Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med ullen?  (läst 5344 gånger)

Skogstorpskan

  • Gäst
Vad göra med ullen?
« skrivet: 04 dec-04 kl 16:38 »
Jag har några tackor som kanske mest skall beskrivas som "karlssons blandning". De består gissningsvis av 50% finull+25% oxford down+25% texel.  Tror ni att det går att använda ullen till något hantverk, eller är det bara "skräpull"?

tivedstroll

  • Inlägg: 28
    • -
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-04 kl 16:46 »
hmmm ... möjligtvis tovning ... framförallt typ mattor och dylikt ...
beror på hur pass finullstypen slagit igenom ...
antar jag! är ingen expert alls!
 ???

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #2 skrivet: 07 dec-04 kl 08:35 »
Hej Tivedstroll!

Jag kikade lite extra på dom när jag tog in dom igårkväll. Helt klart har dom lite olika päls. De jag blodsmässigt tror har mest finull i sig har längre och krusigare päls än dom andra (texel+down).

Vet du något om tovning? Är det finullstypen man brukar använda till detta? (Även om inte du är expert, så är jag helt ovetande!!  ??? ???)

ymareth

  • Gäst
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #3 skrivet: 07 dec-04 kl 18:40 »
Hejsan

Jag har inga får själv och inte så stor erfarenhet av fårhållning, däremot så är det något som jag har läst om en hel del och jag har tovat och spunnit ull så om jag utgår från den teoretiska och praktiska kunskap jag har så föreslår jag följande:


Skräpull skulle jag inte kalla din ull så vida den inte är nersmutsad av bajs och kiss, har lera, karborrar, halm och en himla massa boss i sig.  All annan ull går det att göra nånting av.

Det låter på dig som att det är klippt ull som du funderar på att göra något åt och det bör du utan tvekan kunna få till.  Annars testa att garva fällen, det är stor skillnad på ull klippt från ett levande djur och ull klippt från ett dött djur.


Om fåren redan är klippta så se till att sortera ullen, om inte så se till att de kommer att stå inne tills de är lurviga igen så de inte fryser efter det att de har blivit klippta.
Ta och titta på längden, om den skall spinnas bör den vara 4 cm eller längre iaf om man inte är så erfaren. Titta på locken, om krusigheten är mellan 2 till 10 krusningar per centimeter är det finulls kvalitet annars klassificeras den som gobelängull. Ju krusigare destor finare är ullen i diameter. (se not 1. )
Ull från Oxford Down är mycket lämplig att filta. (se not 2)

Grovsortera ullen så du tar bort nerkissad och på annat vis förorenad ull, lägg buk och lår ull i en hög för sig. Se till att allt blir nerpackat i pappåsar, plast gör att lanolinet i ullen kan härskna då materialet inte möjliggör en genomsläpplig barriär för det vatten som ullen kondeserar. Packa varje fäll för sig eller med tidningspapper emellen. Ullen skall förvaras luftigt, torrt och svalt, ej direkt på ett kallt golv eller mot en kall betongvägg.  (not 3)

Nackdelen med finfibrig ull är att den kan vara lite jobbigare att karda då fibrerna inte vill glida från varanda, om det går trögt, pröva att värma ullen ovanpå ett element ett litet tag så den känns varmare. Värmen får lanolinet att fungera som smörjmedel. Eller investera i en kardapparat.  (finns hos Gudruns ullbod bland annat http://www.algonet.se/~ullbod/katalog1.htm)

Om du skall spinna garn, tror jag att det kan vara lättare att spinna ullen otvättad och göra ren den när du har härvor. Dock om du använder kardor(apparat) så kommer den att flotta ner ren ull efter det att du kardat otvättad ull. så bestäm dig redan från början hur du vill ha det.

Okardad ull tvättas genom att man knyter in den i ett finmaskigt nät, typ en halverad spetsgardin av nylon eller liknande. Då far inte lockarna runt och kloggar igen avlopp mm. Hur mycket ull det skall vara i spetsgardins "paketet" beror lite på hur stort kar du kan använda, ullen skall dock ligga löst och luftigt i paketet.  Fyll upp en balja eller en stor tvättho/badkar med ca 40 gradigt vatten. Värmen bör icke överstiga 45 eller understiga 35 grader. För varmt vatten kan "chocka" ullen så den tovar ihop sig och för kallt vatten gör att fettet inte löser sig. Häll i en kapsyl eller två med såpa. Mota försiktigt ner ullpaketet i vattnet, tryck försiktigt tills allt är genomblött och lät det dra sig i en 10-15 minuter eller tills vattnet är nere i 35 grader. SE NOGA TILL ATT INTE GNUGGA ULLEN! då kommer den att filta sig. Lyft upp ullpaketet, låt det rinna av lite och häll ur vattnet. Håll upp ny 45 gradigt vatten och sänk ner ullen i detta. Fortsätt tills vattnet är klart. Centrifugera ullpaketet i en 30 sekunder så du får undan det mesta av vattnet. Torktumla inte.  Knyt sedan upp paketet och med det finmaskiga spetsen/nätet under läggs ullen luftigt tex på handukshylla ovanför badkar eller liknande så luft kan cirkulera runt om. Bred ut ullen lite så den ligger i ett jämnt lager.  Vänd ullen igen efter ett dygn och vidare en gång om dan tills ullen är genomtorr.


Jag rekommenderar dig att leta rätt på boken ULL av Kerstin Gustavsson och Alan Waller, det finns även ett antal olika böcker om spinning och om ullens egenskaper att tillgå. Köp ett ex av boken TOVA av Gunnilla Pateau Sjöberg som finns till mucket bra pris hos Åters bokklubb. Katrarina Ågren har även skrivit en bok som heter tovning eller något sådant, finns på bibliotek.

Det går utmärkt att växtfärga okardad ull för att sedan spinna ihop den eller tova den. Låt mig veta om du skulle vara intresserad så kan jag knåpa ihop några enkla recept åt dig. Likadant om du vill ha något råd angående tovning eller spinning.
 

MVH / Malin

Not 1) Enligt sid 32 i boken Ull
Not 2) sid 37 i boken Ull
Not 3) sid 56 i boken Ull

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #4 skrivet: 07 dec-04 kl 21:41 »
Stort tack för detta uttömliga svar! Det var med helt andra ögon jag tittade igenom pälsen på dom vid kvällsfodringen idag! De tre årslammen har riktigt krusig päls, och lång är den också (12-13 cm). De tackorna hade vi tänkt att behålla bara för att dom blivit så "gosiga". Om dom sen ger fin ull också, så är det ju bara ett plus!

Du har helt rätt i att det är ull från levande får jag tänker på. Att garva en hud är kanske ett alternativ, men vi slaktar själva och slinter med kniven ibland... Men det kanske man borde titta närmare på också.

Nu är det bara att vänta på att fårklipparen kommer i januari, så jag har gott om tid att skaffa mig kunskap. Jag vet iofs inte ännu vad jag "vill" göra med ullen, men jag tycker det är så trist att slänga ut ullen i skogen varje år, bara för att alla säger att "man får inget för den". Det är ju ett fantastiskt material, och det hade varit kul om jag kunde använda min ull till nåt bra.

Nu skall jag leta böcker! Tack än en gång för alla tips!

milis

  • Gäst
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #5 skrivet: 08 dec-04 kl 08:52 »
ull är bland det mest värdefulla material man kan tänka sig, flexibelt användbart. ett okänt område för dom flesta är att vintertäcka växter som man vill övervintra. då är den ofta filtade och skitigare vinterullen mest användbar, då den ju också är fetare.jag har själv med god framgång testat denna metod i 4 vintrar och på detta vis övervintrat olika sorters kryddor och andra växter. vår onling ligger i vekhyttan,kilsbergen i närke, här har nu kardon,en i sverge ettårig växt klarat fyra vintrar.
gör så här, vik ner alla växtdelar, rensa inte bort något då allt växtmaterial är god näring toll alla maskar som älskar att föröka sig under ullen. lägg ett 10cm tjockt lager över jorden och med god mån utanför växter som du vill skydda. lyft inte av ullen för tidigt på våren,
låt ullen torka , för att kunna sommarförvaras i något luftigt uthus, för att kunna återanvändas nästa höst igen, då man med fördel blandar upp med ny skitig och fet ull.
om ytterligare tipps till användning av ull önskas så kan jag återkomma. ??? ???

monika

  • Gäst
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #6 skrivet: 13 dec-04 kl 11:59 »

Att garva en hud är kanske ett alternativ, men vi slaktar själva och slinter med kniven ibland... Men det kanske man borde titta närmare på också.


Fina fårskinnsfällar är naturligtvis mysigt, men skinntofflor och vantar är inte heller så dumt. Det är inte särskilt svårt att knåpa ihop egna vantar, tofflor och andra mindre grejer med bra resultat.
« Senast ändrad: 13 dec-04 kl 12:01 av monika »

Xera

  • Gäst
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #7 skrivet: 26 jan-05 kl 15:04 »
Hejsan

Slänger mig in i tråden....

jag har kommit över en del ull som jag tänkte hitta på nåt men..

troligtvis ska jag spinna garn. Vill bara kolla med er experter att jag har förstått rätt.

Först tvättar jag den... sen kardar och sen spinner eller tovar.... har jag fattat rätt då....


Kan man använda all ullen till det... jag förstår inte så mycket av de olika namnen som ni använder eftersom jag inte kan så mycker varken om ull eller får.

/Xera

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #8 skrivet: 26 jan-05 kl 15:46 »
Om du tänker tova ullen, så är det inte nödvändigt att tvätta den först. Tväretom kan det underlätta tovningen att ullen är otvättad. Plocka bort skräp, men karda sedan ullen direkt. Gör gärna en liten provlapp först, så du vet hur ullen beter sig. Hur mycket den krymper påverkar ju ditt fortsatta arbete. När du är klar med ditt arbete så ska du naturligtvis tvätta det!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

tivedstroll

  • Inlägg: 28
    • -
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #9 skrivet: 28 jan-05 kl 08:43 »
om ullen inte är MYCKET smutsig är det lättare att spinna den otvättad ...
fast är den för smutsig blir ju kardorna mycket smutsiga  ... och då ska man definitivt ha förkläde både vid kardning och spånad ...

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #10 skrivet: 04 feb-05 kl 12:03 »
NU har fårklipparn äntligen varit här. Jag har tagit undan ullen från ett får, det skall bli spännande att se hur det går...  och fårena ser plötsligt väldigt små och ynkliga ut  ;)

Jag tror ändå att jag börjar med att tvätta ullen, det blir ju ganska så kladdigt annars, och jag har inte så stora/bra utrymmen att arbeta i.

Tack för alla goda tips!

Sinus

  • Gäst
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #11 skrivet: 15 mar-05 kl 10:36 »
Har kollat in det som skrivits här och kan ge dig några handfasta råd som nybörjare....
Strunta i att tvätta ullen, lanolinet (ullfettet) underlättar vid spinning och tovning. Däremot om du vill färga ullen ska den tvättas före(hör av dig om intresse finns för det).
Om det är för mkt fett i pälsen (gula klumpar - droppar) så kan det vara segt att karda ullen, då är det viktigt att du lägger ullen varmt ett par timmar innan du ska karda. (Därför satt de nära öppna spisen/värmen förr när de kardade.)
Provtova därefter en lapp som du gör en bedömning på om ullen duger till tovning eller inte.

Gör så här: Lägg tre lager kardflor med fibrerna åt olika håll Ca. 15*15 cm. Stänk över varmt såpvatten med en dänkflaska och smek försiktigt i början innan du går på kraftigare när det börjar filta sig. Jobba med såpa, vatten och kraftiga rörelser ca. 5 min det är tillräkligt för att avgöra om det går att tova ullen. Blir det en ullfilt (vilket det nog blir) så dra i den, noppa på den och kolla om fibrerna släpper lätt eller håller ihop. Här kan användningsorådet vara avgörande om det duger eller inte...ska det bli ett par tofflor eller en prydnadsängel? Till bruksföremål så kan det bli problem om ullen inte håller hög kvalitet. Du ska i alla fall inte sälja alstren om du inte har kollat slitstyrka och formhållbarhet.....

Principen vid tovning är detta: varje ullstrå ser ut som ett hårstrå vid förstoring - täckt av små fjäll. Dessa fjäll ska öppnas, fastna i varandra och slutas. Det är här de olika rasernas ull skiljer sig. Vissa har tätare fjäll andra färre.

All ull går däremot att spinna. Tvätta det färdigspunna garnet för fettet behövs även när du spinner och det är mkt lättare att hantera ett garn än lös ull.
Viktigt är sen att kvalitetsbedömma ditt garn, vad passar det till?
Har inte tid att skriva mer just nu...
Lycka till!

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Vad göra med ullen?
« Svar #12 skrivet: 02 maj-05 kl 21:38 »
Ullen kan mkt väl duga till grovt garn, tex till raggsockar, varma vantar o annat som behöver vara varmt och tåligt.
Jag kan inte spinna pga sjukdom. Men jag stickar så mkt jag kan och gör också egen design. Jag bor i Göteborg men är ett bergslagstroll.
Kontakt via wi_le47@hotmail.com
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
Lisa Engström Vader, Beate Falk

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser