Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att göra eget vin som smakar bra?  (läst 43670 gånger)

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
Går det att göra eget vin som smakar bra?
« skrivet: 09 nov-10 kl 14:32 »
Har nu provat att göra rabarbervin och äppelvin. Inget av vinerna går att dricka, de smakar... usch.

Går det att göra eget vin som smakar bra eller är det dags att lägga ner de planerna? Det främsta problemet är nog att vinet har kvar lite jästsmak. Sedan tycker jag mig ana en acetonliknande bismak  ::) i rabarbervinet  men jag kanske inbillar mig...  ;D

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-10 kl 14:37 »
hemligheten heter LAGRING , LAGRING och LAGRING .
Vin är inte så svårt men många blir besvikna när det inte smakar "systembolag" och det gör det heller inte .
Frukt och druvor eller för den delen rotsaker / blommor ger olika karaktär och är man bara van vid det ena så .
Men lagring gör att vinet mognar och får en helt annan smak .

Lyckades göra ett krusbärs vin som hade den torra fruktiga smaken hos ett fint vitt druv vin . Det var väldigt gott .

Ragnar L

  • Gäst
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #2 skrivet: 09 nov-10 kl 14:39 »
Jag bryggde mycket vin förr, supergott. Men inget av det jag gjorde liknade de klassiska röda vinerna på bolaget. Mest starka dessertviner. Blåbär blandat med svarta vinbär eller vildhallon, inget vin på bolaget slår det, jag lovar!!

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #3 skrivet: 09 nov-10 kl 14:42 »
Jo, jag hade nog velat att det smakade åtminstone lite systembolag...  ;D Är ganska kräsen på vin. Men jag ska lagra eländet och se om det bättrar på sig.

Det där blåbärsvinet låter ju väldigt gott. Kanske ska prova på att göra något sådant nästa år istället.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #4 skrivet: 09 nov-10 kl 14:52 »
tyckte savvinet vi gjorde hemma var rätt gott

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #5 skrivet: 09 nov-10 kl 14:58 »
Men får era viner inte den där äckliga jästsmaken? Om inte, hur får ni den att försvinna?

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-10 kl 15:15 »
Rött vin är jättesvårt att göra bra, vitt vin är ganska lätt. Rött från paket blir oftast jästig hallonsaft, rätt äckligt. Du kanske uppnår ett bättre resultat genom att tillsätta äkta vindruvssaft (köper du saft/juice till måste det vara helt rent från konserveringsmedel).

Eksmak kan fås av att tillsätta vaniljsocker :P.

Men om det smakar massor med jäst... har vinet fått jäsa färdigt? Har du klarnat vinet ordentligt? Tappat det försiktigt så inget av den döda jästen följt med?
//Lina

 

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #7 skrivet: 09 nov-10 kl 15:17 »
Har du mycket bottensats kan du dekantera vinet igen , alltså med hävert flytta ut det som ser klart ut , och lagra lite till . Det är oftast bottensatsen som innehåller jäst .
Ett annat sätt är att tillsätta lite socker till och låta vinet jäsa efter .
Jästen ska ju omsätta sockret till alkohol och om det finns mer jäst än socker så blir det jäst kvar som kan ge bismak .

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #8 skrivet: 09 nov-10 kl 15:43 »
Misslyckade vittvinsatser som man inte får ordning på kan bli goda sommardrinkar med lite fruktsoda, is och en citronklyfta tex. Blir inte rödvinet som man tänkt sig kan man krydda om det till glögg, det finns gott om recept på nätet. Annars kan man experimentera hejvilt med peppar, kryddnejlikor osv. :) brukar bli potenta och högst intressanta dryckesupplevelser.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #9 skrivet: 09 nov-10 kl 15:52 »
Jag har gjort körsbärsvin, äpplevin, maskrosvin, rödbetssherry, rabarbervin, blåbärsvin och krusbär-rödavinbärsvin.

Av dem blev körsbärsvinet riktigt gott, smakade lite som det där systembolagsvinet med en liten flaska på (som var av mässing förr och man kunde peta bort den och ha till barbiedockorna....)

Äpplevinet blev också gott, men rätt sött. Maskrosvinet älskar jag, maken gillar det inte. Rödbetssherryn är riktigt riktigt god, men kräver lång lagring för att bli bra, det blir gyllenbrunt och ingen kan ana att grunden är rödbetor... Rabarbervinet blev som ett lätt vitt vin, ena satsen jättelyckad, andra kass. Blåbärsvin har jag testat massa gånger, blandat med röda vinbär, blandat med svarta vinbär etc, ingen gång har gått att dricka tyvärr. Krusbär-rödavinbär blev också riktigt gott.

Ingen gång kan jag påstå att jag känt jästsmak. Någon gång har vinet smakat saft, äcklig söt saft, någon gång har det blivit dåligt. Vi gjorde på plommon ett år när vi hade miljoner plommon, tyvärr möglade det under jäsningen.

Vi har använt sån där jäst på flaska med vinnamn som man köper i vinaffärer.

Två gånger har vi också testat sån där vinsats, rött vin båda gångerna, Odrickbart jätteäckligt båda gångerna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

korren

  • Inlägg: 230
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #10 skrivet: 09 nov-10 kl 16:20 »
Fläderblomsvin är ganska lätt att få till. Fast fel årstid om det skall göras nu..

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #11 skrivet: 09 nov-10 kl 17:35 »
Jag har lyckats få vildjäst fläderblomsvin en gång =).

Vi gjorde skitmycket fläderblomssaft genom att hälla varm sockerlag och vatten på blommorna i en jästunna, som skulle få stå och dra. Nästa morgon stod den och bubblade :D! Det blev jävligt starkt faktiskt.
//Lina

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #12 skrivet: 09 nov-10 kl 18:08 »
ett tips till äppelvinet är att barka av en pinne av äppelträ, blötlägga den och rosta den i ugnen. Tillsätt pinnen i damejanen under lagringen.
Ger en något torrare, "fatlagrad" smak. egentligen ett gammalt poteentrick, men har märkt att det funkar bra med äppelvin.

Tommy Alm

  • Inlägg: 30
  • Som naturen - kompromisslös.
    • Värmland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #13 skrivet: 09 nov-10 kl 18:22 »
Det går att göra det - pröva med svartvinbär ska du se. Brukar sällan misslyckas - använder mycket råsaft - cirka 10 liter per sats. Ungefär 4 buskar med bär går det åt för 2 satser på 22 liter. Låter mitt vin alltid jäsa klart - långa jäsningar blir bara bättre vin. Mininmum 5-6 veckor i 16 - 18 grader (temp. i köket). Har även gjort vin på fläder med väldigt varierat resultat - använde då blommorna som smaksättning. Jag har noterat att det är viktigt när man plockar blommorna. Nyutslagna helst och solvarma på middagen och ett par timmar efter det.
Arbetar och lever för en Vision - lever Min dröm som om den vore sann. Söker efter människor att dela detta med. Långsamt - tålmodigt och med stor iver kommer jag allt närmare ... mitt slutliga mål.

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #14 skrivet: 09 nov-10 kl 18:29 »
Rött vin är jättesvårt att göra bra, vitt vin är ganska lätt. Rött från paket blir oftast jästig hallonsaft, rätt äckligt. Du kanske uppnår ett bättre resultat genom att tillsätta äkta vindruvssaft (köper du saft/juice till måste det vara helt rent från konserveringsmedel).

Eksmak kan fås av att tillsätta vaniljsocker :P.

Men om det smakar massor med jäst... har vinet fått jäsa färdigt? Har du klarnat vinet ordentligt? Tappat det försiktigt så inget av den döda jästen följt med?


Ja, alltså... Det har jäst färdigt så vitt jag vet. Klarnat också och tappat det försiktigt. Men någonstans har det ju uppenbarligen gått snett.  :)

Ska jag tillsätta sådan saft i efterhand? Vart kan man köpa det?

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #15 skrivet: 09 nov-10 kl 18:34 »
Oj, vad duktiga ni alla verkar vara på det här.  :)

Jag ska nog inte ge upp och det vinet som redan finns kan ju inte direkt förstöras så det är nog läge att exprimentera lite.

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #16 skrivet: 09 nov-10 kl 18:35 »
Det går att göra det - pröva med svartvinbär ska du se. Brukar sällan misslyckas - använder mycket råsaft - cirka 10 liter per sats. Ungefär 4 buskar med bär går det åt för 2 satser på 22 liter. Låter mitt vin alltid jäsa klart - långa jäsningar blir bara bättre vin. Mininmum 5-6 veckor i 16 - 18 grader (temp. i köket). Har även gjort vin på fläder med väldigt varierat resultat - använde då blommorna som smaksättning. Jag har noterat att det är viktigt när man plockar blommorna. Nyutslagna helst och solvarma på middagen och ett par timmar efter det.

Ja... Jag har ju förstås svärmors vinbär i förvaring i frysen...  >:D

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #17 skrivet: 09 nov-10 kl 20:42 »
Misslyckat vin kan ofta vinna på att destilleras.  :-[
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #18 skrivet: 09 nov-10 kl 20:48 »
Rälit vin är ibland vinäger :-\
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #19 skrivet: 09 nov-10 kl 21:29 »
håll för näsan och svep..full blir man ändå ;D
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser