Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gamla före dem kan gå ut på egen hand?  (läst 1452 gånger)

sutnopg

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
Hur gamla före dem kan gå ut på egen hand?
« skrivet: 11 sep-21 kl 06:49 »
Hej på er!

Har en nybörjarfråga angående myskankor.
Jag och min sambo skaffade tre stycken till antalet för snart en vecka sedan.
De har ännu inte fått sina fjädrar (tror jag man sa) utan det väntades om några veckor sa kvinnan vi köpte dem av.
Så till min fråga, hur gamla ska ankorna vara före de kan börja på att gå fritt på gården? För att ge dem en vettig chans att växa till sig tillräckligt.

Tack på förhand,
Pontus.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur gamla före dem kan gå ut på egen hand?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-21 kl 06:53 »
De springer gladeligen runt på er gård. Men de måste vänja sig vid sitt hem så de går in på natten, borde ta några dagar.
Så är det bara fint väder så borde det vara fritt fram.
Har de värmelampa idag?

sutnopg

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
SV: Hur gamla före dem kan gå ut på egen hand?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-21 kl 09:01 »
De springer gladeligen runt på er gård. Men de måste vänja sig vid sitt hem så de går in på natten, borde ta några dagar.
Så är det bara fint väder så borde det vara fritt fram.
Har de värmelampa idag?

Tack för svar! :)

De har inte värmelampa idag. De bor i samma hus som hönsen (en liten ladugård) men i en annan del av huset. Just den delen inte isolerad men tät och skyddar bra mot vind. Behöver dem en värmelampa?

En till fråga, en följdfråga: Tänker på tex katter. En katt i byn (bor på landet) som är lite halvtokig men som inte verkar gett sig på andras fjäderfän (vad jag hört), är en sån en fara för ankor? Kanske i synnerhet i den åldern?

Tack på förhand, uppskattas enormt!

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Hur gamla före dem kan gå ut på egen hand?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-21 kl 16:36 »
De ska ha  möjlighet att ligga under en värmelampa tills de är 6 veckor. Tänk på att ankorna ska ha vatten, så att de kan doppa huvudet i, och om du låter dem bada, så se till att det de badar i inte är för stort, du kan även lägga stenar i botten på baljan eller vad du använder, så att de inte finns någon risk att de kan drunkna.

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Hur gamla före dem kan gå ut på egen hand?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-23 kl 02:34 »
Hej Pontus! Det är bäst att vänta tills dina myskankor har fått sina fjädrar innan du låter dem gå fritt på gården. Vanligtvis tar det cirka 6-8 veckor för ankorna att få sina fjädrar och bli tillräckligt starka för att klara av att vara utomhus. Det är viktigt att de har tillräckligt med fjädrar för att hålla sig varma och skydda sig från väder och rovdjur. Ha tålamod och se till att de har en trygg och skyddad plats att växa till sig i tills de är redo att utforska gården. Lycka till med dina myskankor! 🦆🌱


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 4 användare (1 dolda)
Carl Olofson, bjurn, Banita

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser