Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande  (läst 66937 gånger)

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #140 skrivet: 18 feb-11 kl 12:41 »
visst är russin gott, men är det verkligen något man måste ha för att "överleva"? jag äter oftast gröt med lingonsylt, äppelmos eller något annat liknande. vindruvsstockar är inget jag skulle ödsla plats med vare sig i växthus eller på friland, om jag var ute efter ett självhushåll. som extra lyx på tillvaron dock- absolut! har ätit supergoda svenskodlade druvor.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #141 skrivet: 18 feb-11 kl 12:45 »
jamän precis!

Jag kan inte se annat än att man borde kunna odla i stort sett all sin mat (iallafall basen) men hjälp av ett ouppvärmt växthus.

Eller missar jag något?
Klokt tänkt och skrivet - undrar varför jag kämpar med chili och andra pepparsorter när jag nog lika bra kunde grävt upp en bit pepparrot och använt i matlagningen - säkert lika gott och nyttigt ??? Pepparrot som växer och frodas helt utan skötsel år efter år :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #142 skrivet: 18 feb-11 kl 13:10 »
visst är russin gott, men är det verkligen något man måste ha för att "överleva"? jag äter oftast gröt med lingonsylt, äppelmos eller något annat liknande. vindruvsstockar är inget jag skulle ödsla plats med vare sig i växthus eller på friland, om jag var ute efter ett självhushåll. som extra lyx på tillvaron dock- absolut! har ätit supergoda svenskodlade druvor.

En intressant sida av saken är om vi diskuterar överlevnad eller något annat och mer, t ex ett självständigt liv med bra livskvalitet.

Jag äter också lingonsylt till gröten och det kunde nog ersätta russinen till stor del. Det går också bra att koka lingonsylt utan socker, men ger lätt ett visst behov av sötningsmedel. Som socker föredrar jag rärörsocker men kan nog också tänka mig betsirap. Eller sätta till lite honung när man äter. Lingon är kanonbra och en bra anpassning till vårt klimat.

Äpplen tycker jag blir bäst som äppelkompott: koka kanelstång i lite vatten, sätt till äppelbitar, koka upp, sätt till socker, värm på, och svalna av. Dock inte så bra hållbarhet utan frysning. Mer hållbara varianter är äppelrasp (testat och tyckte inte det smakade bra) samt äppelmos (utan socker tror jag) med ett lager lingonsylt ovanpå (inte testat, tänkbar variant). För övrigt verkar jag inte tåla äpplen särskilt bra längre.

Sen finns förstås många andra bra frukter och bär. Kommer t ex att tänka på svarta vinbär. Det är väl bara det där med hur man får dem att hålla sig. Har man tillgång till frysbox? En sak jag fått lära mig: för att sylt/mos ska ha bra hållbarhet ska det antingen vara utan socker eller ha mycket socker. Lingon har f ö sitt eget konserveringsmedel och håller sig bättre än andra frukter och bär.

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #143 skrivet: 18 feb-11 kl 15:58 »
Klokt tänkt och skrivet - undrar varför jag kämpar med chili och andra pepparsorter när jag nog lika bra kunde grävt upp en bit pepparrot och använt i matlagningen - säkert lika gott och nyttigt ??? Pepparrot som växer och frodas helt utan skötsel år efter år :D

Nämen nu missade jag målet med min beskrivning........jag odlar massor av chili. och det är väl bara fint....det är ju det som var min poäng, att man kan odla sådant här också....speciellt om man tar hjälp av ett växthus, och på så vis borde man kunna äta en kost som är både nyttig, god och variationsrik.

Det finns ju ingen anledning att säga att mån måste äta som på 1700-talet. Vi har ju tillgång tilla massor med fler sorter som går utmärkt att inkludera i sin självhushållning om man så vill.
Live simply......so that others may simply live.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #144 skrivet: 18 feb-11 kl 16:30 »
Nämen nu missade jag målet med min beskrivning........jag odlar massor av chili. och det är väl bara fint....det är ju det som var min poäng, att man kan odla sådant här också....speciellt om man tar hjälp av ett växthus, och på så vis borde man kunna äta en kost som är både nyttig, god och variationsrik.

Det finns ju ingen anledning att säga att mån måste äta som på 1700-talet. Vi har ju tillgång tilla massor med fler sorter som går utmärkt att inkludera i sin självhushållning om man så vill.
;D Aha var det så du menade. men det var klokt de oxå. Fast mina funderingar kom in  i en annan bana - att kanske mera titta på det man har omkring sig men inte lägger märke till eller kanske ens uppskattar. Samtidigt som jag köper, lägger ner tid på och grejar med mina chili och andra fröer och växter så växer det mängder med pepparrot helt av sig "självt" och som jag till och med kan irritera mig på när den invaderar något område där jag har andra planer. Eller varför odlar jag mangold, spenat etc när hela åkern är full av nässlor, mållor och kirskål som jag försöker bli av med. Det är kanske så att själva odlandet är det viktiga för det är så fantastiskt att se vad man åstadkommit, lite som att få barn kanske, man blir lika förundrad var gång att man kunde "framställa" detta nya liv. :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #145 skrivet: 19 feb-11 kl 20:07 »
I Jämtland gör vi våra egna russin av både blåbär, jordgubbar och svartvinbär, där svartvinbären är de mest russinlika eller kanske mer korintlika.
http://ijamtland.jetshop.se/ortagard-ost/torkade-bar-c-159-1.aspx

Lasse

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #146 skrivet: 19 feb-11 kl 20:28 »
Sedan går bokollon utmärkt att använda, det gör man mycket i tex Danmark, recept med bokollon går att hitta i danska mattidningar.

Jag har också recept, men ärligt talat, jag fattar inte hur man gör. Här bor jag vid en bokskog, men bokollonens kärnor är så extremt små och har dessutom en hinna som man ska pilla bort. Läste att man försökte pressa ut olja ur dem förr, men hur mycket tid och energi kan man lägga ner för att få ut så lite? Undrar jag.

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #147 skrivet: 03 mar-11 kl 19:05 »
Inspirasjonsvideo:
Homegrown Revolution Trailer: Premiers Wild & Scenic Film Festival Jan 9-11


Mer av det samme:
HOMEGROWN REVOLUTION - Radical Change Taking Root
« Senast ändrad: 03 mar-11 kl 19:19 av Vargr »

Djinn

  • Gäst
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #148 skrivet: 09 mar-11 kl 14:31 »
Hej,

Detta är min först post på detta forumet som jag har följt med stort intresse. Jag har redan sökt på forumet men har inte hittat någon tråd som tar upp detta i sin helhet, dvs hur mycket areal åkermark/betes mark behövs för att vara självförsörjande:


Kort sagt; utgå från den mark du har,(om du har någon) och fundera på hur du bäst kan nyttja den. Har du ingen mark ännu så får du nog istället utgå från dina behov.

Tycker det var bra sagt kattenihatten! Jag tror inte att man kan ange exakta mått (hur många det än är som försöker), eller ens ungefärliga. Människor i Sverige har levt där de fått plats, vissa har valt noga, vissa har blivit tilldelade, men gemensamt för de som överlevt med sina val och sin lott är att de ANPASSAT sig, sina grödor, sin arbetsinsats och sitt leverne efter vad jorden förmår.
Vad som går att odla var beror på massor av olika faktorer, och vill man leva som självhushållare bör man nog hålla sig borta från konstgödning och konstbevattning av rent ekonomiska aspekter.

Anpassa dig!

Djinn

  • Gäst
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #149 skrivet: 09 mar-11 kl 14:35 »
Apropå russin: Hur vore det att torka diverse inhemska, "tråkiga" bär med mycket syra och "marinera" dem i honung ett par dagar innan användandet?

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #150 skrivet: 09 mar-11 kl 15:00 »
Torkade äppelbitar i russinstorlek funkar bra att ersätta russin med tycker jag. Inte för att jag harnågot emot rusin...har bara så fasansfullt mycket äpplen.

SåJäklaSvårtMedNamn

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #151 skrivet: 19 sep-18 kl 22:44 »
Hej alla glada, satt och läste lite i tråden och har börjat drömma om att skaffa mig en egen gård och leva så billigt som möjligt. Jag undrar bara hur möjligt detta är?
Jag kommer att leva där ensam och har som mål att odla potäter och morötter mest. Tänkte ta jägarexamen och kanske fixa eget kött. Eller så köper jag kött ibland.
Har tänkt att jag jobbar i kortare perioder och sparar så jag får lite pengar till att köpa diverse matvaror som kan kommas att behöva som jag inte kan fixa själv och betala för el+internet.
Tänkte att jag fixar ved och sådant självt om inte huset kan värmas på vanligt sätt. Mitt mål är mest att komma bort från samhället och sköta mig själv så gott som möjligt och inte ha några måsten förutom att fixa mat för dagen.
Siktar inte på några djur eller dylikt. Med allt detta sagt, kommer jag fortfarande behöva jobba dygnet runt som jag har fått intrycket från många här? Är det också möjliga mål jag har eller är det önsketänkande att bara
kunna fixa en gård och leva väldigt billigt?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #152 skrivet: 20 sep-18 kl 08:39 »
Tänker att det beror på om du har medel att lägga i kontantinsats och då hur mycket, var i landet du vill bo, Vilka krav på standard och storlek du har på de hus du ska bo i.

Priser på torp och gårdar skiljer stort geografiskt.

Har sett hus till salu från drygt 100 000 med mark så det räcker till självförsörjning men med renoveringsbehov. Dock framgår det sällan i fastighetsbeskrivningar vad som behöver renoveras. Så det får du nog undersöka ifrån fall till fall.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

SåJäklaSvårtMedNamn

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #153 skrivet: 20 sep-18 kl 11:32 »
Tänker att det beror på om du har medel att lägga i kontantinsats och då hur mycket, var i landet du vill bo, Vilka krav på standard och storlek du har på de hus du ska bo i.

Priser på torp och gårdar skiljer stort geografiskt.

Har sett hus till salu från drygt 100 000 med mark så det räcker till självförsörjning men med renoveringsbehov. Dock framgår det sällan i fastighetsbeskrivningar vad som behöver renoveras. Så det får du nog undersöka ifrån fall till fall.

Postat med Alternativ.nu´s app


Jag tänker att jag skall äga tomten så att det inte blir någon hyra och kan göra vad jag vill runt gård och med hus. Är inte så noga vart jag kan bo så länge det inte är för långt upp i landet. Min tanke är att köpa en gård för runt 300 000.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #154 skrivet: 20 sep-18 kl 13:30 »
Problemet med billiga gårdar kan vara att det saknas tillåtna avloppslösningar och ibland även bra vatten, vilket kan bli nog så dyrt att installera.
Göra som du vill beror ju på vad du menar med det, men du kanske vill klara dig utan alla bekvämligheter som vatten, avlopp, soptömning, el, farbar väg, internet, postgång etc etc?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #155 skrivet: 20 sep-18 kl 17:31 »
"Är det också möjliga mål jag har eller är det önsketänkande att bara
kunna fixa en gård och leva väldigt billigt?"

Helt klart möjligt. För att göra det enklare kan du göra en kalkyl/budget för att se vart/var du hamnar.
Börja med hur mycket du kan tänka dig jobba=lön - fasta avgifter - amortering/sparande/buffert.
Det blir lättare om du sätter upp lite stolpar, alla har vi olika preferenser. Jämför om du frågar tio olika personer vad det kostar att äga en bil, pratar man ny Mercedes eller en välhållen gammal 240. Kostnaden, komforten och reliabiliteten skiljer men mest sannolikt tar båda dig från punkt a till punkt b i många år.

Skickat från min BAH-W09 via Tapatalk


SåJäklaSvårtMedNamn

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #156 skrivet: 20 sep-18 kl 20:13 »
Problemet med billiga gårdar kan vara att det saknas tillåtna avloppslösningar och ibland även bra vatten, vilket kan bli nog så dyrt att installera.
Göra som du vill beror ju på vad du menar med det, men du kanske vill klara dig utan alla bekvämligheter som vatten, avlopp, soptömning, el, farbar väg, internet, postgång etc etc?

När jag skriver "vad jag vill" så menar jag att jag kan hugga ner träd,renovera fritt om jag vill och att jag kan bruka marken som jag vill. Jag vill absolut ha dom flesta av dem där bekvämligheterna som du nämner haha.
"Är det också möjliga mål jag har eller är det önsketänkande att bara
kunna fixa en gård och leva väldigt billigt?"

Helt klart möjligt. För att göra det enklare kan du göra en kalkyl/budget för att se vart/var du hamnar.
Börja med hur mycket du kan tänka dig jobba=lön - fasta avgifter - amortering/sparande/buffert.
Det blir lättare om du sätter upp lite stolpar, alla har vi olika preferenser. Jämför om du frågar tio olika personer vad det kostar att äga en bil, pratar man ny Mercedes eller en välhållen gammal 240. Kostnaden, komforten och reliabiliteten skiljer men mest sannolikt tar båda dig från punkt a till punkt b i många år.



Tack för förslagen, måste nog räkna lite på vad vissa "bekvämligheter" som vatten etc kommer kosta i månaden och hur jag kan leva så billigt som möjligt. Som jag ser det så behöver jag vatten+el+internet+mat och ha en buffert i viss mån.
Tanken är ju att behöva jobba så lite som möjligt men ändå klara mig. Jag är väldigt ovetande när det kommer till allt detta. Detta är första steg för mig att reka lite hur möjligt det är att uppfylla min dröm med eget ställe ifrån samhället och måsten.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #157 skrivet: 20 sep-18 kl 21:54 »
då är mitt förslag att du hyr första bästa torp du ser. då vet du hur mycket pengar som måste in + om du vill ha större eller mindre hus/gård. om du kan tänka dej längre avstånd till centralort/vänner/familj/grannar/sjö/hav/fjäll/flygplats osv.
du kommer upptäcka många saker du inte tänkt på första året.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #158 skrivet: 20 sep-18 kl 22:03 »
När jag skriver "vad jag vill" så menar jag att jag kan hugga ner träd,renovera fritt om jag vill och att jag kan bruka marken som jag vill. Jag vill absolut ha dom flesta av dem där bekvämligheterna som du nämner haha.
Tack för förslagen, måste nog räkna lite på vad vissa "bekvämligheter" som vatten etc kommer kosta i månaden och hur jag kan leva så billigt som möjligt. Som jag ser det så behöver jag vatten+el+internet+mat och ha en buffert i viss mån.
Tanken är ju att behöva jobba så lite som möjligt men ändå klara mig. Jag är väldigt ovetande när det kommer till allt detta. Detta är första steg för mig att reka lite hur möjligt det är att uppfylla min dröm med eget ställe ifrån samhället och måsten.
Även om du lånar till ett hus med mark så får du ju göra vad du vill när det gäller att hugga ner träd, renovera och odla hur och vad du vill så länge du håller dig inom lagens råmärken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: Storlek på mark/areal för att vara självförsörjande
« Svar #159 skrivet: 21 sep-18 kl 07:32 »
Nu vet jag inte så mycket om din  nuvarande situation men detta kanske kan hjälpa:

Satsa på högre pris så får du mer att välja mellan. Mindre gårdar på 5 ha i Norrlands inland räcker inte.

Jobba och slit, betala av dina lån och spara ihop en buffert som är minst 25% av det du tänker köpa gården för.

Bo så billigt du kan i en liten lägenhet. Lev enkelt och snålt, det måste man göra om man ska gå ner i arbetstid (eller gifta sig rikt).

Skaffa en kolonilott eller liknande och lär dig att odla.

Tillbringa så mycket tid du kan i skog och natur.

Res billigt till de trakter du kan tänka dig att bo på. Sov i tält och försäk tänka dig de stora avstånden. Mörkret och kylan hela vintern. Kolla av blocket och hemnet så får du en känsla av var billiga gårdar finns.

Jakt kostar mer än det ger kött. En liten gård har så liten tilldelning att det är svårt att motivera tusentals kronor för några kg kött.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 2 användare
xaelanar, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser