Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelrasp  (läst 4353 gånger)

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Äppelrasp
« skrivet: 28 aug-04 kl 15:25 »
 :D
I ett nummer av Åter står det att man kan göra äppelrasp om man har mycket äpplen. Det står att man ska riva äpplena. River man dom hela eller tar man bort kärnhuset? Hur förvarar man raspet bäst? Det står att det finns jättemånga användningsområden för äpppelrasp men jag kommer inte på något?
Jag har massor av äpplen i år och måste göra något mer än bara mos, must och torkade.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Neiklot

  • Gäst
Re:Äppelrasp
« Svar #1 skrivet: 28 aug-04 kl 17:57 »
En fråga, vad är äppelrasp?

Det låter gott, men strävt!  ::)

känneth

  • Gäst
Re:Äppelrasp
« Svar #2 skrivet: 28 aug-04 kl 19:21 »
i  Annelies Schönecks bok "att ta tillvara äpplen" kan du läsa om äppelrasp på sid 28.Mycket annat läsvärt också i boken.

Mona

  • Inlägg: 17
    • -
Re:Äppelrasp
« Svar #3 skrivet: 28 aug-04 kl 20:28 »
Jag har gjort äppelrasp. Jag rev hela äpplet på den grova sidan på rivjärnet och packade hårt i tomma honungsburkar, en bra storlek. Enligt Annelies S så blev det en fin mandelsmak på moset då kärnorna kom med. Jag vill inte rekommendera att ta med själva kärnhuset. För mig blev det "fjälligt" att äta (det är ungefär som att äta havregrynsgröt med skaldelar kvar) men att få med lite kärnor är bra för smaken. Kärnhuset kan man torka och använda till te. Jag använde sommaräpplen.
/Mona ;)
Livet är som det är. Nu ser jag till att göra något bra av det hela.

Spikklubba

  • Inlägg: 42
    • -
Re:Äppelrasp
« Svar #4 skrivet: 15 jun-05 kl 08:04 »
hmm men vad använder man det till ska man inte ha något mer i var kan man förvara det????
lite nyfiken har aldrig hört talas om äppelrasp förut!!! :o
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser