Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur får man bort en myrstack?  (läst 63319 gånger)

dalslandsmamman

  • Gäst
hur får man bort en myrstack?
« skrivet: 12 apr-09 kl 19:27 »
Vi har en myrstack som ligger väldigt dumt till... Kan man flytta myrorna utan att döda dem? Det är ju alltid trevligt med myror fast helst i skogen och inte i trädgården.  ???

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-09 kl 19:05 »
Myrstackar är väl ett rätt ofta debatterat ämne, ofta ges rådet att lära sig att leva med dom, jag hade en myrstack några få meter från uteplatsen, vissa dagar kom de upp på uteplatsen i nämnvärda antal. Vill man kan man temporärt muta dom att i större utsträckning "hålla sig hemma",  genom att ge dom något att ta hand om nära stacken, fisk eller köttrester.

Mutar man dom ofta lär individantalet växa.

Att flytta dom till en annan plats tror jag är orimligt utan att iaf rätt många av dom dör i processen, enligt wikipedia ska stackmyrorna ha flera drottningar, och kan därför troligtvis återuppbygga samhället så länge det finns en eller flera drottningar kvar.

Vidare står det på engelska wikipedia att bladlöss är en viktig födokälla för stackmyror, men även att de äter alla möjliga sorters "kryp", får du bort myrstacken kan du kallt räkna med en uppgång i mängden "kryp" inklusive skadliga sådana.     
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-09 kl 11:34 »
Vi har en myrstack som ligger väldigt dumt till... Kan man flytta myrorna utan att döda dem? Det är ju alltid trevligt med myror fast helst i skogen och inte i trädgården.  ???

Hej.
Där vi bodde förut fanns en enormt stor skogsmyrstack precis vid tomtgränsen och just skogsmyror är ju enligt mig de värsta myrorna,ilskna och bitsugna :(.
Vi hörde oss för om att flytta dem men fick höra att det inte var någon stor ide för de skulle garanterat hitta tillbaka igen och om inte annat så är stacken minst lika stor under som över marken. Istället fick vi ett bra tips om hur vi kunde utrota dem, antar att jag inte blir populär nu :-\. På senhösten slog vi ner ett par järnspett så långt ner vi kunde i stacken och när vintern kom så förde järnet ner kylan i stacken och myrorna dog........
Ett litet tips i all välmening men som absolut inte behöver följas av den som inte vill ;)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

dalslandsmamman

  • Gäst
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-09 kl 19:22 »
Tack för tipsen!

Vi får nog slå ner ett järnspett i marken till vintern.
det enda positiva med att ha myrorna inpå är ju att det sägs att de håller ormar borta ;)

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-09 kl 19:19 »
Fick höra ett annorlunda tips på en föreläsning om maten vi äter. Enligt föreläsaren hade någon spillt lite från ett glas mitt på myrstigen som korsade gården och då tvärnitade alla myrorna, funderade lite och gick runt. Efter att ha funderat på detta mystiska beteende bestämde sig personen för att kolla upp detta lite närmre. Tog vätskan och hällde ut den i myrstacken.
Nästa morgon var stacken död/utflyttad.

Den mystiska vätska med dödlig effekt har nu föreslagits till antisimex som bekämpningsmedel.
Vätska har många hushåll hemma där den dricks med stor förtjusning.
FUN LIGHT. :-X
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #5 skrivet: 23 apr-09 kl 19:47 »
Di gamle tog ett par liter diesel, hällde på och tuttade på. De var säkert onda människor  ;).
Själv skulle jag naturligtvis aldrig göra så utan använder ett miljövänligt gift som dödar dem istället. Det går inte att flytta på en myrstack. Tyvärr.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

dennya

  • Inlägg: 51
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #6 skrivet: 23 apr-09 kl 20:42 »
Jo jag tycks ha märkt att myrstackar överges om träden i dess närhet försvinner.
Lycka står de djärva bi

dalslandsmamman

  • Gäst
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #7 skrivet: 23 apr-09 kl 22:28 »
Jo jag tycks ha märkt att myrstackar överges om träden i dess närhet försvinner.



iiii  ::)   Jag vill inte ta ner mina träd  :-[
Men just nu när min ormfobi börjar ta fart så känner jag mig lite lugn att myrstacken finns där. De säger ju att ormar inte trivs bland myror. Kanske är en bra anledning att ha den kvar för... Fast tråkigt när man inte kan sitta i trädgården pga myror i brallan!! ;D

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #8 skrivet: 26 apr-09 kl 20:50 »
testa att göra miljön obehaglig för myrorna så att dom flyttar självmant , tex att vattna stacken med slang varje dag (på djupet)...
Jag har för mig att myror vill ha en torr och varm stack... ;)

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #9 skrivet: 18 maj-09 kl 12:43 »
Hörde också det där om FUN LIGHT. Nyfiken som man är var det tvunget att testas. Vid den ena av våra vedskyggor hade ett gäng myror bestämt sig för att det var en utmärkt plats att bo på. Jag var inte av samma mening. Sprang ner till huset och hämtade F L och hällde över. Dagen efter fanns inte en myra.

Skönt att nåt så enkelt fungerar så man slipper använda myrr och annat otäckt när man har hundar och katter som absolut måste köra ner snoken i allt för att undersöka.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Pong

  • Inlägg: 596
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #10 skrivet: 18 maj-09 kl 18:15 »
Myrstackar är väl ett rätt ofta debatterat ämne, ofta ges rådet att lära sig att leva med dom, jag hade en myrstack några få meter från uteplatsen, vissa dagar kom de upp på uteplatsen i nämnvärda antal. Vill man kan man temporärt muta dom att i större utsträckning "hålla sig hemma",  genom att ge dom något att ta hand om nära stacken, fisk eller köttrester.

Mutar man dom ofta lär individantalet växa.

Att flytta dom till en annan plats tror jag är orimligt utan att iaf rätt många av dom dör i processen, enligt wikipedia ska stackmyrorna ha flera drottningar, och kan därför troligtvis återuppbygga samhället så länge det finns en eller flera drottningar kvar.

Vidare står det på engelska wikipedia att bladlöss är en viktig födokälla för stackmyror, men även att de äter alla möjliga sorters "kryp", får du bort myrstacken kan du kallt räkna med en uppgång i mängden "kryp" inklusive skadliga sådana.     

Nu äter de inte bladlöss utan har de som "boskap" som de "mjölkar" på sockerlösing. Gengäld så skyddar myrorna lössen från predatorer. Myrorna bidrar alltså till fler bladlöss.

 

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #11 skrivet: 22 maj-09 kl 22:12 »
Var det koncentrerad Fun light ???jag provade med utspädd och det hade då ingen effekt :(.I år är det så mycket arga stackmyror på gården så det går inte att sitta någonstans >:(Jag vet att myror är nyttiga djur men måste de vara så himla aggresiva???
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #12 skrivet: 23 maj-09 kl 01:21 »
Jag använde koncentrerad.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Bo

  • Inlägg: 4238
På tal om myror
« Svar #13 skrivet: 26 maj-09 kl 12:59 »
Åt en chokladbiskvier till morgonkaffet och vände sedan på tallriken för den händelse talgoxarna inte tål choklad. Där satt kvar lite spån. - Dagen efter låg det en massa döda myror under tallriken. Tydligen hade de gnaskat i sig choklad och dött på fläcken. Det var inga stackmyror utan en mindre sort.

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #14 skrivet: 26 maj-09 kl 15:05 »
Visst ÄLSKAR väl höns att äta pissmyror ;) ;) ;)
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

BiHenkes

  • Inlägg: 5
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #15 skrivet: 28 maj-09 kl 14:27 »
Saxad artikel ur biodlardiskussion på samma ämne:

http://tinyurl.com/pj88wo

>> det måste finnas mer i livet än att öka farten

smulan36

  • Inlägg: 118
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #16 skrivet: 06 jun-09 kl 16:19 »
TOFFLER AV EN PAPPILON.KÖP DIG ETT PAR BILLIGA ISTÄLLET.DET ÄR VÄL INGEN SOM AR HAFT SÅN TANKE..ÅH HA SIN HUND PÅ FÖTTERNA

putte95

  • Gäst
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #17 skrivet: 06 jun-09 kl 17:20 »
har massa myror som bor under hus-grunden kan jag testa att lägga en chocklad kacka där då ?

Huggorm

  • Gäst
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #18 skrivet: 06 jun-09 kl 21:19 »
Nu har jag varit och köpt en flaska FUN light, hoppas det skall smaka med "peach/passion" för den var några kronor billigare. Nu skall odjuren få!

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: hur får man bort en myrstack?
« Svar #19 skrivet: 09 jun-09 kl 22:01 »
Tyvärr funkade inte fun light för mig :( fick bli myrr till slut i allafall.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser