Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa squaschen  (läst 1933 gånger)

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Bästa squaschen
« skrivet: 25 aug-05 kl 17:05 »
Hej.
Inlägget passade inte in i den andra squaschdebatten tyckte jag:
Den överlägset bästa squaschsorten, enl. mig, är vintersorten "Blue Hubbard". Oskadad kan den lagras långt in i februari - om den får hänga i ett nät i ett svalt torrt utrymme. Frukterna kan bli från 1-10kg. Dessutom smakar den mer än de lite blaskiga sommarsorterna. Finns (som eko-frö) på Runåbergs fröer.

Mvh:
Hampe
Johannes

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Bästa squaschen
« Svar #1 skrivet: 25 aug-05 kl 20:16 »
Hej Hampe!

Vad gör du med din Blue Hubbard?

Har du några bra Hubbardrecept?

Mvh! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:Bästa squaschen
« Svar #2 skrivet: 27 aug-05 kl 13:53 »
Hubbard passar bra till soppor: stek frukten i skivor som du sedan mosar eller mixar. Mjölk, vatten (50/50) kryddor - efter smak, lite citron. Koka 10-20 min och stö sen på lite dill.

Annars går den bra att stekai tunna skivor, i smör med örtsalt.

Själv brukar jag också sylta in, eller göra chutney.

Varje skördefest brukar jag också sära upp den i stora fyrkanter och lägga den på en plåt tillsammans med bondbönor, ärtor, potatis, jordärtskocka, rödbetor m.f.l. färska grönsaker. Sen smälter jag en rejäl - och då menar jag rejäl - klick smör med en lika rejäl klick honung. Jag blandar i mycket vitpeppar och en nypa salt. Häller sen detta över plåten med grönsakerna och så in i ugnen med alltihop. Sen gör jag stickprov tills grönsakerna fått önskad konsistens - glöm inte att ösa av smör/honungen.
Serveras med en dipp (creme fraiche/gräddfil med libbsticka, salt och peppar eller vitlök och salt.)

Runåbergs fröer har en receptbok man kan köpa av dem.
Johannes

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Bästa squaschen
« Svar #3 skrivet: 27 aug-05 kl 19:05 »
Tack! Ja deras receptbok är bra.

Tillagar du den med skalet kvar?

/ Alba (som gillar att odla men inte är så bra på att laga mat av det odlade...)
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:Bästa squaschen
« Svar #4 skrivet: 28 aug-05 kl 11:21 »
Ja det kan man göra. kanske inte när man steker den i tunna skivor å så, men i den där ugnsbakta varianten är det ju bara att bita bort skalet.
Johannes

 

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:Bästa squaschen
« Svar #5 skrivet: 09 apr-06 kl 15:13 »
Ett par tips....Vintersqash är väldigt gott att göra gryta på både med kött och vegetariskt.Pumpa är ochså en bortglömd grönsak, De flesta bara gröper ut fruktköttet och slänger bort vid tillverkandet av pumpagubbar vid hallowen...Den går alldeles utmärkt att ha i soppa och grytor och blandat med citrusfrukter och sånt blir det en fin marmelad.... ;D.
En halva av en stor vintersquarch är god att fylla och gratinera i ugnen med massa ost ;).Odla mera :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser