodis med gelatin.

Här kommer ett recept jag provat med gott resultat:

2 dl koncentrerad outspädd juice eller nektar
3 dl vatten
25 g fruktpektin
5 dl socker

Vill man använda osockrad fruktsaft får man eventuellt öka sockermängden något och låta bli vattnet.

Blanda juice med vatten och koka upp. Blanda pektinet med 3 msk socker. Rör ner blandningen i saften. Koka under omrörning i en minut. Tillsätt resten av sockret. Koka under omrörning tills sockret löst sig. Skumma av. Färga eventuellt med några droppar karamellfärg.
Häll upp smeten i en form, ca 15x25 cm. Låt kallna, tar ca 2 timmar.
Stjälp upp marmeladen på ett bakplåtspapper. Skär i bitar. Rulla/vänd i socker.
Låt bitarna torka till på ett fat i rumstemperatur. Vänd dem då och då.
Förvara marmeladen i svale eller rumstemperatur. Hållbarhet ca 14 dagar.
« Senast ändrad: 20 dec-12 kl 10:51 av Malines här igen »

Malines här igen

  • Gäst
SV: marmeladgodis
« Svar #8 skrivet: 20 dec-12 kl 10:44 »
Ett äldre recept som jag inte provat, från en kokbok tryckt 1934:

2 liter äpplen
1/2 kaffekopp vatten
socker lika vikt med den passerade massan
20 gram agar-agar
1-1 1/2 kaffekopp kokande vatten
(karamellfärg, halloneter, smultroneter)
1 1/2 kaffekopp kristalliserat pärlsocker

Äpplena torkas av, befrias från blomfnas och stjälk, skäras i bitar och kokas medvatten, tills de falla sönder. de passeras då. Den passerade massan kokas under omrörning med sockret, tills den är tjock som en tunn gröt. Agar-agaren sköljes och kokas med vatten till en jämn, tjock vätska. den nedröres då i äpplemoset, detta får svalna något och hälles sedan upp på plåt, belagd med smörpapper att stelna och torka något. Efter ett par dagar uttages med mått småbitar, vilka vändas i pärlsocker. Om man önskar olika färg och smak på marmeladen, kan man dela moset i tre delar, varav den ena smaksättes med en droppe halloneter och färas röd, och den andra smaksättes med en droppe smultroneter och färgas grön.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: marmeladgodis
« Svar #9 skrivet: 20 dec-12 kl 14:58 »
Tack snälla Malines... jag testar med pektin istället ... jag tyckte bara det lät enkelt med gelesocker... som dessutom fanns hemma, men receptet funkade kanske inte eftersom det plockats bort  ;)
Tala ut människa!!!

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: marmeladgodis
« Svar #10 skrivet: 05 jan-13 kl 04:12 »
Prövade göra godis på mormors saft och gelantin... Smakade nästan identiskt som gelehallon men sockret jag doppade i "blottande" å allt blev blötslibbigt trots att jag gjorde om det med mycke gelantin.. Någon som vet varför de blir så? Å vart tusan hittar jag Agar Agar?

/Mia
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Malines här igen

  • Gäst
SV: marmeladgodis
« Svar #11 skrivet: 05 jan-13 kl 07:35 »
Godiset måste stå och torka länge om man doppat i socker.

Hallstrom

  • Inlägg: 84
    • Blekinge
SV: marmeladgodis
« Svar #12 skrivet: 05 jan-13 kl 21:32 »
Jag har provat att göra godis med agar agar istället för gelatin.
Resultatet såg väldigt bra ut, men konsistensen blev fruktansvärd,
som nån sorts halvtorkad gröt eller pasta.
Nån annan som faktiskt testat detta?

Pektin däremot fungerade mycket bättre.

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: marmeladgodis
« Svar #13 skrivet: 05 jan-13 kl 23:54 »
Mitt problem uppkommer lixom direkt när jag doppat i socker.. På fem minuter är det geggigt av sockret..
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: marmeladgodis
« Svar #14 skrivet: 26 jul-13 kl 00:45 »
Mitt problem uppkommer lixom direkt när jag doppat i socker.. På fem minuter är det geggigt av sockret..
Jag brukar göra marmelad på bara äpplen, socker och vatten. Om marmeladen inte torkat tillräckligt innan man doppar i socker, så blir det så.
Har inget recept utan gör på tyck. Kokar som vanligt passerat mos men med bara pyttelite vatten. sedan tar jag mycket mer socker än till mos och kokar ganska länge. Breder ut på smörpapper på en långpanna. Sedan får det stå varmt att torka ovanför kylskåpet. Skärs i bitar och rullas i socker eller doppas i mörk choklad.  ;D

Wonderingsanna

  • Inlägg: 27
  • "Think and wonder, wonder and think." /dr Seuss
    • Halland
    • Wonderings
SV: marmeladgodis
« Svar #15 skrivet: 07 aug-13 kl 01:03 »

Jag gör på pektin och med många olika smaker och det har alltid blivit superbra det jag gjort. Jag har inte heller någt fuktproblem med sockret på godiset. Jag tar ett vanligt gelerecept och så har jag i mer geleringsmedel.

Glöm inte att göra geleprov och helst flera gånger om man vill att det ska bli "skärbart" ska man koka lääääänge. Flädersaft och Lingonsaft har blivit väldigt goda varianter och på äppeljuice funkar finfint med. Å glöggmarmelad till jul...

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
SV: marmeladgodis
« Svar #16 skrivet: 29 sep-13 kl 10:17 »
Hur är det med hållbarheten? Och hur förvarar man godiset bäst? Har även sett formar (i silikon?) men vart köper man dom?
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: marmeladgodis
« Svar #17 skrivet: 29 sep-13 kl 10:31 »
Min mammas äppelmarmelad.

10 l äpplen
3 dl vatten
1/2 vikt socker mot äpplen

Skär äpplena i klyftor låt skal och kärnor vara kvar. Koka tills dom är mjuka. Passera. Väg och tillsätt socker. Koka länge, ca en halv timma, rör om ofta så det inte bränns. Jag tillsätter något konserveringsmedel om det skall hålla länge. Bred ut i långpanna med smörpapper. Min mamma brukade ställa det ovanför kylen där det var varmt och torrt, eller så kan man torka i ugnen på ca 50 grader.

Godaste marmeladen tycker jag.  :P

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: marmeladgodis
« Svar #18 skrivet: 25 maj-16 kl 02:30 »
Detta måste jag bara testa😊
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser